Aviseringar
Rensa alla

Hur känner du inför framtiden? – Reportage i DN


Ämnesstartare

I dagens DN kan man läsa det här reportaget som baseras på en enkätundersökning som gjordes på Ungdomar.se i augusti 2015. Kanske var du med och svarade på frågor? Undersökningen visade att hälften av Sveriges unga känner oro och rädsla inför framtiden. 

– Vi får veta för lite om hur livet fungerar i verkligheten i skolan. Kanske framför allt om det här med att få jobb. Det är som att vi lever i en bubbla som vi fattar snart kommer att spricka, säger Hanna Dinnetz.

– Samtidigt vet jag att många unga är alldeles för lata och kräsna. De fattar inte att man måste börja någonstans, kanske med att städa toaletter på Donken (McDonald’s). Får de inte allt på en gång skiter de i det, säger Matte Jämtoft, 17.

Känner du igen dig i det de här personerna berättar om? Hur känner du inför framtiden? Har du fått all kunskap du behöver för att ge dig ut i arbetsmarknaden?


   
Citera

Lucella: – Samtidigt vet jag att många unga är alldeles för lata och kräsna. De fattar inte att man måste börja någonstans, kanske med att städa toaletter på Donken (McDonald’s).

ironiskt som fan då arbetsgivarna hos donken inte sällan har superhöga och orimliga krav på sina anställda för att påståendet skall vara legitimt, som att de skall se bra ut osv. :$ 

"Men du måste ju börja någonstans!"

Värre vänsterpropaganda är svår att finna.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Ja det var fint att gå i skolan och hela tiden höra alla säga att det viktigaste bara är att göra det som en tycker om och följa sina drömmar så kommer allt fixa sig. Ja sen sprack ju bubblan.
Jag gör allt för att inte tänka på framtiden eller på all tid som gått förlorad på att lära mig det som alla ljög om under skoltiden.


   
SvaraCitera

"Men du måste ju börja någonstans!"

Värre vänsterpropaganda finns ej 


   
SvaraCitera

Jag går en utbildning på gymnasiet som kommer ge mig jobb direkt så jag undrar vad det är för frisör linje personer det är som snackar...


   
SvaraCitera

Speciellt nu med kapitalistskolor så finns det ju incentives med att överdriva hur bra det kommer gå för alla där etc. IRL så vet jag inte riktigt hur svårt det är att få jobb, jag har bara inriktat mig på 1 bransch hittills och det har funkat hyfsat. Av diverse anledningar så kan jag inte fortsätta jobba i den framöver så jag måste byta inriktning nu.

Men jag förutsätter att det är nästintill omöjligt och tillsvidareanställning är det inte ens värt att nämna. Är man inte extremt välutbildad kan man pretty much se sig om i helvetet efter ett jobb i det här landet som inte suger och är underbetalt, det är iaf attityden jag har going into it. Starta eget eller lev i misär typ.
Förutom om man har kontakter givetvis.


   
SvaraCitera

Nää, Jag ä inte särskilt orolig även om jag inte vet vad jag ska bli. Ta det som det  kommer Tumme upp


   
SvaraCitera

84a681c70c251b360be1f63e95fb4f99.jpg


   
SvaraCitera
Draug

Vill helst inte tänka på framtiden, då den med allra största sannolikhet innehåller mer lidande, nederlag och död. Verkligheten och nuet är skrämmande men framtiden är fan ännu mera skräckinjagande.


   
SvaraCitera

Lucella: – Samtidigt vet jag att många unga är alldeles för lata och kräsna. De fattar inte att man måste börja någonstans, kanske med att städa toaletter på Donken (McDonald’s). Får de inte allt på en gång skiter de i det, säger Matte Jämtoft, 17.

Jag håller faktiskt med om att man fick lite väl lite info om hur man ska få jobb efter gymnasiet. Många klarar ju av att förstå saker själv men alla gör nog inte det. Kanske informera ungdomarna om i vilka yrken det är brist på arbetskraft.

Sedan är ju en del såklart lata och det beror ju på vårat välstånd. Man lever gott och bra även om man inte jobbar men tror ändå den fasen går över då man inte blir vuxen på riktigt av att ligga hemma på soffan hos mamma och pappa.


   
SvaraCitera
myten

Jobbade mitt första sommarjobb som städare på en camping. Gick sen steget till säsongsjobbare/sommarjobbare på däckavdelningen på en VW/AUDI återförsäljare. 
Håller dock med om att många i min ålder är kräsna med sina extrajobb/sommarjobb. Jag själv är bara glad varje gång jag fyller på mitt CV ytterligare. 


   
SvaraCitera

"– Men det är just det, att klassklyftorna ökar så mycket, som skrämmer mig mest, säger Vida och alla håller med."

Rullar ögonen

Sure, om ni hade slutat köpa produkter/tjänster från kapitalisterna så hade saker sett annorlunda...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

myten: Håller dock med om att många i min ålder är kräsna med sina extrajobb/sommarjobb. Jag själv är bara glad varje gång jag fyller på mitt CV ytterligare.

Skön och vettig inställning. Varje rad på det där CV:et gör ju skillnad oavsett vad det är för jobb. Bättre några "skitjobb" än inga alls. 


   
SvaraCitera

Man borde gå någon obligatorisk 50 poängskurs på gymnasiet i hur är är vuxen. Typ hur man söker jobb hur man deklarerar varför försäkringar är bra, hushållsbudget. Kanske källsortering och så vidare med


   
SvaraCitera

Hade inga som helst visioner, led av depression och hoppade på en utbildning bara för att hitta bostad. Det höll i nån vecka och först nu sju år senare har jag kommit igång lite med sysselsättningar, om än på låg nivå.


   
SvaraCitera