Aviseringar
Rensa alla

Hur kommer det sig att..


Ämnesstartare

människor kan vara så oerhört självcentrerade?


   
Citera
Ämnesstartare

för att de inte orkar bry sig de mår för dåligt de vill dö egentligen men lever ändå och då bryr man sig inte typ då blir man självisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så det är bara när folk mår dåligt som de nästan bara bryr sig om sig själv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är trots allt sitt eget liv man måste leva, då är det inte så himla dumt att vara självisk i en rätt stor mån ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja det är något som fattas i deras liv och då mår man inte bra
tänk tror du någon som är omringad av bara materiella ting har det gott? den har det nog sämst av alla.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nykterist:

det är trots allt sitt eget liv man måste leva, då är det inte så himla dumt att vara självisk i en rätt stor mån ändå.

Fast om alla bara går runt o bryr sig om sig själv o tänker på sig själv så får man ju inget bra utbyte och ingen blir sedd, alla känner sig osynliga och värdelösa för andra och välfärd kan man inte ens drömma om för det baseras just på tillit och vilja att se och bry sig om andra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir:

Fast om alla bara går runt o bryr sig om sig själv o tänker på sig själv så får man ju inget bra utbyte och ingen blir sedd, alla känner sig osynliga och värdelösa för andra och välfärd kan man inte ens drömma om för det baseras just på tillit och vilja att se och bry sig om andra

om man är väldigt självcentrerad så har man nog inte den värderingen angående vad välfärd innebär. men jag sa till viss mån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir:

människor kan vara så oerhört självcentrerade?

Det är läskigt. Jag är rädd för att aldrig kunna se en annan människa såsom den är, eftersom jag bara speglar mig själv i min omgivning.

Vad sker då med de udda? Blir de osynliga? Är vi alla osynliga därför att ingen ser oss?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

ja det är något som fattas i deras liv och då mår man inte bra
tänk tror du någon som är omringad av bara materiella ting har det gott? den har det nog sämst av alla.

Ja..det är sant.

Ensamvargen:

Centralt i kapitalismen är kapitalackumulation.

Kanske.

Förlåt, men är för trött för att läsa allt det. Fast ja kapitalism frodas där folk inte bryr sig om varandra .


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att ni andra spelar mindre roll


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir:

Förlåt, men är för trött för att läsa allt det. Fast ja kapitalism frodas där folk inte bryr sig om varandra .

Ah, jag också för trött. Det var mest en vild gissning utifrån mina magkänslor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Det är läskigt. Jag är rädd för att aldrig kunna se en annan människa såsom den är, eftersom jag bara speglar mig själv i min omgivning.

Ja jag känner också så ibland, det är ingen trevlig tanke eller känsla. Fast första steget är ju att bli observant så kan man ändra.

MissAnox:

Vad sker då med de udda? Blir de osynliga? Är vi alla osynliga därför att ingen ser oss?

Udda kan bli synliga för andra udda. Alla har oftast minst någon som verkligen ser en och om man inte har det så är man nog djupt olycklig. Det är därför det är så himla viktigt att bry sig om andra och tänka på det som är utanför sig själv och sitt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luther Blissett:

För att ni andra spelar mindre roll

[sad]

Ensamvargen:

Ah, jag också för trött. Det var mest en vild gissning utifrån mina magkänslor.

Kan du föklara lite kort hur du menar? för jag känner inte till begreppet kapitalacumulation


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir:

Kan du föklara lite kort hur du menar? för jag känner inte till begreppet kapitalacumulation

Kapitalacumulation betyder typ att samla på sig kapital (kapital är typ pengar, saker som är värda något). Jag vet inte riktigt. Men ja, det som är viktigast i kapitalismen är att tjäna ca$$$h typ. Tror att om man ba lever för att tjäna pengar (eller i ett system där alla andra bara är ute efter att tjäna pengar) så blir man egoist. [sad]


   
SvaraCitera