Aviseringar
Rensa alla

Hur kommer jag ur mina ätstörningar?


bones
Ämnesstartare

Hej jag är en tjej på sexton år som pendlar mellan anorexia och bulumi, bup tog mig inte seriöst när jag var hos dom i vintras så jag har ingen lust att vända mig till dom.
Nu skulle jag vilja ha hjälp med det här, mina föräldrar är medvetna om situationen och säger att om jag inte äter mer kommer de sätta på mig på tvångsvård vilket jag inte vill.

Min fråga är, hur mycket ska man äta till frukost, lunch och kvällsmat. Jag undrar också hur jag ska tänka efter jag har ätit för att inte få ångest? Jag vill även veta hur jag ska hålla i matvanorna, så jag inte faller tillbaka / desperat tjej söker hjälp


   
Citera

Tror att du kommer få betydligt bättre hjälp om du vänder dig till utbildade istället.


   
SvaraCitera

Om du börjar med att äta lite i början, slipper du få en extrem ångest efteråt. Lär dig acceptera hungern så kan du öka portionerna när du vant dig vid dem små.

Önskar jag kunde ge dig fler råd...
Lycka ttill!


   
SvaraCitera

Där jag går så fick jag en matlista med allt jag ska äta på en dag. Kanske kan det vara något för dig? Skriver av den ifall att.

Frukost: 2dl mjölk/fil/yoghurt
2dl flingor/gröt
2 smörgåsar med smör och pålägg

Mellanmål: Frukt + en smörgås med smör och pålägg

Lunch: 2dl ris/pasta eller 3 äggstora potatisar
150g kött eller fisk (eller vegetarisk motsvarighet)
valfri mängd grönsaker
2dl mjölk/vatten

Mellanmål: Frukt + en smörgås med smör och pålägg

Middag: 2dl ris/pasta eller 3 äggstora potatisar
150g kött eller fisk (eller vegetarisk motsvarighet)
valfri mängd grönsaker
2dl mjölk/vatten

Kvällsfika: 2dl mjölk/fil/yoghurt
smörgås med smör och pålägg

Om du tycker att det känns överväldigande med så mycket mat (det tyckte jag) så kan du börja med den måltiden som känns lättast. Så äter du som du brukar göra förutom just då. Sen när den måltiden känns naturlig så kan du börja äta som det står om någon annan måltid också. Ett tips är att försöka få i dig en bra frukost, ifall du som jag har svårt för att äta i skolan. Då orkar du med lektionerna mycket bättre.

När jag tycker att det är jobbigt att gå och ta mig något så brukar jag be mamma eller syrran att också ta något och hålla mig sällskap. Då blir det liksom att man kan tänka att de äter också, alltså är det inte farligt. När jag får ångest efteråt så brukar jag upprepa för mig själv att det är bra för mig att äta och att jag vill bli frisk. Om det inte funkar så brukar jag försöka distrahera hjärnan på något sätt. Prova korsord eller sudoku. Eller spela kort med din pappa. Bara gör något som inte har med mat att göra ett tag. Och kom ihåg att det blir lättare med tiden.

Jag vet att för mig så hjälper det om jag har bestämda tider för måltiderna. Mellanmål vid tre, middag vid sju osv. Sen så har jag bett de andra i familjen att påminna mig om de märker att jag inte tagit något.
Det blev visst ett väldigt långt inlägg 🙂
Hoppas att du blev hjälpt. Och lycka till med tillfriskningen!


   
SvaraCitera

Tycker du borde uppsöka en privat, professionell terapeut (inte psykolog). Annars kan du skriva om din ångest här.


   
SvaraCitera
bones
Ämnesstartare

Jag sa till mina föräldrar igår att jag bestämt mig för att söka professionell hjälp när vi kommer hem (befinner mig i spanien så därför jag blivit lite utav 'upptyckt mot väggen'.


   
SvaraCitera

BRA, det är ett första steg mot att bli frisk.
Du vet säkert om att du förstör din tid, ditt liv och din kropp genom att utsätta dig själv.
Det är modigt att ta sig ur ätstörningar eftersom det är en trygghetszoon för oss ätstörda.
Ångest kommer du antagligen få, och du måste bryta dina vanor, ställa undan vågen, sluta räkna kalorier och se det som ett alternativ att spy. Du måste alltså ändra ditt liv.
Men det är värt det.


   
SvaraCitera

*sluta se det som ett alternativ att spy.


   
SvaraCitera

bones:

Jag undrar också hur jag ska tänka efter jag har ätit för att inte få ångest?

Fortsätt äta och tryck undan tankarna.

bones:

Jag vill även veta hur jag ska hålla i matvanorna, så jag inte faller tillbaka / desperat tjej söker hjälp

Järnvilja och stöd av nära. Kurator/psykolog kan säkert också hjälpa. Synd att bup bara sköt bort dig. Har hört en hel del skumt om svensk psykvård.


   
SvaraCitera

bones:

Min fråga är, hur mycket ska man äta till frukost, lunch och kvällsmat. Jag undrar också hur jag ska tänka efter jag har ätit för att inte få ångest? Jag vill även veta hur jag ska hålla i matvanorna, så jag inte faller tillbaka / desperat tjej söker hjälp

Jag sitter lite i samma situation då jag inte vill ha hjälp för min anorexi utan endast för min ångest. Tar man tag i det först kan man lättare börja komma igång med maten. Men det viktigaste är nog att du söker hjälp, om det skulle visa sig att det inte fungerar så måste du komma igång själv att äta. Näringsdrycker är en jättebra grej då man slipper äta så mycket för att komma upp på det kaloriintagen som man behöver.

Men när du börjar gå upp i vikt kommer det bli svårare och där måste du nog ha hjälp för det är få ätstörda som kan hantera det.


   
SvaraCitera

bones:

Min fråga är, hur mycket ska man äta till frukost, lunch och kvällsmat. Jag undrar också hur jag ska tänka efter jag har ätit för att inte få ångest? Jag vill även veta hur jag ska hålla i matvanorna, så jag inte faller tillbaka / desperat tjej söker hjälp

Jag sitter lite i samma situation då jag inte vill ha hjälp för min anorexi utan endast för min ångest. Tar man tag i det först kan man lättare börja komma igång med maten. Men det viktigaste är nog att du söker hjälp, om det skulle visa sig att det inte fungerar så måste du komma igång själv att äta. Näringsdrycker är en jättebra grej då man slipper äta så mycket för att komma upp på det kaloriintagen som man behöver.

Men när du börjar gå upp i vikt kommer det bli svårare och där måste du nog ha hjälp för det är få ätstörda som kan hantera det.


   
SvaraCitera

Jag själv hade en ätstörning under en av mina mörkare perioder i mitt liv. Det som hjälpte mig ur det var att jag verkligen tvingade mig själv att äta som min mamma gjorde.[rolleyes] Men det allra viktigaste är att ha eb psykiskt vilja komma ur det och äta normalt igen.

Lycka till! [smile]


   
SvaraCitera
bones
Ämnesstartare

Jag bestämde mig för att bara äta, så gjort det nu 5 dagar.
Nu det börjar bli riktigt jobbigt, igår kväll låg jag och grät en halvtimmma innan jag somnade. Idag tvingade jag mig till gymmet för att lätta samvetet, börjar tänka mer ätstört igen.
Börjar gå emot argumenten att äta, helvete.


   
SvaraCitera

Man har ångest i början. Men sen känner man energin komma tillbaka i kroppen och då kommer det kännas bättre igen.

Skriv en lapp med argumenten för och emot ätning. Ett starkt argument för ätning är att det är ett primärbehov för överlevnad.


   
SvaraCitera

jag har anorexi, äter så här och går knappt upp i vikt alls (tränar inte)

frukost:
2 mackor med totalt 10g smör och 30g ost delat på båda mackorna
1 glas juice
1 banan

förmiddagsmellanmål:
1 macka med smör och ost
1 glas juice

lunch:
1 normal portion (se t.ex. pasta förpackningar och chickennuggetsförpackningar)
1 glas mjölk

eftermiddagsmellanmål:
en halv marabou frukt och mandel eller en magnum strawberry white
1 glas juice

middag:
normal portion
1 glas mjölk
1 macka med smör och ost

kvällsmål:
1 macka med smör och 2 skivor skinka
1 macka med smör och ost
1 glas juice

Vill tillägga att mackorna är mjukt bröd och att osten är ca 28%-31% fett och att mjölken är mellanmjölk.
Du kanske blir chockad över att jag äter sötsaker till mellis, men det är för att man inte ska börja hetsäta sötsaker och om man äter sött med måtta så klarar man sig från att bli fet [bigsmile] Jag vågar till och med äta en napp-godis (jag sa EN) om en kompis bjuder. Man kan äta mer än man tror 😀


   
SvaraCitera