Aviseringar
Rensa alla

Hur går man ur Svenska Kyrkan?


Gunvald:

Den hade väl inte funnits om den inte hade varit nödvändig?

va???????? vad vill du tänk lite jag blir rädd+???


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Det är omoraliskt [no-no]

Varför?

ennie:

va???????? vad vill du tänk lite jag blir rädd+???

Ha? [crazy]


   
SvaraCitera

Gunvald:

Ha? [crazy]

[cry]


   
SvaraCitera

Gunvald:

Varför?

Jag tycker i alla fall att det är skumt att gifta sig enligt en religion man inte tillhör.
Jag tänker ju inte åka till en moské för att gifta mig om jag inte är muslim osv [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Jag tycker i alla fall att det är skumt att gifta sig enligt en religion man inte tillhör.
Jag tänker ju inte åka till en moské för att gifta mig om jag inte är muslim osv [rolleyes]

Nej men ändå. Dom flesta svenskar är väl kristna, även om dom inte tror på gud osv. Äsch du fattar vad jag menar.


   
SvaraCitera

Gunvald:

Nej men ändå. Dom flesta svenskar är väl kristna, även om dom inte tror på gud osv. Äsch du fattar vad jag menar.

Då är man inte kristen [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Då är man inte kristen [party]

Jo lite, om man tror lite [smile]


   
SvaraCitera

Gunvald:

Jo lite, om man tror lite [smile]

Men jag tycker det är ganska fail att kalla sig för kristen om man inte är en troende kristen [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Men jag tycker det är ganska fail att kalla sig för kristen om man inte är en troende kristen [sad]

Tycker inte jag. Frågar nån mig om jag är kristen så säger jag ju ja, även om jag inte tror på gud. Jag är ju mer kristen än typ buddist[crazy]


   
SvaraCitera

Gunvald:

Tycker inte jag. Frågar nån mig om jag är kristen så säger jag ju ja, även om jag inte tror på gud. Jag är ju mer kristen än typ buddist[crazy]

Du vet att det finns något som heter ateism va?[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Du vet att det finns något som heter ateism va?[rolleyes]

Jarrå [wink]


   
SvaraCitera

Gunvald:

Jarrå [wink]

Men alltså "jag är kristen med jag tror inte på gud" är lite som att säga "jag är muslim men äter griskött och ber aldrig" [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Men alltså "jag är kristen med jag tror inte på gud" är lite som att säga "jag är muslim men äter griskött och ber aldrig" [rolleyes]

Ah, lite [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gunvald:

Ah, lite [smile]

Så ... lite dumt. Man kanske kan säga att man är "uppfostrad enligt kristen tradition" om man nu blev tvingad att gå till kyrkan som barn, blivit döpt etc. Men kristen anser jag någon vara om den håller med den kristna trosbekännelsen.

Sen kan man ju gifta sig utanför kyrkan om man inte är medlem. Dessutom har jag för mig att kyrkan viger par där bara den ena är medlem, eller ingendera (fast då mot en avgift).

Frågan är ju dock varför man skulle vilja döpa sina barn om man är så ointresserad av kyrkliga aktiviteter så att man går ur svenska kyrkan?


   
SvaraCitera

Det finns folk som går ur svenska kyrkan för att de inte tror på gud, men sedan när de vet att de är nära döden så är de så snikna att de går med igen bara för att de vill få en billigare begravning :O


   
SvaraCitera