Aviseringar
Rensa alla

Hur kan man bygga broar mellan ungdomar och politiker?


Ämnesstartare

I en debattartikel idag skriver Furkan Tezcan att politiker måste investera mer i ungdomar och sänka trösklarna mellan ungdomar och politiker. Han motiverar det med att ungdomar är framtiden och skriver bland annat:

"Ett tillvägagångssätt är att skapa mötesplatser där ungdomar får möjlighet att till exempelvis träffa representanter från riksdagen eller stora företag. Denna plattform skulle bidra med inspiration och ökad motivation för ungdomar och på så sätt framkallar man känslor hos ungdomar som förhoppningsvis leder till att man själv blir en duktig politiker eller entreprenör."

Upplever ni att det varit lätt att träffa politiker? Har ni haft en värdefull kontakt med politiker, om ja - hur? Har de kanske varit på er skola? Om nej - är det något ni saknar? Tycker ni att debattören har rätt? Hur kan man bygga broar mellan ungdomar och politiker? 


Den här tråden är taggad med taggen "Plusmoderering" vilket innebär att vi kommer att moderera hårdare i syfte att skapa trevliga trådar med givande diskussioner och debatter. Utöver våra allmänna regler innebär detta följande: Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering.


   
Citera
Ämnesstartare

Nope, enda gången är väl när Löfven varit  "hemma", då snackar man inte så mycket politik. men har inte varit intresserad heller


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, men krävs en del ansträngning tycker jag. Jag hade önskat att ungdomar mer direkt hade kunnat ha kontakt med politiker, som en del av sin utbildning eller nåt. Kanske att man varje år får besök av kommunpolitiker t ex. Har alltid tyckt att kommunpolitiker måste ha mer direktkontakt med och insyn i skolor och framförallt de som arbetar och går i skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Antar det, men det är inget som intresserar mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

träffar politiker var eller varannan dag. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Ja, men det krävs en del ansträngning

Träffat en del genom partipolitiskt engagemang


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

politiker slutar vara falska kanske? dno


   
SvaraCitera
reben

e ganska lätt i min kommun, där finns ungdomsparlament samt politikerna är trots allt ganska ofta ute i skolorna o försöker prata med folk (även om dom totalignorerar sen men dom e åtminstone där :----) 


   
SvaraCitera
reben

elr ah den gamle kommunen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Minns inte att jag träffade någon politiker alls när jag var yngre. Då brydde jag mig inte men så här i efterhand kan jag se att det nog hade varit nyttigt (förutsatt att det skett på bra sätt förstås).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har träffat en del genom skolan osv. Vet inte om jag ser det som det största problemet idag dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Nej, absolut inte

Fast jag skulle nog valt...

Zymba: ...Inte så mycket som jag hade velat...

...eftersom det känns som att den enda gången man kan få kontakt med en politiker är veckorna eller månaden innan varje riksdagsval var fjärde år. Ledsen   Gråter


   
SvaraCitera

Ja, framför allt på kommunal nivå. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej det tycker jag inte. Alla ska få vara med och påverka, Ungdomar är inte mer värda än andra medborgare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur kan man bygga broar mellan ungdomar och politiker? De måste sluta att snacka som att de är bajsnödiga. Särskilt för dem som är uppväxta i förorten, hur fan ska dem veta vad "välfärd" är eller "skattefinansierade" är? lägg upp en reddit där man kan ställa frågor och få dem besvarede. Asså dem måste verkligen hänga med mer i språket och internet. 


   
SvaraCitera