Aviseringar
Rensa alla

Hur gör man?


Ämnesstartare

Hej!

Min pappa är en man som går emot vetenskapen ganska ofta (men han är inte religiös) och därav är det svårt att visa någonting för honom trots att det finns undersökningar som backar upp det. Han kallar saker i samhället för bluff och han skyller allt på systemet.. Hursomhelst, han har sedan jag var 7-8 år ständigt hackat sig på att jag inte ska spela data så mycket som jag gör eftersom att det förstör synen (det har dock bevisats att datorspelande inte förstör synen) och sedan i sjuan har jag haft dålig syn utan att berätta det för honom eftersom att han bara skulle säga "vad var det jag sa" och bli allmänt arg trots att jag skulle peka på undersökningar och liknande som visar det motsatta, hursomhelst. Problemet. Jag börjar snart gymnasiet (efter sommarlovet, snart har halva gått) och när jag besökte gymnasiet visade det sig att de har väldigt underliga klassrum och jag kommer definitivt behöva glasögon för att kunna hänga med i lektionerna (tidigare i 7-9:an var jag tvungen att sitta längst fram och de gånger jag inte fick någon plats där så fick alltid 2-3 vänner hjälpa mig med att läsa det som står på tavlan) och då bestämde jag mig för en sak.

Jag köpte glasögon på nätet och trodde att de skulle hem till morsan, men det visade sig att de åkte hem till farsan och nu har han hämtat ut paketet och öppnat det och han ringde mig precis och frågade och blev lite arg men jag sa att jag var i duschen och att jag skulle ringa senare och förklara.... Hur förklarar man det? Tänkte köpa bågarna som egentligen är dyra men gjorde ett fynd på tradera och tänkte göra en synundersökning/glas med morsan och hålla det undangömt för farsan genom att bara använda de i skolan men nu blev det tydligen inte så.

Vad fan ska man göra??


   
Citera
Ämnesetiketter

ågu hoppas du skoja va


   
SvaraCitera

Inte gjort några syntest eller dylikt? Antingen är du jävligt dum eller troll. [zzz]


   
SvaraCitera

MaxVoltage:

hålla det undangömt för farsan genom att bara använda de i skolan men nu blev det tydligen inte så.

typiskt dum idé. synfel kan bli mycket värre om du inte använder glasögon så du får helt enkelt förklara för din käre far vad som står på.


   
SvaraCitera

Tog aslång tid för mig att fatta att jag hade dålig syn. Kom ihåg en dag när jag och en kompis skulle göra en skylt på ett sommarjobb så skulle jag kolla om det syntes från långt håll. Backade ifrån lite och såg ingenting, min kompis blev helt "ve, hur fan kan du inte se därifrån?[shake]" och jag bara "vadå, kan du se därifrån?" och han ba "ja" och då blev jag lite ledsen och förvirrad[sad]


   
SvaraCitera

Ta det som en man eller iaf pojkperson kanske?


   
SvaraCitera

Ända sättet att få tyst på honom är väll att låta han att tro att han har rätt. Så får du helt enkelt ignorera hans ovishet.

Jobbigt men så är det. Finns vissa folk som är trångsynta / efterblivna / dumma i huvet, som aldrig ger sig.


   
SvaraCitera
time
 time

DavidKron:

Finns vissa folk som är trångsynta

+1

Och sen finns det folk som är närsynta från födseln och därmed behöver glasögon. Min mamma, morbror, mormor och morfar har alla behövt använda glasögon så synfel är något som helt enkelt går i släkten. Det brukar oftast visa sig någonstans mellan 7-13 års ålder och har ingenting med dataanvändning att göra.

Även om du inte kommer överens med din pappa om att du borde ha glasögon är det väldigt viktigt att du besöker en optiker och gör ett syntest. Som folk redan har sagt kan det bli värre av att använda en styrka som inte matchar ditt synfel - och går du utan glasögon och ser suddigt kan du istället drabbas av huvudvärk och liknande. Så GÅ TILL EN OPTIKER.


   
SvaraCitera