Forumet - Hur håller man sin vikt?

Hur håller man sin vikt?

1006 0 9
Hej!

Det är så att jag har gått ner en hel del i vikt, just nu väger jag 67 kilo och är 171cm lång och jag känner mig rätt nöjd, jag vill inte gå ner mycket mer, jag vill hellre öka lite i muskler.

Jag sprang ca 30 minuter varje dag innan, nu vill jag dra ner det till 5 dagar i veckan, är det bra?
Jag undrar, hur ska jag träna och äta? Ska jag träna muskler 2 - 3 dagar i veckan, springa 5 dagar i veckan? Ska jag äta mindre kolhydrater och lägga på mer av protein och vitaminer?

[smile]
Korvkvartetten:

Jag sprang ca 30 minuter varje dag innan, nu vill jag dra ner det till 5 dagar i veckan, är det bra?


Det är bra att vila någon dag i veckan, så det blir nog bra det.

Korvkvartetten:

Ska jag äta mindre kolhydrater och lägga på mer av protein och vitaminer?


Försök hålla den rekommenderade proportionen (livsmedelsverket): 30% fett, 15% protein, 55% kolhydrater.

Fast, jag skulle rekommendera att du håller till främst till långsamma kolhydrater, förutom just innan och just efter träning. På så sätt håller du energinivån stabil under större delen av dagen och så får du lite extra energi under träningen samt snabba kolhydrater att fylla på med i musklerna efter träningen (muskler lagrar energi i form av glykogener).

Spana också in:

ADRENALIN:

Ät så mycket du kan av nyttiga saker och foksuera påatt få i dig mkt protein.

ADRENALIN: 174 cm 81kg biceps 40 cm - inte jättemkt fett, rutorna syns iaf.


Ja, jag vill gärna dra ner försöka få ner underhudsfettet lite till för att tona kroppen lite mer. :)

Frukost: Havregrynsgröt med mjölk och två knäckebröd med tonfiskröra (kanske ska försöka byta ut tonfiskröran mot korv och kanske en med ost?)

Ett glas äpplejuice och en kopp kaffe.

Lunch: Det skolan bjuder på, ska försöka skära ner lite på kolhydraterna där.

Fika: Knäckemacka

Middag: Det som bjuds på hemma, återigen, försöka skära ner lite på kolhydraterna där.

Har ni några tips på vad man kan äta innan och efter träning?[smile]
Korvkvartetten:

Frukost: Havregrynsgröt med mjölk och två knäckebröd med tonfiskröra (kanske ska försöka byta ut tonfiskröran mot korv och kanske en med ost?)


Ditt matshcmea såg hyffast bra ut, bra att du fattar att du ska dra nerpå kolhydraterna. Men t ex istället för knäckebröd till mellanmål köp cashewnötter. Innehåller mkt bra fett och enhel del protein, ta en näve såna istället så kommer du hålla dig mätt till middagen. nbötter = sjukt tillfredställande av hungern.

Tonfiskröran kan vara ok, beror på hur mkt du tar men känns kanske inte optimalt. Å andra sidan kan man inte dra bort allt gött så du kan ha kvar den, borde ej vara några problem. Innehåller väl en hel del protein i guess så det e bra på så sätt.

Skippa sockerret också, tomma kalorier - dvs äppeljuicen skit i den.

Korvkvartetten:

Har ni några tips på vad man kan äta innan och efter träning?


Innan träning krävs ingenting egentligen om du ätit en stabil måltid inann = frukost, lunch el när du nu tränar. Efteråt kan det vara bra att få i sig en banan el annan frukt.

Allt beror ju på hur mkt du vill satsa på träningen..... Men om du vill gå ner är det bara att aäta balanserat och nyttigt och se till att ligga på energiunderskott....