Aviseringar
Rensa alla

Hur kan man villja ha anorexia???


Brk g:

Tror

bugatti:

hur kan anorexia klassas som en sjukdom?
det är väl bara stoppa i ett finger i strupen och kräkas
vad är det för något?

Läs här så slipper ni gissa och spekulera, noobs.


   
SvaraCitera

madfox:

Läs här så slipper ni gissa och spekulera, noobs.

Jag har väl inte sagt något om att det inte skulle vara en sjukdom?


   
SvaraCitera

Brk g:

Jag har väl inte sagt något om att det inte skulle vara en sjukdom?

Nä men du sitter där och gissar och tror så därför länkade jag till lite riktig fakta.


   
SvaraCitera

madfox:

Nä men du sitter där och gissar och tror så därför länkade jag till lite riktig fakta.

Om alla tänkte som du skulle vi aldrig få någon ny "riktig fakta" bara så du vet.


   
SvaraCitera

Skyller på media och grupptryck.


   
SvaraCitera

Brk g:

Om alla tänkte som du skulle vi aldrig få någon ny "riktig fakta" bara så du vet.

Så du menar att du som utomstående (aka fönstertittare) har mer faktabaserad information än faktiskt insjuknade och erfarna läkare/experter? Det var det dummaste jag hört, men tack för ett gott skratt![bigcheers]


   
SvaraCitera

Hett!


   
SvaraCitera

madfox:

Så du menar att du som utomstående (aka fönstertittare) har mer faktabaserad information än faktiskt insjuknade och erfarna läkare/experter? Det var det dummaste jag hört, men tack för ett gott skratt![bigcheers]

Jag har inte påstått mig ha "faktabaserad information". Jag spekulerade och lät inte påskina något annat heller.


   
SvaraCitera

Brk g:

Jag har inte påstått mig ha "faktabaserad information". Jag spekulerade och lät inte påskina något annat heller.

Ändå dissade du snabbt mitt förslag om att läsa fakta och lära dig vad sjukdomen faktiskt handlar om?


   
SvaraCitera

madfox:

Ändå dissade du snabbt mitt förslag om att läsa fakta och lära dig vad sjukdomen faktiskt handlar om?

Mest för att all fakta på den där sidan är sånt som alla som gått i grundskolan redan vet (och som inte på något sätt säger emot min spekulation), i kombination med att du var otrevlig i tonen.

Vet inte heller om jag skulle kalla 3.5 timmar "snabbt" men låt gå.

Jag förstår inte varför du håller på såhär. Läste du ens längre än till ordet "tror" i mitt första inlägg? Det var en liten psykologisk fundering bara.


   
SvaraCitera

Brk g:

inlägg

Ptja.. Men jag är trött på att alla ska ha en jävla uppfattning om saker de inte vet ett dyft om. Det är tjatigt, och ibland sitter en bitter jävel som jag och läser i forumen och tänder till då jag gång på gång snubblar över inlägg där folk slänger ur sig alla möjliga teorier, fördomar, förolämpningar och åsikter om ätstörningar. Jag fattar bara inte varför folk som är nyfikna/undrar en massa om just ätstörningar inte ägnar 5 minuter att googla ordentligt på det och på så sätt snabbt och effektivt lära sig lite fakta.

Hur ofta hör man inte "gud vad smal du är, har du anorexi!?" eller "skit asså min kompis ser ut som anorexibarnen i afrika" eller "jag vill ha anorexia" eller "du kommer att få anorexi om du håller på sådär" osv.

Om det hade gällt en annan sjukdom, säg cancer, så hade jag reagerat likadant om någon skrivit "jag TROR att cancer är när håret trillar av och man hamnar i rullstol". Jag hade hänvisat till lite mer vetenskapliga fakta även då. Jag menar, det är ganska känsligt med sjukdomar, oavsett vilken sjukdom det är, och man borde vara mer försiktig eller åtminstonde bättre påläst innan man kommer med teorier.


   
SvaraCitera

madfox:

Om det hade gällt en annan sjukdom, säg cancer, så hade jag reagerat likadant om någon skrivit "jag TROR att cancer är när håret trillar av och man hamnar i rullstol".

Förutom att cancer inte är en psykisk åkomma.

Motsvarande hade varit att i en tråd om cancer skriva typ "cancer beror ju på ohämmad celldelning och jag tror att det kan vara kopplat till dåligt intag av antioxidanter" eller något. Blir man förolämpad av det förstår jag inte hur man tänker.

Det vore kanske lite överflödigt att skriva något sådant om cancer eftersom den medicinska vetenskapen är så komplicerad. I en tråd om anorexia är det väl däremot inte så konstigt om man spekulerar lite då psykologi är ett vetenskapsfält som domineras av känsloargument och tjafs. Och återigen förstår jag inte hur man kan ta åt sig när jag gör en väldigt lös fundering. Det är knappast så att det skadar med en ny tanke om något.


   
SvaraCitera

Brk g:

Och återigen förstår jag inte hur man kan ta åt sig när jag gör en väldigt lös fundering. Det är knappast så att det skadar med en ny tanke om något.

1) Jag tog inte åt mig, jag hänvisade bara till lite fakta.
2) Nej det skadar inte, men det känns ju ganska onödigt med tanke på att det faktiskt finns svar på dina frågor.

Psykiska sjukdomar och fysiska sjukdomar.. vad spelar det för roll att den är psykisk? Menar du att den är mindre greppbar för att den är psykisk? Den är fullt greppbar, det finns tydliga kriterier för anorexia och om man inte vet vad det är för något så kan man läsa om det.

Som sagt, jäkligt onödigt att sitta och gissa om saker det finns svar på. "Nya tankar" är knappast till nytta, då vi redan vet vad sjukdomen innebär. Visserligen är det väl inget fel i att dela med sig av sina tankar bara för skojs skull. Men att tro att man sitter inne på en nyckelteori är ju bara löjligt. Det har redan fastställts vad som är och inte är Anorexi, och vilka kriterier man måste uppfylla för att bli diagnostiserad.


   
SvaraCitera

Likadant sade vi om diagnosen "hysteri" för hundra år sedan. Man behandlade kvinnor som led av hysteri genom att rikta högtryckssprutor mot deras kön eller massera det, i syfte att lösa knutar av sexuell frustration som man kopplade till bipolära drag, koncentrationssvårigheter m.m. Skulle du säga att det är löjligt, onödigt och dåligt att ifrågasätta en sådan diagnos? Jag menar, vi vet ju redan vad "sjukdomen" innebär och vilka kriterier man måste uppfylla.


   
SvaraCitera

BLODÅDRA:

har alltid försökt få anorexia men har inte tillräckligt mkt självdisiplin det suger

🙁


   
SvaraCitera