Aviseringar
Rensa alla

hur hjälper man nån med bulimi ?


Ämnesstartare

internet:

skulle satsat på laxermedel om jag var bullimisk [blush][blush][blush]

hahaha.

internet:

normala människor är inte smala [no-no]

kan dom mycket väl vara eller hur menar du.


   
SvaraCitera

aspie:

hetsätning ingår mig veterligen inte i ortorexi.

glömde den punkten [blush]
undrar hur det gick till

aspie:

kan dom mycket väl vara eller hur menar du.

jag skojade [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

vad är då egentligen skillnaden på träningsnarkomani

Ingen hetsätning och de tränar oftast jättemycket mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

glömde den punkten [blush]
undrar hur det gick till

hehe inen aning faktiskt måste vara något roblem i din hjjärna

internet:

jag skojade [wink]

jaha lite lattjo lajbans med andra ord 😛


   
SvaraCitera

aspie:

hehe inen aning faktiskt måste vara något roblem i din hjjärna

vet har fått sep tror ja

aspie:

jaha lite lattjo lajbans med andra ord 😛

m 8-=8_P=(=?P


   
SvaraCitera

Hej!
Lider själv anorexia, blivit friskare men har varit mycket lila ute några gånger. Så mitt tips är att dra henne till skolsjöterska/kuratorn eller någon som kan hjälpa henne. Om hon är riktigt sjuk så kan man inte se de andra människor gör är för att hjälpa en, man är sjukt egoistisk. Men om hon blir bättre kommer hon att tacka dig för att du inte igronerade alla tecken. Man måste få hjälp, de är ingen sjukdom som man kan bota själv (jag vet, har testat). Om du tycker att de är att i, så nej. Stopa de innan de bli värre, innan hon riktigt inne i de.
Hoppas att mina tanka hjälpe något!

Karm


   
SvaraCitera

en jag känner har nån sorts ätstörningar. Hon är jätte noga med vad hon äter och om hon typ äter något som inte hon räknar som nyttigt så spyr hon...


   
SvaraCitera

Tråkig fakta först, för att reda ut begreppen:

Diagnosen bulimi räknas som hetsätsningsattacker i snitt två gånger i veckan under minst tre månader, med kompensatoriskt beteende som följd. Alltså spy, träna, laxera, fasta/svälta lång tid/dagar för att sedan inte kunna motstå maten igen. (Inte konstigt när man gör sig av med allt ju...) Beroende på vilken av symptomen som är allvarligast kan vikten variera väldigt. De finns bulimiker på livsfarligt låga vikter, det finns de på grav övervikt, och allt däremellan.

Ortorexi är när man är fixerad vid att äta nyttigt och träna extremt. Det är inte en egen diagnos, utan det ingår under ätstörning UNS (unspecified). Det är när man visar ett ätstört beteende men inte uppfyller alla kriterier på anorexi eller bulimi. Där ingår öven hetsätningsstörning, där man hetsäter utan de kompensatoriska beteendena.

Så, dead battery, jag tycker att du ska vara ärlig mot din kompis, säg att du är orolig över henne, att du ser att hon inte verkar må bra. Du kan gott nämna att du tycker hon är väldigt smal, men hon lär bli jättesur och säga emot dig, eller komma med massa undanflykter - så lägg inte krutet på det!!

Säg istället att du vill stötta henne så mycket du kan, fråga om hon vill ha hjälp med något, klargör att hon kan komma till dig och prata om hon mår dåligt.

Sedan måste hon ju få hjälp, och det är INTE din uppgift att göra henne frisk. Kontakta kuratorn, be henne ta hand om det. GÖr hon sitt jobb så pratar hon med föräldrarna och tar kontakt med vården, iaf för en utredning. Du ska vara hennes KOMPIS, du kan stötta henne när du orkar, finnas där för henne när hon vill gråta ut någonstans. Hjälpa henne när/om hon ber om hjälp med något, tex praktiskt i skolan eller så. Men ta inte på dig själv ansvaret att få henne frisk. Det är VÅRDEN som ska fixa det! Du ska bara finnas där.

Lycka till!
[love]


   
SvaraCitera

Adonis:

Om du tycker att de är att i, så nej.

[tard]


   
SvaraCitera

Ja du, det är en jävligt svår situation kan jag säga.
Min kompis och en annan tjej i min klass har erkännt att de har bulimi.
Det hjälper inte om man säger att det är smala som en jävla vandrande pinne. Jag har försökt med allt möjligt men de är ingen mening.
Kan inte prata med kurator heller, men jag hoppas på att deras föräldrar/ lärare förstår hur det ligger till snart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera