Forumet - Hur kommer världen se ut om 10-20 år?

Hur kommer världen se ut om 10-20 år?

2932 0 75
Smilen:

Jag tror att vi kommer vara döda om 10-20 år.

Nja, alla är vi nog inte döda inom en så kort tid, även om vi avfyrar alla världens atombomber så blir det nog några människor kvar, dock kan det ju hända att en meteorit kommer och mosar halva jorden för att sedan dränka resten i flytande magma.

Spana också in:

Europa och USA's ekonomi har havererat på grund av korkade människor från mellanöstern och Afrika har tagit stor plats i samhället.. Kina blir världens största ekonomiska stormakt och det blir ett tredje världskrig som väldigt få länder överlever, och Ryssland är ett av dom.
ankzor:

dock kan det ju hända att en meteorit kommer och mosar halva jorden för att sedan dränka resten i flytande magma.

Det är inte troligt att det händer inom 20 år. Man har lååång förvarning innan sånt händer. Dessutom är vi ju inte dömda för det, finns lite olika strategier (nej, atombomber är inte en av dem [rolleyes]) för att ändra banan innan objektet träffar jorden.

Michee:

Hoppas någon smart organisation atombombar typ alla stoda städer i världen så att 90 % av människorna dör ut. Skulle vara bättre för alla, förutom vi som dör såklart.

Eh, hur fan då? Då är vi om något totalt körda. Det kommer att ta decennier att komma ikapp.
Om 10-20 år är jag världens härskare och alla jag inte gillar ska döden dö plååååååååååååååååååååååååååååååååååååååågsamt, alla som inte gillar vad jag gillar ska döden dö plåååååååååååååååååååååååååååååååååågsamt
ankzor:

Nämn en trovärdig?

Hm, jag har glömt de exakta detaljerna (vill inte säga något jättedumt), men jag kan rekommendera dig att läsa "Death from the Skies" av Phil Plait. Boken diskuteras här: http://www.theskepticsguide.org/skepticsguide/podcastinfo.asp?pid=170
Där pratas det om div. hot från yttre rymden. Intervjun börjar precis 30 minuter in i programmet.

En förklaring som görs vid runt 41min är att man helt enkelt flyttar upp en satellit nära en meteorit, och med hjälp av gravitationen från satelliten så ändrar man meteroitens bana. Eftersom meteroiden är så pass liten, och eftersom det krävs så lite för att se till att den missar jorden (rymden är... stor), så är det åtminstone teoretiskt möjligt.