Aviseringar
Rensa alla

Hur länge har ni klarat er utan sömn?


typ mellan 24 och 48 timmar 


   
SvaraCitera

Två dygn kanske. Vet inte. Under mina värsta panikångesttider rusade adrenalin genom kroppen 24/7 så det blev rätt lite sömn. 

Men det finns säkert småbarnsföräldrar som varit vaken i x antal dygn. Uhu stackare. Särskilt ensamstående. Jag hade kolik som spädis och krävde att någon gick runt och vaggade med mig hela tiden. Jag hade blivit helt knäpp efter ett tag.


   
SvaraCitera

var vaken i 6 dagar en gång
tjackrace


   
SvaraCitera

Tror jag varit vaken ca 45h en gång

Var vaken ~36h i helgen, anledning: UM-träff.
(eller ok, slumrade till typ totalt 5min på donken och 10min på stationen)


   
SvaraCitera

32 timmar tror jag är mitt rekord


   
SvaraCitera

56 h en gång när jag gick på konstiga droger


   
SvaraCitera

60-70 h när jag hade en period jag inte kunde sova, och tänkte en massa skit. Deppig och skit. Skolan klarade man knappt igenom. Man åt som fan med för att få energi att göra något ens. Detta hände några veckor i sträck. Ingen somm mån- tors/fre sedan kunde man sova ibland.


   
SvaraCitera
reben

50 något tror jag


   
SvaraCitera

~40h, dessutom vid två tillfällen under samma vecka. Mådde inte speciellt bra av det.


   
SvaraCitera

Kanske fyra dagar eller cirkus 96 timmar då.... Men vad som händer är att man inte erhåller samma fokus på allt. Man känner sig alltså full. Sedan så händer det 1000 saker mer med kroppen men det stora är att man inte orkar något och man tappar fokus.

Det varierar dock för person till person om hur påverkad man blir. Vad som behöver vila är hjärnan. Hjärnan blir trött vid påfrestning och påfrestningar på hjärnan utgör till absolut största delen... sinnena. Alltså, syn, hörsel, lukt, smak, känsel. Om man springer mycket under en dag så påfrestas hjärnan utav känsel. Och likadant med synen osv... Det är därför man bör sova i tyst, mörkt, bekvämt rum men god temperatur ¨just för att vila vad som har varit igång under dagen. Sedan så utgör såklart tankarna extremt mycket också.

Om dessa inte får vila så tappar man fokus i känsel och orkar inte lika mycket, man tänker knepigt, ser konstigt och hör konstigt osv...

Sedan så finns det dom som helt kopplar bort sig ifrån allt oväsentligt som inte krävs för att överleva. Och på så sätt så kan man vara vaken betydligt längre. Den som dokumenterat vart vaken längst var nog 11 eller kanske 14 dagar utan sömn om jag inte missminner mig.
   Det finns också "munkar" som säger att de varit 30-40 dagar utan sömn men det vet man inte. Även så sägs det att det användes en viss gas efter andra världskriget i Sovietunionen på fångar som experiment, Gasen gjorde så att dom inte kunde sova och dom blev helt kokko... men det är en annan historia.


   
SvaraCitera
Smilen

30 tim


   
SvaraCitera

5 dygn blev det som högst när man knarkade på


   
SvaraCitera

nä jag skoja, ville bara passa in


   
SvaraCitera

Har varit uppe sisådär 30 timmar ett antal gånger när jag lanat, rätt jobbigt efteråt dock


   
SvaraCitera
Exner

Ruttenfisk:
Har varit uppe sisådär 30 timmar ett antal gånger när jag lanat, rätt jobbigt efteråt dock


   
SvaraCitera