Aviseringar
Rensa alla

hur hjälper man nån med bulimi ?


Ämnesstartare

jag har en kompis som vi TROR har ät störningar.
Hennes pappa jobbar på vår skola och han kommer och tar med henne till hans kontor, och vi vet att hon får närings yogurt där.

hon har alltid varit smal och nu över sommaren är hon läskigt smal, jag är en av hennes närmaste vänner och hennes föräldrar misstänker att hon har bulimi.

jag vill verkligen att hon ska må bra och bli frisk.
men ska man låtsas som att man inte vet om det eller ska man säga till henne att äta ?
vad ska man göra ?


   
Citera
Ämnesstartare

Folk med ätstörningar brukar vara omåttligt dumma, de lär inte lyssna.


   
SvaraCitera

Det bästa är att inte säga någonting.


   
SvaraCitera

Tickstart:

Folk med ätstörningar brukar vara omåttligt dumma, de lär inte lyssna.

känner flera vettiga som har ätstörningar. de är inte dumma i huvudet, men de har sjukt skev självbild.

tror för övrigt att det är anorexi och inte bulimi det handlar om, då bullimiker inte nödvändigtvis behöver vara smala... hetsäter hon, din vän?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dead battery:

eller ska man säga till henne att äta ?

Bulimiker äter och spyr, anorektiker svälter sig.

Jag har haft ätstörningar i en evighet. Har du frågor så kan du ställa dem i PM.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Bulimiker äter och spyr

behöver de verkligen nödvändigtvis spy, har det inte bara med hetsätandet att göra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

behöver de verkligen nödvändigtvis spy, har det inte bara med hetsätandet att göra?

Hm, jag vet inte. Mina erferenheter säger att man oftast spyr eller laxerar, men det är olika från person till person antar jag.

"Bulimia nervosa är en form av ätstörning. Den som lider av sjukdomen hetsäter vid vissa tillfällen och drabbas sedan av sådan ångest att han eller hon kräks upp maten, använder laxermedel eller ägnar sig åt överdriven motion för att på så sätt "bli av" med födan igen. " - Wikipedia


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dead battery:

men ska man låtsas som att man inte vet om det eller ska man säga till henne att äta ?
vad ska man göra ?

Om hon nu har just bulemi, försök prata med henne, låt henne berätta mer hur just hennes ätstörning fungerar. Är det så att hon tex gärna äter trotts att hon inte behöver och sedan kräks så säg till henne ibland när hon äter något (kanske nyligen efter att ha ätit en måltid) att hon ska tänka efter innan hon äter det, vill hon verkligen äta det? är hon verkligen hungrig?
Försök att inte blanda in mat när ni umgås, brukar ni baka på fritiden? sluta med det och försök hitta på något annat istället.
Föreslå att ni ska köpa frukt och grönsaker och dippa ist för godis chips till film etc, nyttiga saker spyr man mindre hellre upp.
Försök ta reda på mer hur just hon fungerar, och visst går det att fråga vad du kan hjälpa till med, men räkna inte med något svar.

Det är iaf saker jag tyckte att mina närstående gjorde som hjälpte när jag var djupt nere i min bulimi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dead battery:

vad ska man göra ?

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uppmuntrar, twice the taste and no calories!


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Hm, jag vet inte. Mina erferenheter säger att man oftast spyr eller laxerar, men det är olika från person till person antar jag.

ah.

vad är då egentligen skillnaden på träningsnarkomani och bullimi, ifall den bullimiske tränar bort energin, är det utgånspunkten - kalorier kontra prestation.

ska fundera lite.

det är mkt intresting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

behöver de verkligen nödvändigtvis spy, har det inte bara med hetsätandet att göra?

ja, alternativt kompenserar genom träning eller så.

internet:

tror för övrigt att det är anorexi och inte bulimi det handlar om, då bullimiker inte nödvändigtvis behöver vara smala... hetsäter hon, din vän?

nej, men de kan ju lika gärna vara just smala.


   
SvaraCitera

aspie:

ja, alternativt kompenserar genom träning eller så.

skulle satsat på laxermedel om jag var bullimisk [blush][blush][blush]

aspie:

nej, men de kan ju lika gärna vara just smala.

normala människor är inte smala [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är en relativt nära vän till en tjej i min skola som har haft ätstörningar under en längre period nu.

Det bästa man kan göra är att prata med en kurator, dels för din egen del (jag förmodar att du är väldigt oroad) men också för att alarmera vad som håller på att hända. Det behöver inte vara en ätstörning det rör sig om, utan det kan vara något annat som stör aptiten, typ. Därför är det viktigt att kuratorn får veta om det, och kanske kontakta lärare eller föräldrar. Om du ber om det kommer du att förbli anonym och ingen förutom kuratorn kommer få veta att du har varit där.

Hur som helst, försök att inte ta dig an att lösa problemen själv. Givetvis är det viktigt att finna till hands och komma med uppmuntrande ord när din kompis är ledsen men prata inte för mycket om hennes problem. Då finns risken att hon inte öppnar sig för personal och människor som verkligen finns där för att hjälpa henne och som är utbildade. Sen är det också väldigt farligt för din egen hälsa att bära på andras problem - blir man för känslomässigt engagerad i något är det jobbigt när det brister.

Jag önskar dig verkligen all lycka med det här, och jag är övertygad om att det kommer bli bättre. 🙂

Hör av dig om du vill veta nåt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

ah.

vad är då egentligen skillnaden på träningsnarkomani och bullimi, ifall den bullimiske tränar bort energin, är det utgånspunkten - kalorier kontra prestation.

ska fundera lite.

det är mkt intresting.

hetsätning ingår mig veterligen inte i ortorexi.


   
SvaraCitera