Aviseringar
Rensa alla

Hur går det till när man skaffar p-piller egentligen?


Ämnesstartare

Hello!

Jag undrar hur det går till när man skaffar p-piller? Det finns säkert massor av liknande trådar men jag är alldeles för slö för att söka upp någon. Alltså jag har hört att man måste få en undersökning i underlivet på ungdomsmottagningen, men andra säger att man bara behöver svara på några frågor. Känner mig lite förvirrad och vore glad om någon kunde berätta hur det faktiskt går till. Vore trevligt om någon hade lust att nämna någonting om bi-effekterna också...

Tack på förhand! 🙂


   
Citera

Man går till ungdomsmottagningen beväpnad.

Går fram till kassan och skriker! "GE MIG P-PILLER DIN JÄVLA FITTA!".

Simsalabim! Nu har du P-piller [smile]


   
SvaraCitera

Behövde absolut ingen undersökning. Behövde bara svarapå frågor om min fysiska hälsa, om det finns diabetes eller hjärtsjukdomar i min släkt osv. Fick också prata med en kurator (vilket var relativt onödigt). Barnmorskan kollade vilket märke som skulle passa bäst åt mig, hon skrev ut, och jag fick gå till apoteket och hämta ut. Lätt som en plätt!


   
SvaraCitera

PÅ UNGDOMSMOTTAGNINGEN DÅ!


   
SvaraCitera

Bieffekt: Jag kan bli på helt galet humör ibland. Dvs, jag blir psycho. Fick även större bröst = inte kul. Annars har det bara varit positiva effekter av dem 🙂


   
SvaraCitera

p-piller är en myt


   
SvaraCitera

Man kan bli undersökt om man vill, dem frågar men det är inget måste. Jo de frågar lite frågor om du har haft sex, om någon i din släkt har haft blodpropp. De mäter även ditt blodtryck.
Några biverkningar av p-piller kan vara:
Större bröst (tror inte att det är så vanligt dock)
viktupppgång
lite sämre hy
humörsvängningar (tror jag?)
osv


   
SvaraCitera

gargamelott:

Några biverkningar av p-piller kan vara:

gargamelott:

lite sämre hy

Samtidigt finns det p-piller som har motsatta effekten, att den förbättrar hyn. Jag har pillren Desolett 28, och de har som effekt att de förbättrar hyn. Hade halvtaskig hy innan jag började käka dem, och det var därför barnmorskan föreslog dem. [smile]


   
SvaraCitera

Olika piller har olika bieffekter, lite svårt att svara då [cute]

Men ja, när jag fick mina piller så frågade de bara en massa frågor, ingen gynundersökning. Finns kanske ställen där det kräv, men det låter bara skumt.


   
SvaraCitera

Jag gick till ungdomsmottagningen, fick svara på frågor (bland annat om jag hade pojkvän, det var lite taskigt tycker jag), hon frågade om vi skulle göra en gynundersökning men jag behövde inte. Jättelätt.


   
SvaraCitera

KochamCie:

Samtidigt finns det p-piller som har motsatta effekten, att den förbättrar hyn.

Japp har också hört att det finns såna piller. Ett bra alternativ om man inte vill riskera att få sämre hy.

KochamCie:

Hade halvtaskig hy innan jag började käka dem, och det var därför barnmorskan föreslog dem

Bra att dem fungerade [y] En kompis som har finnar, fick tipset att börja med p-piller av läkaren


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

PinkyPenguin:

undersökning i underlivet

Är snarare ifall du också vill testa dig för sjukdomar. Aldrig hört att det krävs för p-piller, ser ingen anledning till varför det ska behövas. [shake]

PinkyPenguin:

svara på några frågor.

Detta som händer. Plus att du får massa information och kan ställa frågor själv. Och ställ frågor, så slipper du göra trådar här sedan när du undrar över något.


   
SvaraCitera

gargamelott:

Bra att dem fungerade [y] En kompis som har finnar, fick tipset att börja med p-piller av läkaren

Är mycket nöjd med Desolett 28 [smile] Enda negativa effekterna det har haft på mig, var som jag sade tidigare: större bröst och humörssvängningar.


   
SvaraCitera

Kviq:

Är snarare ifall du också vill testa dig för sjukdomar. Aldrig hört att det krävs för p-piller, ser ingen anledning till varför det ska behövas. [shake]

Nej alltså, jag hämtade ut p-piller för inte så länge sedan och då sa hon "Och vi skulle ju vilja göra en undersökning på dig som småningom, men du måste inte. Vi tvingar ingen till något här"
🙂


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Fingerprints:

"Och vi skulle ju vilja göra en undersökning på dig som småningom, men du måste inte. Vi tvingar ingen till något här"

Men alla gör väl en undersökning när de är runt 20, oavsett? Fast detta kanske är en annan?


   
SvaraCitera