Aviseringar
Rensa alla

Hur fungerar högfungerande polygama relationer?


Ämnesstartare

Jag blev lite nyfiken, så tänkte varför inte lyssna på det här me polygami. Någon som har lust att berätta hur högfungerande polygama relationer fungerar? 


   
Citera
Ämnesstartare

vet inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Precis som monogama relationer med undantaget att ni får ha andra kärleks-/sexpartners. Tänker jag mig.


   
SvaraCitera

högt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Högfungerande"

"

Viktigt att låta intellektuell. Mycket glad


   
SvaraCitera

nej vad tråkig jag är Ledsen hör med leijonsparf, han verkar ju förespråka det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man älskar den man är ihop med istället för relationsformen...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är ju enklast att beskriva det i relation till monogami, men det är dumt.
så här. du blir kär i någon, och denne blir kär i dig. antar jag. nu är ni kanske i ett sådant läge att ni vill styra upp er relation lite, vilket kan vara bra ibland. ni börjar med att resonera er fram till att ni vill att er relation ska fungera så bra som möjligt, och känner därför att ni vill komma fram til ett gemensamt regelverk för att uppnå det.

ni diskuterar fram och tillbaks, och kommer fram till att det inte finns något behov av att begränsa varandra från att göra grejer som inte drabbar er relation negativt. så ni börjar i den änden, och listar grejer som den andra kan tänkas vilja göra som skulle drabba er relation negativt. exempel från nuvarande/tidigare förhållanden jag haft är exempelvis att inte ligga med personens nära vänner eller omedelbara familj, att inte ha oskyddat sex hur som helst med andra personer, att typ bädda om efter att jag haft sex med andra personer när personen tänkt vistas i min säng. osv. kan även inkludera grejer som vad man berättar/inte berättar om sitt samröre med andra personer, osv, men min rekommendation är att man är ganska öppen. man behöver inte berätta allt man gör med alla, men att prata om sitt sexliv (och kärleksliv) med den andra öppet är bra för att förebygga svartsjuka.

sen kommer det där med att förebygga svartsjuka. var öppen med vad du gör och vad du känner, ha inte onödiga hemligheter, och var öppen och intresserad. på det sättet undviker man väldigt mycket svartsjuka. om din partner har andra stadigvarande partners, försök träffa dem om tillfälle ges. det hjälper också. och om det blir så att två relationer krockar med varandra på ett sätt som inte bara handlar om svartsjuka, då, och först då, är det motiverat att börja sätta upp ytterligare restriktioner. det kan komma till en punkt då någon av er måste prioritera, och då är det viktigt att ni båda kan erkänna det och faktiskt prata om det utan att bli arga på varandra.

sen mer appropå svartsjuka, det är bra att prata om svartsjuka. de flesta kan inte göra något åt att de blir svartsjuka ibland, och det är inget som man kan hjälpa. det är inte fel, i sig, och inget som man ska skämmas för att prata om, eller bli arg på sin partner för att den känner. prata om vad ni känner, och vad det kan bero på. i princip så gäller det att experimentera sig fram till något som fungerar.
och angående alla andra problem som kan uppstå, prata om det. prata om allt. vissa problem kan tigas ihjäl, men det är inte många.

om det är något mer du vill veta så är det bara att fråga, jag har rätt mycket erfarenhet av de flesta relationsformer och förmodligen av de flesta relationsmässiga problem också, jag har varit på båda sidor av i princip varenda problem jag kan föreställa mig, utöver typ vårdnadstvister och skilsmässor, det är jag inte riktigt nog gammal för.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cybernetiskt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
cybernetiskt

kevin warwick gjorde ett sånt experiment för några år sen, fast det handlade väl strikt sett inte om polygami. men han länkade samman sitt nervsystem med sin frus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

låter fööööör tekniskt för mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

kevin warwick gjorde ett sånt experiment för några år sen, fast det handlade väl strikt sett inte om polygami. men han länkade samman sitt nervsystem med sin frus.

nice hur gör man det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:

nice hur gör man det

på honom öppnade de upp ett snitt i underarmen och petade in en lite platta med typ 10*10 piggar kopplade till en kabel som helst enkelt stack ut från ingångssnittet. sen lirkade de ner plattan lite längre ner i armen, mot handen till, och slutligen hamrade de in den i mediannerven. kabeln kopplade de till en yttre signalbehandlingsmackapär, som digitaliserade in- och utdata, och så kopplade de hans nervsystem till massa roliga grejer. sonar och robotarm var väl bland de tuffare. men mot slutet av experimentet gjorde de en enklare variant av samma implantat på hans fru. mig veteligen första gången som två människor kommunicerat utan abstraktioner som språk och dylikt.


   
SvaraCitera

Leijonsparf: jag har varit på båda sidor av i princip varenda problem jag kan föreställa mig,

vad var värst; att vara otrogen mot partner eller att partner var otrogen mot dig? (gissar att det var 1 av problemen du varit en del av he he). du behöver absolut inte berätta om du inte vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

vad var värst; att vara otrogen mot partner eller att partner var otrogen mot dig? (gissar att det var 1 av problemen du varit en del av he he). du behöver absolut inte berätta om du inte vill.

jag har som allmän princip att inte vara oärlig i förhållanden, så för min del är det väl att jag skulle vara otrogen mot någon. men det är inte en situation som man ska sätta sig själv eller andra i från första början, så jag känner inte att det borde vara någon stor grej för någon av de inblandade. de ingick ett ohållbart avtal som någon av parterna sedan bröt mot.

de gångerna jag legat med någon och haft en flickvän som jag inte haft ett uttalat polyförhållande med (vet inte om jag haft det under någt strikt, uttalat monoförhållande som så, men det har ett par gånger uppfattats så) så är det dock inget jag i något fall ångrat för fem öre. då har jag helt enkelt rett ut det genom att vara öppen med det.


   
SvaraCitera