Aviseringar
Rensa alla

Hur fungerar larm?


Ämnesstartare

Mer specifikt såna larm som finns på vanliga affärer (ICA, hemköp osv). Hur kan detektorerna känna av en produkt genom en sträckkod? Det är ju heller inte så att man går och scannar alla varor när man går ur affären, så hur fungerar det?

Hittar ingen info om såna larm, har jag missat något? Måste ju vara fler än jag som undrar hur det fungerar?


   
Citera
Kviq
 Kviq

Ofta är det att de reagerar på magnetism. Brukar vara små metallbitar eller magneter på larmade varor.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Åtta

Vet inte om det är sådant som används på just ICA, men läs om RFID så hittar du mer information.


   
SvaraCitera

de är la inga sånna larm på ica? som tjuter när man inte betalat för varan när man går ut[confused] för de e sånt larm du menar elle?


   
SvaraCitera

vanligast är magneter eller en liten radiosändare(rfid)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Ofta är det att de reagerar på magnetism. Brukar vara små metallbitar eller magneter på larmade varor.

Vet att det är magneter och sånt på kläder och dylikt, men jag menar på mindre produkter, typ ett smörpaket? Där finns ju en sträckkod, och om man inte betalar och sedan går ur affären tjuter det som f*n. Hur kan detektorn känna av det?

My dreams are her:

http://sv.wikipedia.org/wiki/European_Article_Number

Står inget om hur detektorn fungerar...?

Åtta:

RFID

Ska läsa.

YaBasta:

de är la inga sånna larm på ica? som tjuter när man inte betalat för varan när man går ut för de e sånt larm du menar elle?

Kanske är helt ute och cyklar, men jag är 98% säker på att det finns såna larm på ICA, Hemköp och de flesta affärer!?


   
SvaraCitera

Alltså sådana där stolpar tjuter inte om du går ut med ett obetalt mjölkpaket. Är grejer som det sitter larm på som tjuter / de är där för att skrämma folk (få folk att tro som du trodde [crazy])


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Kanske är helt ute och cyklar, men jag är 98% säker på att det finns såna larm på ICA, Hemköp och de flesta affärer!?

okej.. dom har aldrig tjutigt när jag snattat ialf[confused]


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

och om man inte betalar och sedan går ur affären tjuter det som f*n

Det gör det ju inte?


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

RadioAktivMakaron:

Vet att det är magneter och sånt på kläder och dylikt, men jag menar på mindre produkter, typ ett smörpaket? Där finns ju en sträckkod, och om man inte betalar och sedan går ur affären tjuter det som f*n. Hur kan detektorn känna av det?

Ja, inte är det streckkoden iaf. Och tjuter ej av smörpaket. [shake]


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

RadioAktivMakaron:

Kanske är helt ute och cyklar, men jag är 98% säker på att det finns såna larm på ICA, Hemköp och de flesta affärer!?

Det finns det ofta. Men få varor är larmade där egentligen. Men det kan tex finnas små metallbitar under streckkoden eller så som avmagnetiseras när varan scannas in.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Alltså sådana där stolpar tjuter inte om du går ut med ett obetalt mjölkpaket. Är grejer som det sitter larm på som tjuter / de är där för att skrämma folk (få folk att tro som du trodde )

Ok, fail av mig. Har alltid trott det. [sad]

Lounge fact:

Det gör det ju inte?

YaBasta:

okej.. dom har aldrig tjutigt när jag snattat ialf

Har iofs aldrig snattat på ICA, bara kiosker där dom inte har larm. (var längesen f.ö.)

Kviq:

Ja, inte är det streckkoden iaf. Och tjuter ej av smörpaket.

Lounge fact har nog rätt, "större" produkter är säkert larmade och detektorerna används säkert till dom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaren iaf, har funderat på det ett tag nu. [crazy]


   
SvaraCitera

Vanligast är att det är fejkade "bågar" som sitter i utgången för att man ska tro att det är larmat. Om det är larmat så är det sådana larm som sagts redan, magnetiska. Därför avmagnetiseras alla varor med larm. Ett ställe man ofta ser dom på är spel som den där vita saken som sitter på plasten. [y]


   
SvaraCitera