Aviseringar
Rensa alla

Hur går jag tillväga för att skriva en bok?


Ämnesstartare

Hej.
Jag har nu under en tid suttit och funderat över att börja skriva en bok om mitt liv, och det hemska jag var fast i under en lång tid.
Problemet är att jag inte vet hur jag ska gå till väga med det här, vet inte ens hur jag ska börja. Jag har försökt att googla lite och hitta information men utan att lyckas.
Vore jätte tacksam om någon kunde ge mig goda och seriösa råd om hur man kan gå till väga med det här. [smile]


   
Citera

Gå till en journalist, tycker denne att historien är intressant så kan hon agera "Ghostwriter".


   
SvaraCitera

Det blir nog svårt. Satsa på föreläsningar istället.


   
SvaraCitera

1. Skriv en summering om vad boken ska handla om. Ifall man vet precis hur boken ska utvecklas och sluta, så har man pli på sig själv om att avsluta det hela och drabbas inte lika lätt av skrivkramp.

2. Våga göra fel och skriva fel. Du kan alltid gå tillbaks och ändra.

3. Hitta din egna stil. Se hur andra skriver och kopiera deras. Gå någon skrivarkurs, kanske via skolan?

4. Jag har ingen inspiration just nu. Du får nöja dig med ovanstående tre. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Tänk inte, skriv.


   
SvaraCitera

besos:

Vore jätte tacksam om någon kunde ge mig goda och seriösa råd om hur man kan gå till väga med det här.

Du borde läsa "On Writing" av Stephen King.


   
SvaraCitera

1. Skriv


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

Skriver själv en bok på fullt allvar nu (då jag vill att det skall bli en jädra succé när jag är klar om cirka fem år). Kan dela med mig av min mall jag går efter. [smile]

(Notera att det här är delvis mina egna åsikter och jag är ingen proffsförfattare - än... [bigsmile])

1) Skriv bakgrundsinformation på miljöer och karaktärer. Det här är mycket viktigt, även om det baserar sig mycket på verkligheten. Skriv intressanta miljöer så att läsaren vill veta mer. Ha till exempel inte en nyinredd tebar som ägs av den fläckfrie stureplanssnubben med bländande tänder - ha hellre en gammal sylta som drivs av en före detta soldat från något krig som gömmer många hemligheter. Undvik klichéer så mycket som möjligt.

2) När du har bakgrundsinformationen klar, bestäm målet med boken (förmedla känslor i ditt fall?), det ungefärliga sidantalet per kapitel och antal kapitel.

3) Skriv händelseförloppet per kapitel på ett A4-papper så det blir som en karta. Det är inte menat att ha något vackert språk, så skit i det och skriv bara! Till exempel: "Kapitel 1: Erik går ut nian med dåliga betyg, ett två månader långt sommarlov väntar. Hans föräldrar klagar. Kapitel 2: Erik flyr hemifrån. Träffar olika personer.".

4) NU kan du skriva boktexten. [bigcheers]

Tänk också på att VÅGA ändra och ta bort saker som inte platsar in i handlingen. Jag ägnade cirka en månad åt att skriva bakgrundsmaterial till min bok, men insåg att det inte hade den inriktningen jag ville ha, så jag började om nästan helt från grunden; behöll bara ett fåtal karaktärer, namn och miljöer från första utkastet.

Hoppas att det här var till hjälp för dig. Även om din inriktning inte är den jag har i min så är jag rätt säker på att du ändå kan använda en del av min lista. Lycka till, damen! [y]


   
SvaraCitera

Lian:

Skriver själv en bok

Har du läst On Writing av Stephen King? Om inte, så borde du göra det.

Verkar som du plottar fram hela din bok, någonting som Stephen King råder en att avstå från att göra.

Lian:

Skriv intressanta miljöer så att läsaren vill veta mer.

Vad gör en bok intressant? Att beskriva miljön i minsta detalj eller att driva din story framåt? Det är ingen instruktionsbok du skriver. Storyn är mer intressant än miljön. Om den inte är det så är du ute och cyklar.


   
SvaraCitera

Stephen King är inte min inspirationskälla dock. Har läst om hans böcker, men nä, det verkar verkligen inte vara min grej. Jag skriver något mellan en blandning av fantasy och sci-fi, och då så spelar miljöer och "forskande" stor roll. För övrigt så gäller det individen. Passar inte en annans arbetssätt en så skall man pröva något annat. Det här arbetssättet passar mig oerhört bra, andra gånger då jag har försökt på andra sätt så har det bara gett skit.

Handlingen är visserligen viktigare, visst, men jag valde att inte ta med den delen så mycket då jag vet att det bara skulle göra trådskaparen förvirrad, då vi är inne på helt olika spår. En självbiografi om henne kan jag knappast hjälpa till med! [blush]


   
SvaraCitera

Lian:

Stephen King är inte min inspirationskälla dock. Har läst om hans böcker, men nä, det verkar verkligen inte vara min grej.

Du kanske inte gillar hans böcker, men det finns ju en anledning till att han är den mest framgångsrika Amerikanska författaren i historien. Han vet vad han snackar om.


   
SvaraCitera

Så länge det inte låter som "Vi fem" eller "Kitty" så är det väl acceptabelt.


   
SvaraCitera

Man börjar oftast med att berätta om omgivningen och sen vad man tänker eller dialog.
Det måste fnnas en början,en handling o ett slut.


   
SvaraCitera

Fråga blondinbella


   
SvaraCitera