Aviseringar
Rensa alla

hur går man upp i vikt?!


Ämnesstartare

som sagt. jag vill gå upp i vikt. jag äter frukost lunch mellis och middag. vid varje måltid äter jag tills jag blir mätt och jag försöker alltid att äta ännu lite mera. jag är ca 165 lång och väger ca 46.5 kg, vilket inte verkar vilja gå upp :s .
vilken vikt är bra att jag uppnår och hur ska jag uppnå den? det är Svårt :/


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

För att få ett BMI på 19 (som är det lägsta för normalvikt) skulle du behöva väga 52 kilo.

Tränar du? Om du inte gör det så kan det vara ett sätt att gå upp i vikt - att träna och få mer muskler. Det kräver dock att du äter så pass mycket att du inte går ner i vikt av träningen istället.

Att äta mellan måltiderna kan också funka. Är du för mätt för att äta ett ordentligt mellanmål så kan du ju försöka äta saker som inte är så stora mellan dem - en frukt, lite nötter, en sån där festlig energy bar.

Om du inte vill eller inte kan äta mer så kan du ju istället äta kaloririkare mat när du faktiskt äter. Förslag på den punkten blir lite lättare om du berättar vad du brukar äta. Men säg att du äter gröt eller müsli till frukost, då kan du lägga i lite nötter och solrosfrön i den. Äter du yoghurt, välj en yoghurt med normal fetthalt. Använd på det stora hela inte produkter där fetthalten är nedsatt. Drick hellre juice eller mjölk till maten än vatten.

Om inget av det funkar så kan du ju försöka få i dig mer näring genom saker som du dricker, typ smoothies eller kolhydratdrinkar.


   
SvaraCitera

ät mkt mer mindre rätter, mer mellanmål oså.
och mer kaloririk mat, du behöver inte äta typ godis och chips men om du äter lite 'fettigare' och mer kolhydrater kan du nog gå upp i vikt. kolla på internet vilken mat som de e mer kalorier i. (:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Näringsdrycker.
Men alla kan inte gå upp i vikt på en gång. Brukar bli lättare efter 20.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du är inte tillräckligt viktig. Synd där. Ät lite.


   
SvaraCitera
kachin

gällar bara o få i sig mer energi än vad man gör av med.
sen får man bestämma själv om det ska vara i form av godis, kakor osv eller bara större portioner av "vanlig" mat. rekommenderar det senare.
sen är du rätt ung, 14, tror det blir lättare att gå upp när du blir lite äldre. förbränningen är ju högre i tonåren o avtar sen. men det är bara o äta större portioner, när du tror att du är mätt kan du alltid pressa i lite till [wink]


   
SvaraCitera
Tyrael

Om du verkligen vill gå upp i vikt, lata dig så mkt som möjligt och ät massa läckerheter. Det är inte så svårt som du får det att verka. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har samma problem , jag är 14 år och väger 40 kg men jag tycker jag är för smal , mina kompisar säger också att jag är för smal och det är jätte svårt att gå upp i vikt tkr jag .. vad ska jag göra för det ska vara lättare ?
[sad]


   
SvaraCitera

Jag trodde jag åt mer än nog. Sen började jag äta varmrätt var tredje timma och tränade allt från gym, löpning och MMA 3-5 dagar i veckan. Resultatet blev från 57kg - 74kg på 8 månader. (187cm kort)
Testa proteindrinkar, kolla efter kalorier på den maten du äter och är rejäla frukostar.

Lägger upp en bild som bildbevis om någon misstycker.
Before and after


   
SvaraCitera

Du är bara 14, fortsätt äta normalt och så mycket som du känner för så kommer du gå upp i vikt när du blir äldre.


   
SvaraCitera

Du är bara 14, fortsätt äta normalt och så mycket som du känner för så kommer du gå upp i vikt när du blir äldre.


   
SvaraCitera

prata med skolskjöterskan[y]


   
SvaraCitera

Käka piller som får dig att öka vikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man borde äta som du redan gör men det är bra om magen går hungrig också.
Det är när det går lång tid mellan alla måltider för det är när kroppen svälter som den lägger på sig. (en ren överlevnadsmekanism så att säga)

Träna- Gym, springa, jogga, fotboll- vad som helst. Muskler väger mera än fett och skelettet och fästen blir starkare därmed tyngre.
Motion får igång hormoner och så växer man och blir tyngre.

Fika med sockerrikt fikabröd emellanåt är bra har jag märkt. var försiktig så du inte slutar med diabetes bara.

men kom ihåg att inte stoppa i dig saker hela tiden. då vill kroppen bara förbränna allting.

Alltså: ät få gånger men mycket (så mycket du orkar: inte överdrivet) kanske en extra portion på det om du orkar och har tid.
Mycket mortion.

mina tips til dig iaf. funkar på mig.[smile]
lycka till


   
SvaraCitera

ArbetaMera:

Alltså: ät få gånger men mycket

Osunt och man får låg eneginivå. Ät mer kalorier än vad du förbrukar. Som att fylla en tratt med mer vatten än vad som rinner ut.


   
SvaraCitera