Aviseringar
Rensa alla

Hur går man vidare efter en närmare väns självmord?


Ämnesstartare

Som rubriken lyder, vilket är det lättaste sättet att gå vidare efter en närmare väns självmord? Snälla, tramsa inte bort frågan, mår relativt dåligt själv.


   
Citera

Någon att kunna samtala med tror jag är viktigt. 


   
SvaraCitera

Ja, kontakta en psykolog eller kurator.


   
SvaraCitera

Det bästa är att ge sig tid att sörja, att tillåta sig att känna känslorna men samtidigt söka stöd hos någon man litar på så att man kan prata ut om sina tankar och känslor. Jag tror inte att det finns ett lätt sätt, men det finns konstruktiva sätt och det finns destruktiva. Det destruktiva är att förtränga alla tankar och känslor, men det gör bara att de förpestar ens psyke genom att ständigt verka i bakgrunden, obearbetade med en mörk känsla av tyngd och ångest.


   
SvaraCitera

Håller med ovanstående, jag själv har gått igenom liknande situation dock med ett syskon. Det kommer alltid att göra ont, men det kommer att bli bättre. Man måste tillåta sig själv att låta känslorna flöda. Oavsett om det är ilska (fysiskt våld mot andra personer är inte ok.) , att man behöver gråta, att man behöver skratta. Så är det okej. 

Jag vill även passa på att starkt avråda från alla självdestruktiva sätt, exempelvis droger, alkohol och dyl. Resulterar sällan i någonting bra när man är nedstämd. 

Du är varmt välkommen att höra av dig i PM om du vill prata. Jag kanske inte är en utbildad psykolog, kanske inte har ett vitt rum med två fåtöljer - men jag lovar att lyssna/läsa så fort jag är inne på denna hemsida. Hjärta


   
SvaraCitera

dunderhonung: men jag lovar att lyssna/läsa så fort jag är inne på denna hemsida.

*-*


   
SvaraCitera