Aviseringar
Rensa alla

Hur gör man när man bantar utan att bli ätstörd?


Ämnesstartare

Kan inte detta, behöver dock tappa ett par kärlekskilon som jag lyckats samla på mig ([mad]) fort, fort! Ska träna, vill ej simma p.g.a hatar att bada så det är inte ett alternativ, men mina leder är helt trasiga efter överträning + reumatism så jag vet inte hur. Vet bara hur man springer till kroppen inte orkar mer. [sad] Vill ej köpa en cykel, den skulle bara bli stulen ändå. Gymkort är inte ett alternativ efter som att jag inte har råd.

Hur äter man kontrollerat utan att bli besatt? Vill hålla "dagbok" på något vis men samtidigt inte stirra mig blind på siffror. Vill ej svälta men vet inte hur man gör. Har förtillfället "kopplat bort" min ÄS-sida och tänker (oftast) inte på kalorier längre men är rädd att jag ska börja räkna och minska på maten av att börja tänka minsta lilla på VAD jag äter.

Seså, hjälp! [sad] Min kropp tål ej mer plågerier.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Tror att jag skulle kunna hålla mig till ett matschema jättebra, men lär drabbas av extrem ångest om jag bryter mot detta. Vilket inte känns sunt för fem öre... IBLAND måste man ju unna sig.

Grejen är att jag VET precis vad som är bra och inte, men ändå kan jag inte göra så utan att bli helt besatt. Så jag bara trycker undan det och mår dåligt över hur jag ser ut istället efter som att jag inte vill bli sjuk igen. [tard]


   
SvaraCitera

Jag är lite likadan, det är jobbigt. Har dessutom även jag trasiga leder till följd av reumatism och överträning.

Rekommenderar dig ändock simning, det gör dina trasiga leder jättegott och bränner fett väl, samtidigt som det är avslappnande och tränar skonsamt och mångsidigt. Jag upplever inte heller simning ha samma känsla av jobbighetsträning som exempelvis löpning har, dock är det måhända bara för att jag inte sysslade med just sådan träning när jag hade ÄS. Varför hatar du att bada? [no-no]

Blaha. Har inga goda råd annars, är i liknande sits.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

. Varför hatar du att bada?

Geigerzähler:

kärlekskilon

på tok för många sådana.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man tränar och äter sunt, du äter lite lite mindre än vad du förbränner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

davvelito:

Man tränar och äter sunt, du äter lite lite mindre än vad du förbränner.

Ja, jag vet? Skrev ju att jag VET hur man gör, i teorin. I praktiken blir det dock bara kaos, är sämst på att inte bli besatt av saker. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man äter lite bra mat ofta samt rör sig mera.
eller det är en av teorierna iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Man äter lite bra mat ofta samt rör sig mera.
eller det är en av teorierna iaf.

Geigerzähler:

Ja, jag vet? Skrev ju att jag VET hur man gör, i teorin. I praktiken blir det dock bara kaos, är sämst på att inte bli besatt av saker.

Men måste samtidigt gå ned i alla fall 10kg, hade tänkt ha 4 månader som mål, vilket inte är omöjligt då jag har löjligt mycket mycket fritid, ett aktivt jobb + praktik.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

på tok för många sådana.

har man tid så är det vääldigt lite folk på badet runt tio eller två


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Ja, jag vet? Skrev ju att jag VET hur man gör, i teorin. I praktiken blir det dock bara kaos, är sämst på att inte bli besatt av saker. [sad]

Så du bara tränar utan att äta? [sad][cry]


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

på tok för många sådana.

Har inte din simhall morgontimmar, eller så? Min här har det, då brukar det bara vara gamla tanter/folktomt. Om det är utomhus du tänkt simma finns det säkert ställen/tider då det inte är asamycket folk. Annars kan du välan bära mer skylande badkläder, shorts eller så, om du inte vill flasha. Simning! Simning! Simning äger! Det gör dina leder ont att ägna dig åt löpning el. liknande på hårda material! Simning gör dig bara gott!

Geigerzähler:

Tror att jag skulle kunna hålla mig till ett matschema jättebra, men lär drabbas av extrem ångest om jag bryter mot detta. Vilket inte känns sunt för fem öre... IBLAND måste man ju unna sig.

Råd:

Strunta i matscheman. Strunta i att väga dig fullkomligen, för den delen. Siffrorna är fullkomligt irrelevanta, ändå.

Koncentrera dig på att känna dig bekväm och lagom i din kropp, istället för hur mycket du väger. Det fungerar någorlunda väl för mig. Om jag har ätit tårta och spelat datorspel i en vecka och till följd av det känner mig tung och seg i kroppen brukar jag exempelvis sluta dricka kaloristinna drycker och istället endast dricka vatten vid törst, samt simma lite extra, tills jag känner mig bekväm igen. Ingen viktkoll, bara kroppslig bekvämlighetskänsla.


   
SvaraCitera

amajgad det finns fler unga med reumatism[love]
va glad jag blir Dold text: eller alltså, nej, men jo, men ni fattar[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

har man tid så är det vääldigt lite folk på badet runt tio eller två

Det kommer inte att hända! [no-no]

davvelito:

Så du bara tränar utan att äta?

NEJ, vet precis hur man ska äta. Börjar följa det helt maniskt och så blir jag helt besatt sedan hipsvips är jag ätstörd igen. Vet hur jag fungerar. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Strunta i matscheman. Strunta i att väga dig fullkomligen, för den delen. Siffrorna är fullkomligt irrelevanta, ändå.

Ja, en våg kan jag inte ha i mitt hem utan att bli helt besatt och väga mig 428729 gånger om dagen. Så jag KAN inte väga mig.

Ögon i en plåthink:

Koncentrera dig på att känna dig bekväm och lagom i din kropp, istället för hur mycket du väger. Det fungerar någorlunda väl för mig.

Låter som bra råd vet dock inte om jag skulle klara det ändå. [sad] Är kanske värt att försöka.

Luna Lovegood:

amajgad det finns fler unga med reumatism
va glad jag blir

[love]

Luna Lovegood:

Dold text:

Förstår!


   
SvaraCitera

[blush]


   
SvaraCitera