Aviseringar
Rensa alla

Hur funkar cashad på google?


Ämnesstartare

Vi har funderat på hur det här med cashade hemsidor funkar. Alltså, vi som i jag och spartakus!

Google har sparat hemsidor, eller vissa delar av en hemsida, fast hemsidan är nedlagd.

Vid sökningar på UM-trådar på google så är bara vissa cashade, tex. Så det är inte som google har cashat hela UM. Alltså måste det finnas ett visst urval.

Så frågan är: Vilka sidor cashar google och hur?

Jag tänkte till en teori om att google sparar allting som tidigare besökts genom googles sökresultat. Kan detta stämma? Känns oerhört logiskt, av någon anledning. Men jag hoppas jag har fel, det känns ju tråkigt om jag löst mysteriet och inga överraskningar kommer uppenbara sig!


   
Citera
Ämnesstartare

Ingen som vet? Klart någon vet!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Thomas N drar i trådarna.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

cashade

framtidstron är död:

cashade

framtidstron är död:

cashat

framtidstron är död:

cashar

[bigcheers]

framtidstron är död:

Jag tänkte till en teori om att google sparar allting som tidigare besökts genom googles sökresultat. Kan detta stämma?

Nä.

Den cachade sidan är en ögonblicksbild av hur sidan såg ut när Googlebot besökte och indexerade den. Om sidan inte är indexerad finns ingen cache.

Rätta mig om jag har fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sterd:

Den cachade sidan är en ögonblicksbild av hur sidan såg ut när Googlebot besökte och indexerade den.

Coolt att det åker runt små "googlebots" och indexerar internet!

Hur ofta kommer dom? Hur har de tillgång till så mycket?


   
SvaraCitera

Spartakus:

Hur ofta kommer dom? Hur har de tillgång till så mycket?

Googlar ni människor aldrig. [rolleyes]

Googlebot besöker sidor olika ofta beroende på en massa olika grejer. Men sidor som är populära och uppdateras ofta blir också crawlade ofta.

Vad du menar med tillgång förstår jag inte riktigt.


   
SvaraCitera

Sterd:

Den cachade sidan är en ögonblicksbild av hur sidan såg ut när Googlebot besökte och indexerade den. Om sidan inte är indexerad finns ingen cache.

Om sidan ej finns indexerad i Google så finns det självklart inte en cache av sidan hos Google.

framtidstron är död:

Jag tänkte till en teori om att google sparar allting som tidigare besökts genom googles sökresultat. Kan detta stämma? Känns oerhört logiskt, av någon anledning. Men jag hoppas jag har fel, det känns ju tråkigt om jag löst mysteriet och inga överraskningar kommer uppenbara sig!

Tyvärr, men din teori är lite fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sterd:

citat

amen vadå är det fel eller

Sterd:

Den cachade sidan är en ögonblicksbild av hur sidan såg ut när Googlebot besökte och indexerade den. Om sidan inte är indexerad finns ingen cache.

Åh coolt!

Sterd:

Googlar ni människor aldrig.

Varför googla när man har UM.

Kalle Cutta:

Tyvärr, men din teori är lite fel.

framtidstron är död:

Men jag hoppas jag har fel

Vadå tyvärr!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sterd:

Vad du menar med tillgång förstår jag inte riktigt.

Hur väljer dom vart dom ska åka då? Berätta det för mig!


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Vadå tyvärr!

Du hoppades att du skulle ha fel, och gissa vad, du hade fel. Din teori om hur google cachar webbsidor är fel, tyvärr.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Hur väljer dom vart dom ska åka då? Berätta det för mig!

De följer länkar. Och så kan man lägga in sidor manuellt.

framtidstron är död:

amen vadå är det fel eller

Ja. [smile] Eller vilket?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sterd:

Ja. Eller vilket?

Mina olika böjningsformer!

Sterd:

De följer länkar. Och så kan man lägga in sidor manuellt.

AHA COOLT.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sterd:

ch

jahaaa, ch!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Går det att uppskatta hur stor del av internet som google har pejl på?

Är en googlebot oerhört avancerad? Är det mer intellektuellt arbete nedlagt i en sådan än i en stereo, en bil, ett flygplan?

På tal om internet när vi ändå är i gång. Vilka har varit de farligaste datavirusen någonsin? Hur grymma är världens bästa hackers i dag?

Kan man säga att datavirus är en icke-biologisk livsform? De kan visserligen reproducera sig själva. Men man kan inte påstå att de har en egen ämnesomsättning. Och det är väl omöjligt?


   
SvaraCitera
Åtta

Spartakus:

Går det att uppskatta hur stor del av internet som google har pejl på?

Nej.

Spartakus:

Är en googlebot oerhört avancerad?

Nu gissar jag på att ingen här jobbar hos Google, så vi kan omöjligt veta hur pass avancerade dessa spindlar är. Själva principen är dock inte alltför avancerad.

1. Gå till en sida.
2. Indexera texten och spana efter nyckelord
3. Följ en länk till nästa sida
4. Gå till 1.

I princip.

Spartakus:

Hur grymma är världens bästa hackers i dag?

Såhär grymma:

Image

Spartakus:

Kan man säga att datavirus är en icke-biologisk livsform?

Nej. Wikipedia säger;

:

Homeostasis: Regulation of the internal environment to maintain a constant state; for example, electrolyte concentration or sweating to reduce temperature.
Organization: Being structurally composed of one or more cells, which are the basic units of life.
Metabolism: Transformation of energy by converting chemicals and energy into cellular components (anabolism) and decomposing organic matter (catabolism). Living things require energy to maintain internal organization (homeostasis) and to produce the other phenomena associated with life.
Growth: Maintenance of a higher rate of anabolism than catabolism. A growing organism increases in size in all of its parts, rather than simply accumulating matter.
Adaptation: The ability to change over a period of time in response to the environment. This ability is fundamental to the process of evolution and is determined by the organism's heredity as well as the composition of metabolized substances, and external factors present.
Response to stimuli: A response can take many forms, from the contraction of a unicellular organism to external chemicals, to complex reactions involving all the senses of multicellular organisms. A response is often expressed by motion, for example, the leaves of a plant turning toward the sun (phototropism) and by chemotaxis.
Reproduction: The ability to produce new individual organisms, either asexually from a single parent organism, or sexually from two parent organisms.

En livsform ska uppfylla alla eller nästan alla av ovanstående kriterier.


   
SvaraCitera

Åtta:

Du som känns mycket tekniskt nördigare än jag; en stilla undran kvarstår fortfarande - varför är vissa sökresultat inte cachade, men till synes indexerade?


   
SvaraCitera
Åtta

Sterd:

varför är vissa sökresultat inte cachade, men till synes indexerade?

Vet faktiskt inte. De kanske bara cachar sidor med tillräckligt hög pagerank. T.ex. är det ju betydligt viktigare att cacha förstasidan än sida #48 i kebu12s gästbok.


   
SvaraCitera