Aviseringar
Rensa alla

Hur lär man sig att lita på folk?


Ämnesstartare

Ja inte att va naiv o blind för folks fel o. s. v. , men att lita på folk på ett bra sätt.

Inte för att gnälla men för att ge lite bakgrund så har jag erfarit gång på gång hur personer som var/är nära mig har brutit löften, sviket en omedvetet och agerat på helt oförutsägbara och irrationella skrämmande sätt.

Så då lär man sig ju att alltid ha en mur mellan sig o andra även de som är nära, men det är ju inte särskilt nice alls.

Har ni nån idé hur man river en sån mur?


   
Citera
Ämnesstartare

jag vet inte men det hjälper att försöka se lätt på saker att man inte förväntar sig för mycket och så bara tar saker som det kommer

eller aa det är svårt.. man vill ju kunna veta att man kan lita på någon och att den inte bara försvinner eller ändrar sig angående någonting som är viktigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

hjälper att försöka se lätt på saker att man inte förväntar sig för mycket och så bara tar saker som det kommer

Fast det är väl mer om relation till livet osv?
För det enda jag förväntar mig av folk är att de ska uppföra sig med hyfs.. o att se lätt på dem vet jag inte då är det ju svårt att riktigt nå fram till deras öh 'inre person' o ta saker som de kommer i en relation jag vet inte, har behov av att ha kontroll på läget o inte känna att allt ba flyter på utan att jag försöker påverka.

Hjärtlös:

man vill ju kunna veta att man kan lita på någon och att den inte bara försvinner eller ändrar sig angående någonting som är viktigt

Eller blir förbannad för ingenting eller plötsligt börjar stor böla och hyperventilera och anklaga en för massor saker eller storma ut och inte komma hem förrän flera timmar senare eller plötsligt tycka jätteilla om dig och tydligt visa det för att sen efter en vecka vara jättesnäll eller säga skit om dig när du inte är där eller plötsligt bara byta ut dig för stunden eller för alltid eller ta dina saker o ge bort till folk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir:

Fast det är väl mer om relation till livet osv?
För det enda jag förväntar mig av folk är att de ska uppföra sig med hyfs.. o att se lätt på dem vet jag inte då är det ju svårt att riktigt nå fram till deras öh 'inre person' o ta saker som de kommer i en relation jag vet inte, har behov av att ha kontroll på läget o inte känna att allt ba flyter på utan att jag försöker påverka.

aa fast det fungerar att applicera på mänskliga relationer också
jo att bete sig med hyfs ska mer eller mindre vara en självklarhet med vissa undantag. hmm vet inte vad man kan göra riktigt..

Werjevir:

Eller blir förbannad för ingenting eller plötsligt börjar stor böla och hyperventilera och anklaga en för massor saker eller storma ut och inte komma hem förrän flera timmar senare eller plötsligt tycka jätteilla om dig och tydligt visa det för att sen efter en vecka vara jättesnäll eller säga skit om dig när du inte är där eller plötsligt bara byta ut dig för stunden eller för alltid eller ta dina saker o ge bort till folk

ja det där är ju väldigt jobbigt i en relation, att ena parten är så pass oförutsägbar att det är som en helt ny sida av personen eller att det rentav är flera personer som bor inuti kroppen.
har aldrig upplevt sådana relationer själv men något liknande, jag är också van vid att aldrig kunna lita på vad någon säger att den ska göra då jag växt upp med en far som stulit från mig och angående löften ångrat sig i sista sekunden. det är aldrig kul vad det än handlar om och så oerhört svårt att själv göra någonting när det egentligen är de andra som måste ändra på sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är nog inget bra att lita på folk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie har en poäng.. det är nog åtminstone inte bra att lära sig lita på någon som aldrig kan hålla vad den lovar. men kan personen ändra på sig då kan även du ändra och ge den en chans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man måste ha en mur


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

det är aldrig kul vad det än handlar om och så oerhört svårt att själv göra någonting när det egentligen är de andra som måste ändra på sig.

Mh fast ofta så kan de inte det p. g. a. situation kanske eller psyke osv
Kanske man bara får acceptera oförutsägbarheten och se på den som en separat del utav en person?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie_:

det är nog inget bra att lita på folk

Önskar det vore det, om alla bara var lite mer pålitliga

Rävpojken:

man måste ha en mur

Den stänger ju inte bara ut det som är dåligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir:

Den stänger ju inte bara ut det som är dåligt

man väljer själv vad den stänger ut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken:

man väljer själv vad den stänger ut

Hur då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir:

Hur då?

kan säkert försöka ge ett mer tillfredställande svar om vi slutar tala i luddiga jäva metaforer

ursäkta franskan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken:

kan säkert försöka ge ett mer tillfredställande svar om vi slutar tala i luddiga jäva metaforerursäkta franskan

Mmh svårt att formulera sig precist utan metaforer
För mig är det verkligen en bastant mur, kanske det hjälper att sluta se på det som det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir:

Mh fast ofta så kan de inte det p. g. a. situation kanske eller psyke osv Kanske man bara får acceptera oförutsägbarheten och se på den som en separat del utav en person?

aa man kan kanske se det som en påverkan på personen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir:

Mmh svårt att formulera sig precist utan metaforer
För mig är det verkligen en bastant mur, kanske det hjälper att sluta se på det som det

Eventuellt, det jag vet är att du har alla resurser du egentligen behöver inne i skallen.


   
SvaraCitera