Aviseringar
Rensa alla

Hur kollar man upp vem som addat en på msn?


Ämnesstartare

Från ingenstans addade någon min msn och sa obehagliga saker. Hur tar jag reda på vem det är för jag får inget svar när jag frågar personen om det. Går det att spåra IP-adressen eller dylikt, kanske får jag fram information om jag anmäler till polisen?


   
Citera

blocka bara


   
SvaraCitera

blocka personen
sedan radera den [wink]


   
SvaraCitera

Vincenco:

blocka personen
sedan radera den [wink]

[y]


   
SvaraCitera

Verktyg -> Sekretess -> Visa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Weapons Dude:

Verktyg -> Sekretess -> Visa.

Men liksom... där ser man ju bara Personens namn och dess msn-adress?
Inget IP eller sånt.


   
SvaraCitera

diamond_:

Men liksom... där ser man ju bara Personens namn och dess msn-adress?
Inget IP eller sånt.

Skicka en custom smilie, sedan drar du in på CMD och skriver "tracert" eller något så får du upp vilka IPS du är kopplad mot, och en av de du ser är ipet till honom

Testa först se tracert från standard sen loggain på msn och gör de jag sa..


   
SvaraCitera

diamond_:

addade någon min msn och sa obehagliga saker

gör det ännu enklare, hota tillbaka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xparn:

Skicka en custom smilie

Vad är en custom smilie och vart ska jag skicka den?

xparn:

"tracert" eller något

hmm okej... men jag har ingen CMD på den här datorn för den är 10 år gammal.

xparn:

IPS du är kopplad mot

Vad är IPS?
Sorry men jag är verkligen inte insatt, tack för att du försöker hjälpa i alla fall, bara jag förstod vad allt du nämnde betyder så kunde jag försöka utföra det, i så fall skulle du bli den förste att få veta hur de gått [cool]


   
SvaraCitera

xparn:

Skicka en custom smilie, sedan drar du in på CMD och skriver "tracert" eller något så får du upp vilka IPS du är kopplad mot, och en av de du ser är ipet till honom

Nej, det gör man inte. Man får dock upp IP-adressen på hans ISP. Och inte IP-adressen till honom.


   
SvaraCitera

Du kan dock inte göra mer med IP-addressen än att möjligtvis kolla upp vilken ort h*n IP-numret kommer ifrån. Det vore brott emot PUL att ta ut personuppgifter endast genom någons IP utan att gå igenom en domstol.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Nej, det gör man inte. Man får dock upp IP-adressen på hans ISP. Och inte IP-adressen till honom.

schism:

Du kan dock inte göra mer med IP-addressen än att möjligtvis kolla upp vilken ort h*n IP-numret kommer ifrån. Det vore brott emot PUL att ta ut personuppgifter endast genom någons IP utan att gå igenom en domstol.

Okej men jag vill mest kolla (och det går?) om den här personen är en viss annan stalker jag haft efter mig IRL jag kan IP't till...

Om det är samma för den där sa obehagliga så vet ju jag att det är samma! [surprised]

Vad säger ni om det?


   
SvaraCitera

passaro:

Nej, det gör man inte. Man får dock upp IP-adressen på hans ISP. Och inte IP-adressen till honom.

Om man får upp ens ISP då kan man ringa och berätta för dem vilken IP addres som hotat han/hon.

Den är utdelat till en person vid det här tillfälet och därför kan dom se vem det är som hotat.

Så man får tag på han genom dem.

Om detta är fel så ber jag om ursäkt.

diamond_:

hmm okej... men jag har ingen CMD på den här datorn för den är 10 år gammal.

tryck på start sedan "Kör" sedan skriver du antingen "command" eller "cmd" och start.


   
SvaraCitera

diamond_:

Från ingenstans addade någon min msn och sa obehagliga saker. Hur tar jag reda på vem det är för jag får inget svar när jag frågar personen om det. Går det att spåra IP-adressen eller dylikt, kanske får jag fram information om jag anmäler till polisen?

Tråden borde vara inriktad på Data stället.


   
SvaraCitera

xparn:

Om detta är fel så ber jag om ursäkt.

Man får som sagt upp ISP's adress och inte personens i fråga adress.


   
SvaraCitera