Forumet - hur går man upp i vikt?!

hur går man upp i vikt?!

1862 0 25
som sagt. jag vill gå upp i vikt. jag äter frukost lunch mellis och middag. vid varje måltid äter jag tills jag blir mätt och jag försöker alltid att äta ännu lite mera. jag är ca 165 lång och väger ca 46.5 kg, vilket inte verkar vilja gå upp :s .
vilken vikt är bra att jag uppnår och hur ska jag uppnå den? det är Svårt :/
För att få ett BMI på 19 (som är det lägsta för normalvikt) skulle du behöva väga 52 kilo.

Tränar du? Om du inte gör det så kan det vara ett sätt att gå upp i vikt - att träna och få mer muskler. Det kräver dock att du äter så pass mycket att du inte går ner i vikt av träningen istället.

Att äta mellan måltiderna kan också funka. Är du för mätt för att äta ett ordentligt mellanmål så kan du ju försöka äta saker som inte är så stora mellan dem - en frukt, lite nötter, en sån där festlig energy bar.

Om du inte vill eller inte kan äta mer så kan du ju istället äta kaloririkare mat när du faktiskt äter. Förslag på den punkten blir lite lättare om du berättar vad du brukar äta. Men säg att du äter gröt eller müsli till frukost, då kan du lägga i lite nötter och solrosfrön i den. Äter du yoghurt, välj en yoghurt med normal fetthalt. Använd på det stora hela inte produkter där fetthalten är nedsatt. Drick hellre juice eller mjölk till maten än vatten.

Om inget av det funkar så kan du ju försöka få i dig mer näring genom saker som du dricker, typ smoothies eller kolhydratdrinkar.

Spana också in:

gällar bara o få i sig mer energi än vad man gör av med.
sen får man bestämma själv om det ska vara i form av godis, kakor osv eller bara större portioner av "vanlig" mat. rekommenderar det senare.
sen är du rätt ung, 14, tror det blir lättare att gå upp när du blir lite äldre. förbränningen är ju högre i tonåren o avtar sen. men det är bara o äta större portioner, när du tror att du är mätt kan du alltid pressa i lite till [wink]
man borde äta som du redan gör men det är bra om magen går hungrig också.
Det är när det går lång tid mellan alla måltider för det är när kroppen svälter som den lägger på sig. (en ren överlevnadsmekanism så att säga)

Träna- Gym, springa, jogga, fotboll- vad som helst. Muskler väger mera än fett och skelettet och fästen blir starkare därmed tyngre.
Motion får igång hormoner och så växer man och blir tyngre.

Fika med sockerrikt fikabröd emellanåt är bra har jag märkt. var försiktig så du inte slutar med diabetes bara.

men kom ihåg att inte stoppa i dig saker hela tiden. då vill kroppen bara förbränna allting.

Alltså: ät få gånger men mycket (så mycket du orkar: inte överdrivet) kanske en extra portion på det om du orkar och har tid.
Mycket mortion.

mina tips til dig iaf. funkar på mig.[smile]
lycka till
BoyToy94:

Osunt och man får låg eneginivå. Ät mer kalorier än vad du förbrukar. Som att fylla en tratt med mer vatten än vad som rinner ut.


Nej helt naturligt.
Som arbetare äter jag lunch vid 11 på morgonen och äter middag kl 5-6 på eftermiddagen och är i konstant arbete tills dess.
att småäta hjälper inte. men som sagt. lite fika på det då och då är bra.

Ja jag äter ju mer kalorier än vad jag förbrukar två gånger om dagen. och kroppen lägger då på sig det. för den "vet" att den ska använda den tills nästa dag och att den inte får mer energi och protein förän nästa dag.

men det är helt rätt. ät mera än du förbrukar.
dock med långa mellanrum.

(ps. Du missförstod nog mig bara BoyToy)
Vissa människor(och väldigt få av dem) har en kroppstyp som helt enkelt inte kan gå upp i vikt hur som helst.
Kanske är det din så kallade "stabiliseringsvikt" som du har nu.[smile]

Annars tycker jag att du skall satsa på mer regelbundna och energitäta måltider~!

[Själv skulle jag vara LITE glad över att befinna mig i din situation...]
ledsen att jag inte svarat på länge. under denna tid har jag inte tränat. jag har ätit småsaker som nötter mellan måltiderna det har även blivigt mkt fika nu på lovet bullar glass etc.
jag har lyckligtvis gått upp till ca 49 kg men har nog växt några cm.är nog runt 166-167 nu. är det fortfarande 52kg som gäller? till utseendet syns det inte som att jag gått upp ngt :/