Aviseringar
Rensa alla

Hur kan vi bekämpa religion?


Ämnesstartare

Som frågan lyder, hur kan vi bekämpa och minska religionens inflytande över världen?

Självklart tycker jag att människor ska få tro på vad dem vill, men jag vill gärna minska religionens inflytande och arbeta för att människor ska bli mindre viskepliga. Religion har varit som en böld på människokroppen, om det så är i form av new age-flum, kristendom, islam, eller vad.


   
Citera
Ämnesstartare

Gör "Religionens offer" till ett obligatoriskt skolämne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

social trygghet tror jag på, bort med hierarkier och underliggande maktstukturer

mer ambitiös än så tänker jag ej vara denna fredagskväll


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Enklast är att förbjuda vuxna från att göra sina barn till medlemmar i församlingar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sluta vara så jävla dum i huvudet och låt människor tro vad fan dom vill, sluta lägg dig i andras liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Tidigare känd som: fistforfight

Undrar hur många gånger jag anmält visioner för personangrepp nu. Jag kommer fortsätta tills hon spärras. [smile]

Visioner:

Sluta vara så jävla dum i huvudet och låt människor tro vad fan dom vill, sluta lägg dig i andras liv.

[zzz]

Tilda1988:

Enklast är att förbjuda vuxna från att göra sina barn till medlemmar i församlingar

Dåliga föräldrar hjärntvättar sina barn.

bourgeoisie:

mer ambitiös än så tänker jag ej vara denna fredagskväll

Tack för ditt bidrag! Lär nog bli det mest ambitiösa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Undrar hur många gånger jag anmält visioner för personangrepp nu. Jag kommer fortsätta tills hon spärras. [smile]

Må Gud vara med dig. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Må Gud vara med dig.

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är konflikter det enda argumentet till att avsluta allt? Du kan få en regnbåge av mig om du vill.


   
SvaraCitera

Se till att alla människor får en massa kunskap så att de sedan kan välja själva vad de tror och inte tror på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Utbildning, sluta dalta med religiösa och låt dem ta konsekvenserna av sitt handlande utan att kunna gömma sig bakom religionsfriheten.

Tala helt enkelt om för religiösa hur efterblivna de är.

Tilda1988:

Enklast är att förbjuda vuxna från att göra sina barn till medlemmar i församlingar.

+ detta.


   
SvaraCitera

Jag hörde att i dem länder i Afrika där läget stabiliserats (dvs, minskad fattigdom, ökad utbildning) så har religionen fått större betydelse i människornas liv. Så ... ja.

Jag tycker att samhället ska vara sekulärt. Inga skolavslutningar i kyrkan (eller någon annan plats starkt bunden till religion) t ex. Inga religiösa skolor, och kanske borde vigselrätten tas ifrån trossamfunden. Men människor måste få ha kvar sin tro, och om det finns en efterfrågan på moskéer eller andra byggnader för gudstjänst ska de byggas. Barnadop och andra sätt att göra barn till medlemmar i församlingar eller religiösa samfund är jag dock mycket kritisk till, precis som att jag inte tycker om att man omskär små pojkar. Låt barnen bestämma över sånt när de blivit stora nog för att ta egna beslut!

Själv blev jag döpt som bebis, men min syster var runt 10 år gammal och fick bestämma själv. Orättvist. :<


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genom att ta över maktpositioner inom religionerna och därmed kontrollera dem


   
SvaraCitera

Bästa sättet tror jag är att utbilda folk i skeptiskt/kritiskt tänkande och källkritik. Om någon verkligen kritiskt tänkte igenom sin tro på gud så skulle man komma fram till att det inte finns något som stödjer den. Att försöka ta över eller förbjuda är inte rätt sätt att hantera situationen för man kan inte ta religion ifrån nån, religion är något som man ger upp själv. Och ger man någon rätt "verktyg" och metoder att använda för att fatta beslut så kommer nog religion sakta men säkert torka ut. Det finns en anledning att färre tror på gud ju mer vi lär oss vetenskapligt om hur saker och ting fungerar.


   
SvaraCitera