Aviseringar
Rensa alla

Hur går det till när man skaffar p-piller?


Ämnesstartare

Jag har börjat fundera på att börja på p-piller för jag har hemska mens- och ägglossnings smärtor och jag och min pojkvän har börjat snacka om att ha sex och då känns det ju säkrare med dubbelt skydd eller vad man ska säga. Så jag undrar bara hur går det till haha? Måste man boka tid eller går man bara till ungdomsmottagningen och frågar om hjälp? Vad ställer dom för frågor?


   
Citera

p-piller köper du enkelt på apoteket.. [smile]


   
SvaraCitera
time
 time

Helleboríne:

p-piller köper du enkelt på apoteket..

[confused] Nej. P-piller är receptbelagda. Du kan inte köpa dem på samma sätt som du handlar kondomer. Ge inte råd om du inte vet vad du pratar om.

Till TS: Många ungdomsmottagningar har drop-in-tider, så det är bara att gå. Det varierar lokalt, så hör efter hur det är i din stad. De ställer vanliga rutinfrågor, t ex sjukdomshistoria i familjen (eftersom p-piller höjer risken något för t ex blodproppar och dylikt), sen vill de väl veta om du är sexuellt aktiv eller inte. De frågar inget pinsamt direkt.

Sen får du ett recept och går med det till apoteket.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Ge inte råd om du inte vet vad du pratar om.

Har jag påstått att de inte är receptbelagda? [shake]


   
SvaraCitera
time
 time

Helleboríne:

Har jag påstått att de inte är receptbelagda?

Ja, när du säger att man köper p-piller enkelt på apoteket.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Ja, när du säger att man köper p-piller enkelt på apoteket.

Att de är receptbelagda är ett faktum, att man dessvärre kan köpa dem utan recept är det inte, men det går bra här orten! [smile]


   
SvaraCitera