Aviseringar
Rensa alla

hur kan man vara så elak mot en annan människa?


Ämnesstartare

hej jag såg just filmen Älska mig sjukt bra film men grymt sorlig fick en klump i magen och blev mörk rädd på riktigt , den tog upp just ämnet mobbning

men det jag undrar över är:

1.varför mobbar man andra för?
2.alla de andra som tittar på varför gör man inget för?
3.hur bryter man ett sånt mönster både den som är mobbad och dem andra?( om det har gått en tid)

4:är det nån skillnad på tjej/kill mobbning? vilka isf
5.är tjejer elakare än killar när det gäller sånt här?
6.skulle du göra nått om du såg någon som blev mobbad?

sen övrigt runt mobbning

mobbing är fel och alla är lika mycket värda och du är fin som du är! man kan ej gilla alla men man behöver inte trycka ner dem för det lämna dem ifred åtminstone


   
Citera
Ämnesstartare

Sånt här borde du kunna hitta ganska enkelt genom diverse olika sökfunktioner..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

clayotrivin:

hej jag såg just filmen Älska mig sjukt bra film men grymt sorlig fick en klump i magen och blev mörk rädd på riktigt , den tog upp just ämnet mobbning

jag grät när jag såg den. sjuka jävlar [sad]

1.varför mobbar man andra för?
vet inte. det varierar nog rätt kraftigt. vissa mobbar andra för att själva slippa bli mobbade, vissa gör det för att må bättre och ha kul, sen finns det väl de som bara vill vara elaka helt enkelt.

2.alla de andra som tittar på varför gör man inget för?
rädsla för att själv bli utsatt skulle jag tro. sen är det svårt för en ensam människa att stoppa något (i alla fall om det är en stor mobb)

3.hur bryter man ett sånt mönster både den som är mobbad och dem andra?( om det har gått en tid)
i värsta fall får offret byta skola/arbetsplats eller var nu mobbningen inträffar. de som mobbar borde säras på.

4:är det nån skillnad på tjej/kill mobbning? vilka isf
inte nödvändigtvis. men tjejer använder oftare ord än våld, vad jag har upplevt. fast ne det beror nog snarare på personligheten på de som mobbar hur det ser ut.

5.är tjejer elakare än killar när det gäller sånt här?
nej

6.skulle du göra nått om du såg någon som blev mobbad?
det beror på faktiskt.. hur stor är mobben, kan jag själv bli skadad om jag lägger mig i? skulle nog försöka ta hjälp av någon alternativt prata med den utsatte efteråt och försöka hjälpa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skitty:

de som mobbar borde säras på.

Lr hur! Snarare de som ska byta skola. Undra om detta någonsin kommer tas på allvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AVEII:

Lr hur! Snarare de som ska byta skola. Undra om detta någonsin kommer tas på allvar.

jaa om det aldrig tas på allvar kan det heller aldrig upphöra. "FRIENDS" hjälper inte direkt..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skitty:

jaa om det aldrig tas på allvar kan det heller aldrig upphöra. "FRIENDS" hjälper inte direkt..

alltså det som finns i regler/ pedogogiska sätt att gå till väga och massa sånt säger typ att man ej kan flytta mobbare kanske om det är en ensam men om det är typ större delen av då klassen?? många. och den enda lösningen kan ju knappas vara att flytta nån bara sådär!

vem säger att det kommer att bli bättre för det liksom ? osv osv ( försvarar ej mobbarna utan tänker på offret) de kan ju sms mobba som i älska mig. den borde visas i skolor tycker jag och ja helt sjuk men bra speciellt hur de visar två olika utgångar när det bryr sig och när det inte gör det snarare vågar säga nej och ja typ det gjorde man [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

clayotrivin:

alltså det som finns i regler/ pedogogiska sätt att gå till väga och massa sånt säger typ att man ej kan flytta mobbare kanske om det är en ensam men om det är typ större delen av då klassen?? många. och den enda lösningen kan ju knappas vara att flytta nån bara sådär!

jag vet. för det ses som kränkande. men det är minst lika kränkande att tvinga offret att byta skola tycker jag, om inte mer kränkande eftersom offret är oskyldigt. varje individ får stå för sina handlingar tycker jag. går det inte att flytta på en stor del av klassen kanske någon form av beteende-undervisning krävs i skolan.

clayotrivin:

vem säger att det kommer att bli bättre för det liksom ? osv osv ( försvarar ej mobbarna utan tänker på offret) de kan ju sms mobba som i älska mig. den borde visas i skolor tycker jag och ja helt sjuk men bra speciellt hur de visar två olika utgångar när det bryr sig och när det inte gör det snarare vågar säga nej och ja typ det gjorde man

jo mobbningen kan förfölja en. filmen "älska mig" är gjord i syfte att visas i skolor. kommer ihåg att jag själv har sett liknande under min skoltid, så det är inte säkert att det hjälper ändå även om många ser hur illa det är med mobbning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

clayotrivin:

ch den enda lösningen kan ju knappas vara att flytta nån bara sådär!

Det finns en till lösning, då går vi way back och åter-inskaffar barnaga i skolor. [y]

Problemet är att detta aldrig kommer bli acceptabelt igen.. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AVEII:

Det finns en till lösning, då går vi way back och åter-inskaffar barnaga i skolor.

haha.. men fy. då blir det mobbning av lärare!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skitty:

haha.. men fy. då blir det mobbning av lärare!

Inte direkt, menar ej på att alla lärare skall få rätten till att slå sina elever.. [cute]

Tänker mig mer som i ett systemet där den "dömde" eleven får detta straff. Måste givetvis finnas gott om bevis innan någon kan bli dömd.

Först tänkte jag mig att den dömde skulle få straffet mitt i en aula/idrottssal fullsatt med andra elever.. [badgrin] Men det kanske blir lite väl hårt.. [cute]

Tänker mig en en bitchslap i rektorns kontor åtminstone. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AVEII:

Tänker mig mer som i ett systemet där den "dömde" eleven får detta straff. Måste givetvis finnas gott om bevis innan någon kan bli dömd.

de som var elaka skulle må asdåligt både psykiskt och fysiskt. tycker inte det är så bra att betala tillbaka med samma mynt faktiskt. [sad] men förstår hur du tänker och det är väl det enda som hjälper mot riktigt jävliga människor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AVEII:

Det finns en till lösning, då går vi way back och åter-inskaffar barnaga i skolor. Problemet är att detta aldrig kommer bli acceptabelt igen..

det finns en orsak av att det togs bort det ska inte införas igen och du det finns en hel del forsking pedagoiska syn sätt / bhla blha osv det är inget alternativ !! utan det gör saken bara värre!!

det finns bättre sätt och jag kan tänka mig att offret är ganska nerbryten så om man hej då kanske det hamnar i samma sits igen om inte värre ny skola allt nytt folk som inte vet osv osv om man lyckas lösa upp det där och då skulle vara bäst!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1.varför mobbar man andra för?
När jag på mellan och högstadiet höll på med sådana dumheter som då mest bestod av att förminska andra på "kreativa" och sarkastiska sätt så handlade om att visa hur rolig, cool och söt jag själv var. Att offren sårades var jag väl medveten om men det var inget jag tänkte på direkt. Sedan försökte jag sluta, det verkar så konstigt men det var svårt att bara sluta upp, det hela skedde som på reflex dom där kommentarerna jag fällde.

Jag kunde på morgonen tänka att jag skulle komma till skolan som en schysst Jesusfigur från och med idag men när jag väl kom dit till skolan, polarna, och dom upplevda förväntningarna som jag tyckte fanns på mig då föll man likt förbannat in i gamla vanor. Lärde mig till slut eftersom en tjej jag respekterade förklarade för mig att jag kunde en vara en jävla tönt ibland. Då trappade jag ner det tills det tog slut. Det var en blandning av bekräftelsebehov, lathet och dåligt utvecklad empati som gjorde att jag kunde hålla på.

Hoppas svaret ger lite klarhet. Om du undrar något så fråga bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AVEII:

Inte direkt, menar ej på att alla lärare skall få rätten till att slå sina elever.. Tänker mig mer som i ett systemet där den "dömde" eleven får detta straff. Måste givetvis finnas gott om bevis innan någon kan bli dömd. Först tänkte jag mig att den dömde skulle få straffet mitt i en aula/idrottssal fullsatt med andra elever.. Men det kanske blir lite väl hårt.. Tänker mig en en bitchslap i rektorns kontor åtminstone.

tänk om läraren är en riktig fitta [no-no] lärare och är typ dum i huvudet ! och sen får dessa möjliheter det slutar väl med att han slår ihjäl hela klasen! ja om alla är döda ja då mobbas det nog inte så mycket men du skippa det där det är ju sjukt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skitty:

det är väl det enda som hjälper mot riktigt jävliga människor.

Ja, bortsett från de med antisociala personlighetsstörningar.. Ingenting kan bota dem. [sad] Känns som om man gör dessa en tjänst genom att ta kål på dem. [ops]

clayotrivin:

så om man hej då kanske det hamnar i samma sits igen om inte värre ny skola allt nytt folk som inte vet osv osv om man lyckas lösa upp det där och då skulle vara bäst!

Hängde inte riktigt med vad du menade där, sorry! [sad]


   
SvaraCitera