Aviseringar
Rensa alla

Hur framkallar man en sömnparalys / lucid dröm?


amsi:

det är inte trevligt öht

Kan vara om man lär sig att agera lugnt & hantera den! [smile]


   
SvaraCitera
seasaw

det låter ju hemskt, samtidigt fascinerande????


   
SvaraCitera

S3ON:

Kan vara om man lär sig att agera lugnt & hantera den!

jnejjgshgs


   
SvaraCitera

amsi:

jnejjgshgs

Jo [party]


   
SvaraCitera

mynona:

man ska stimulera psyket att hålla sig vaken, så som att sova i ett ljust rum, medan kroppen är så trött att den inte kan annat än somna?

Ja, precis! Det handlar om att få psyket och kroppet i "osynk", alltså att somna medan medvetandet fortfarande är vaket.

mynona:

Jag tänker alltid enormt mycket, så jag vet inte om det fungerar för mig.

Det handlar dock inte bara om vardagstankar och så, utan mera att man ska anstränga sig för att typ göra olika räkneövningar för att stimulera hjärnan så medvetandet är igång när man somnar!

mynona:

Gör du på samma sätt varje gång?

Det har alltid varit väldigt olika, men allt handlar i grunden om hur man skött sig fysiskt!

Bör dock nämnas att sömnparalys inte är något att eftersträva, typ majoriteten av alla människor som jag pratat med som också brukar få det tycker att det är hemskt och obehagligt och det finns en risk att du kommer vakna av ditt egna skrikande [sad]


   
SvaraCitera

absentthinking:

i en dröm har man aldrig fem fingrar på varje hand utan man har antingen färre eller fler.

... äreså?


   
SvaraCitera

elverpigen:

... äreså?

Det må vara chockerande, men jajamen, så är det[y]


   
SvaraCitera

absentthinking:

Det må vara chockerande, men jajamen, så är det

har du ngnkälla på det..? känns så ologiskt.


   
SvaraCitera

jag har inte haft några större framgångar med att framkalla dem med vilje, men ett tips i fall du fastnar mellan klarhet och kontroll över händelseförloppet i drömmen är att försöka vifta på tårna. det har väckt mig tillräckligt många gånger för att experimenterandet skulle fortsätta vara kul, och tryggt. [y]


   
SvaraCitera

mynona:

[love]

Jag gjorde mig mer medveten om mina drömmar genom att skriva ner så mycket jag kom ihåg. Sedan på bussen till plugget läste jag igenom och jobbade för att komma ihåg mer. Fortsatte att skriva ner.

Med tiden fick jag lättare att komma ihåg drömmar och blev även mer och mer medveten. Nästa problem var att inte bli för medveten för då vaknade jag.


   
SvaraCitera

elverpigen:

har du ngnkälla på det..?

Är du en sån som måste ha en logisk förklaring på allt? [shake]

http://nattknytt.net/oneironaut.html


   
SvaraCitera

absentthinking:

Är du en sån som måste ha en logisk förklaring på allt?

nej, jag tror väldigt mycket på andarosv men att detär ett fakta att man inte har 5 fingrar per hand i drömmar låter ologiskt.


   
SvaraCitera

jamen lol det står ju inte ens nästan som du sagt där, haha.


   
SvaraCitera

men ja, isf drömde jag sånahär drömmar påregelbunden basis när jag var yngre. vetinte hur ofta jag flög runt i mitt rum och mamma ba nej elverpigen du kan inteflyga, lovar, och jag typ jo?!???!

i vaket tillstånd då alltså


   
SvaraCitera

hade en av de starkaste lucida drömmar jag haft igår

att försöka på något sätt titta på sig själv (typ hitta en spegel eller motsvarande) när man väl märker att man kan styra drömmen är ett bra tips


   
SvaraCitera