Aviseringar
Rensa alla

Hur lär man sig att sova? -_-


Ämnesstartare

Jag sover så j'vla dåligt

Har svårt att somna på kvällen och
Vaknar flera gånger på nätterna
(varenda jävla natt)
Kan nån lära mig att sova!


   
Citera
Ämnesetiketter

prova med MYCKET fasta rutiner kring ditt sovande. Dvs: gå och lägg dig samma tid varje dag, gör exakt samma saker innan du går och lägger dig (typ titta på tv 30 min, dricka vatten, borsta tänder, läsa lite, släcka lampan) och försök vakna samma tid varje morgon. Om du inte gör det redan, förstås...

Försök även låta bli att äta nåt de närmaste timmarna innan du går och lägger dig.


   
SvaraCitera

Bra tips av radartard. Tycker du ska tänka på att försöka vara aktiv under dagarna så att du faktiskt behöver sömnen också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

radartard:

prova med MYCKET fasta rutiner kring ditt sovande. Dvs: gå och lägg dig samma tid varje dag, gör exakt samma saker innan du går och lägger dig (typ titta på tv 30 min, dricka vatten, borsta tänder, läsa lite, släcka lampan

Jag har fasta rutiner, men jag vaknar ändå flera ggr på natten. Provade med olika naturliga sömn piller, men då vaknade jag ändå under natten, får aldrig den där djupa sömnen =/

ennie:

Tycker du ska tänka på att försöka vara aktiv under dagarna så att du faktiskt behöver sömnen också.

typ kondition träning?


   
SvaraCitera

räker äter man:

typ kondition träning?

Ja, det verkar bra.

räker äter man:

Jag har fasta rutiner, men jag vaknar ändå flera ggr på natten. Provade med olika naturliga sömn piller, men då vaknade jag ändå under natten, får aldrig den där djupa sömnen =/

Är du trött på dagarna? Om inte så blir det nog lättare om du sover kortare tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

Är du trött på dagarna?

sjukt trött.


   
SvaraCitera

räker äter man:

sjukt trött.

[sad]


   
SvaraCitera

räker äter man:

vaknar ändå flera ggr

http://en.wikipedia.org/wiki/Polyphasic_sleep [y]

Nä det kanske inte är nåt alternativ för dig. Vaknar du många gånger även om du till exempel dygnat?

Gå till en läkare eller en psykdoktor. Det är ju, som du uppenbarligen förstått själv, inte alls bra att inte kunna sova ordentligt. Varken för kropp eller sinne. Börja med att söka dig till skolsköterskan och informera om ditt problem. Avfärdar hon dig kan du gå till skolkuratorn och gråta lite, sen kommer denna antagligen remissera iväg dig. Annars familjeläkaren.


   
SvaraCitera

jag käner 1 kille som va vaken i 90 timmar när han inte kunde sova (of topik)


   
SvaraCitera

Mår du dåligt på nått vis, eller känner att du behöver få ut dig "någonting"
Jag har kronisk sömnstörning så jag har varit vaken 85 tim i sträck som max, eller 5 timmars sömn på en vecka. Mycket av det berodde på att jag mådde dåligt och inte kunde slappna av.


   
SvaraCitera

trappa ner minst ett par timmar innan. Det är svårt att sova om man går direkt från datorn till sängen. Är betydligt bättre att slötitta på tv elr läsa en bok innan. Inga fysiska aktiviteter dom sista timmarna innan sömn.
Försök att inte dricka kaffe och håll dig borta från socker sista timmarna.
[y]


   
SvaraCitera
kachin

kan vara din säng som e kass
skaffa en hästDold text: ens


   
SvaraCitera

du kanske är orolig? tänker för mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Han_som_missa:

Mår du dåligt på nått vis, eller känner att du behöver få ut dig "någonting"
Jag har kronisk sömnstörning så jag har varit vaken 85 tim i sträck som max, eller 5 timmars sömn på en vecka. Mycket av det berodde på att jag mådde dåligt och inte kunde slappna av.

Nja..jag mår väl inge visare, men det har nog mest med sömnen att göra, orken finns inte till att klara problem. Jag har gått hos en psykolog pga mina sömnproblem men det har inte blivit bättre.

6laxari1laxask:

trappa ner minst ett par timmar innan. Det är svårt att sova om man går direkt från datorn till sängen. Är betydligt bättre att slötitta på tv elr läsa en bok innan. Inga fysiska aktiviteter dom sista timmarna innan sömn.
Försök att inte dricka kaffe och håll dig borta från socker sista timmarna.

jag har följt alla såna grejer, men inget har hjälpt. =/

kachin:

kan vara din säng som e kass
skaffa en hästDold text: ens

Jag har en jätte skön säng, dock ingen hästens men den jag har e mjuk.
¤ Har den mjukaste sängen i huset
¤ Lugnaste rummet i huset
¤ Mörkaste rummet i huset
ändå sover jag sämst i familjen.

emery:

du kanske är orolig? tänker för mycket.

det sa min psykolog också, men jag klarar inte av att styra mina tankar.


   
SvaraCitera
kachin

räker äter man:

Jag har en jätte skön säng

okej [smile]

räker äter man:

emery: du kanske är orolig? tänker för mycket.
det sa min psykolog också, men jag klarar inte av att styra mina tankar.

är nog där du får börja gräva då. eller sluta gräva in dig i tankar [crazy]


   
SvaraCitera