Aviseringar
Rensa alla

Hur hindrar vi att dom splittrar oss?


Ämnesstartare

Sming:

Arbetarklassen kommer aldrig att ena sig förrän vi är Homogena.

Arbetarklassen är inte homogen, och kommer aldrig bli homogen. Ditt antagande är felaktigt.

Du pratar som att det är en motsättning mellan att vara invandrare och arbetarklass. Vilket också är felaktigt. Invandrare i Sverige är också en grupp som får ta en massa jobb som folk med bättre standard i arbetarklassen inte skulle ta. Min farsa frågade mig en dag, undra varför det alltid bara är negrer som städar natt på McDonalds?

Okej, är det därför mina polares föräldrar som kommer från en sk. hederskultur bjuder mig på mat, säger att jag är välkommen när som helst, att dom ser mig som en del i deras familj? Dom bryr sig inte alls om mig... eller?
Eller när jag jobbar med invandrare... är dom sämre på något sätt, nej. Är dom mindre solidariska arbetare emellan på arbetsplatsen, nej.

Och på tal om hederskultur, vet du hur många svenska män som bankar ihjäl sina fruar och flickvänner varje år?

Det är just tänk som ditt som skapar splittring.


   
SvaraCitera

inglorius:

Hur hindrar vi borgaralliansen, och Sverigedemokraterna i synnerhet att ställa oss arbetare mot varandra på grund av religion, födelseland och etnicitet?

Hur hindrar vi folk från att gruppera oss och se oss som ett kollektiv baserat på våra föräldrars bakgrund, vilket yrke vi har och var vi bor i stället för de oliktänkande individer vi är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inglorius:

Arbetarklassen är inte homogen, och kommer aldrig bli homogen. Ditt antagande är felaktigt.

Visst har det funnits homogena tillställningar i arbetarklassen, Arbetarklassen var en klass som dök upp under Industrialismen, och strax efter att industrialismen hade spridit sig till Europa tog Nationalismen sitt järngrepp om den. Migration vid denna tiden var knappast någon vanlighet, som du kanske förstår.

Vidare har Östblocket under många år haft hyfsat så Homogena tillställningar då man inte som i västeuropa, tillät en salig massinvandring av Balkan och MENA-folk. Allt medan dom under flera decennier försökte tvångassimilera minoriteter och förryska dom, i ett försök att förgöra kulturskillnaderna och en underbyggande patriotism.

inglorius:

Invandrare i Sverige är också en grupp som får ta en massa jobb som folk med bättre standard i arbetarklassen inte skulle ta.

Hah, vad vet du egentligen. Dom ska vara glada att dom ens har jobb, för hemma sitter det en massa ungdomar, svenska ungdomar med en svensk bakrund vars föräldrar är svenska, som inte kan få något jobb för att dem inte finns. Alla vill ha ett arbete, dessa "negrer" som din farsa uttryckte det är där för att dom har på ett eller annat vis lagt den lägsta budgivningen.

inglorius:

Okej, är det därför mina polares föräldrar som kommer från en sk. hederskultur bjuder mig på mat, säger att jag är välkommen när som helst, att dom ser mig som en del i deras familj?

Ja, innan du börjar hosta ur dig en massa saker kan du väl dela med dig av vilket kultur dom kommer ifrån så kan vi lösa saken tillsammans du och jag [smile]

inglorius:

Och på tal om hederskultur, vet du hur många svenska män som bankar ihjäl sina fruar och flickvänner varje år?

För sakens skull kan du upplysa mig.

Men inte för att det har något med saken att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Migration vid denna tiden var knappast någon vanlighet, som du kanske förstår.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Emigrationen_fr%C3%A5n_Sverige_till_Nordamerika

Sming:

Visst har det funnits homogena tillställningar i arbetarklassen

Oavsett om alla länder skulle vara etniskt homogena skulle inte arbetarklassen vara det. Funkar inte så. Kapitalet är globalt likz0m..

Sming:

Dom ska vara glada att dom ens har jobb, för hemma sitter det en massa ungdomar, svenska ungdomar med en svensk bakrund vars föräldrar är svenska, som inte kan få något jobb för att dem inte finns.

Är väl inte nån skillnad om ungarna är arbetslösa i en kurdfamilj eller en svennefamilj heller?

Sming:

Alla vill ha ett arbete, dessa "negrer" som din farsa uttryckte det är där för att dom har på ett eller annat vis lagt den lägsta budgivningen.

Jo det är jag mycket väl medveten om och jag tycker att det är kefft som fan. Ingen ska tillåtas städa natt för småpengar oavsett ursprung.

Sming:

Ja, innan du börjar hosta ur dig en massa saker kan du väl dela med dig av vilket kultur dom kommer ifrån så kan vi lösa saken tillsammans du och jag

Föräldrarna är födda i turkiet

Sming:

För sakens skull kan du upplysa mig.

Men inte för att det har något med saken att göra.

orkar inte leta, du kan stryka det som argument om du vill om det känns bättre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inglorius:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Emigrationen_fr%C3%A5n_Sverige_till_Nor​damerika

Där sa du något! skulle nog varit mer specifik, europeisk immigration var nog det jag mer syftade på.

inglorius:

Oavsett om alla länder skulle vara etniskt homogena skulle inte arbetarklassen vara det. Funkar inte så. Kapitalet är globalt likz0m..

Jaha, så du ser Arbetarklassen som Global. Då är ju diskussionen tämligen lönlös då vi har helt olika utgångspunkter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Där sa du något! skulle nog varit mer specifik, europeisk immigration var nog det jag mer syftade på.

Var väl en del som immigrerade till Europa från gamla brittiska kolonier kring samma period. Jag vet däremot inget om omfattningen. .

Emigrationen från Europa var väl relativt omfattande.


   
SvaraCitera