Aviseringar
Rensa alla

Hur hade ditt liv sett ut om detta var möjligt?


Ämnesstartare

Tänker mig att om folk kan njuta, tillfredsställa en massa behov och göra vad de vill i dessa virtuella världar, hur kommer då livet se ut för dessa människor i denna riktiga världen!? 


   
Citera
Ämnesstartare

Matrix FTW


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

virtuella världen blir riktiga världen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snacket går ju att i stort sett alla 2000-talister kommer överskrida 100 år. Sen går ju snacket att människan ska kunna bli 200 barre. För övrigt tror jag människan kan födas om eller rent av föds om naturligt efter döden. Så alla kommer nog ändå uppleva evigt liv förr eller senare. Vår förökning är i själva verket reinkarnation när en människa dött. Om inte detta är sant kanske tekniken kan få människan att återuppstå. Dock kommer inte världen räcka till då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp: virtuella världen blir riktiga världen

Vad händer då med denna värld? Lever vi möjligen i en värld nu någon annan än gud har konstruerat i en förgående värld?   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Vad händer då med denna värld? Lever vi möjligen i en värld nu någon annan än gud har konstruerat i en förgående värld?   

den vi upplever nu är inte heller objektivt "korrekt".

kanske, jag vet inte. det spelar nog ingen roll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag vill inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha han är så gullig. låter som en femåring som är intresserad av tåg som bara pratar om alla koola delar som ett tåg har men typ glömmer bort funktion och upplevelse helt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exakt min tanke! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knegaren: Sen går ju snacket att människan ska kunna bli 200 barre.

när vi har tekniken för att bli 200 år har vi i princip tekniken för att leva för evigt, de hinder vi måste komma över för att bli 200 år är ungefär de samma som för att bli 500 år, eller 1000 år. så småningom måste vi frångå våra biologiska kroppar, eller majoriteten av dem, för att verkligen kunna leva för evigt, och bli närmast odödlig i en lite mer radikal bemärkelse (även en biologiskt odödlig individ kan dö i olyckor och av skador, osv), men jag kan lätt föreställa mig en framtid där vi kanske lever tvåhundra år i en mestadels biologisk kropp. sen tror jag inte att vi kommer behöva det alls så länge.

Biologen:
haha han är så gullig. låter som en femåring som är intresserad av tåg som bara pratar om alla koola delar som ett tåg har men typ glömmer bort funktion och upplevelse helt.

är din poäng att likna en individ i kurzweils resonemang med nämnda tåg? tror inte att det är meningsfullt att försöka applicera metafysik i de här sammanhangen, filosofer har inte lyckats stoppa utvecklingen permanent hittills. även om de gjort ett bra jobb med det i perioder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf: är din poäng att likna en individ i kurzweils resonemang med nämnda tåg? tror inte att det är meningsfullt att försöka applicera metafysik i de här sammanhangen, filosofer har inte lyckats stoppa utvecklingen permanent hittills. även om de gjort ett bra jobb med det i perioder.

tror också metafysik är svårt att applicera. gissar att även filosofin så som vi känner till den skulle ändras rätt radikalt om vårt levnadssätt skulle bli så som kurzweil beskriver det.

det var inte menat som en kritik, tyckte bara att det lät väldigt gulligt. lite som att han försöker sälja in framtiden genom att droppa de coola specs vi kommer att få.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jädra um


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen:

tror också metafysik är svårt att applicera. gissar att även filosofin så som vi känner till den skulle ändras rätt radikalt om vårt levnadssätt skulle bli så som kurzweil beskriver det.

det var inte menat som en kritik, tyckte bara att det lät väldigt gulligt. lite som att han försöker sälja in framtiden genom att droppa de coola specs vi kommer att få.

tror att den skulle vara ungefär den samma. jag tror bara att argumenten från de olika sidorna skulle förändras, och att ett par inriktningar skulle tillkomma. ludditer kommer alltid att vara ludditer. å andra sidan, ludditerna är rätt få, det är mängden pessimister som är desto större.

och är det inte rätt rimligt, då? det kurzweil gör är ju att ta teorier och trender som alla ser och håller med om, och utifrån dem gör rätt väl underbyggda förutsägelser om vad tekniken kommer tillåta inom fem år, tio år, trettio år, osv. det är inte alltid som utvecklingen går som han säger, men kollar man på de flesta av hans förutsägelser som inte slagit in så har det inte handlat om att tekniken inte funnits där, utan om att människor inte alltid är intresserade av de möjligheter som kurzweil är, utan utnyttjar de nya möjligheterna annorlunda. men fortfarande, om han lyckas sälja in sina teorier hos en  större del av befolkningen så kommer linjärt tänkande vara ett mindre hinder för utvecklingen, och linjärt tänkande är faktiskt en rätt stor begränsning på många områden. just halvledarindustrin har aldrig riktigt haft det problemet, men kolla på områden som ökning av livslängd. om folk fortsätter se åldrande som ett symtom snarare än som en sjukdom så kommer utvecklingen gå långsammare än om forskare på området, på enad front, kommer överens om att det faktiskt är dags att göra mer än att bara försöka lindra symtom på problem vi redan vet (i grova drag) hur vi ska lösa de bakomliggande orsakerna till. jag önskar att aubrey de grey kunde bli ordförande i who i något tjugotal år, då skulle utvecklingen sannolikt gå avsevärt snabbare.


   
SvaraCitera