Forumet - Hur långt räcker 50-60K när man ska plugga?

Hur långt räcker 50-60K när man ska plugga?

4690 0 73

Spana också in:

noboundaries1:

Hade tänkt fördela det på minst 10-12 terminer[censur]

Hur tänkte du nu? [shake]

12 terminer = 6 år = 72 månader.
60 000/72 = 833

Du skulle med andra ord leva på 833 kronor i månaden. Det blir nog ett vädigt, väldigt, väldigt litet studentrum för den pengen. Kanske en busshållplats, eller inneboende på någons toalett.

EDIT: Kom på att du faktiskt får ~2500 (lol, jag är student, men kommer inte ihåg hur mycket jag får i månaden) i månaden i studiebidrag. Hur som helst blir det 3333 kronor i månaden, vilket ganska precis räcker till ett rum i studentkorridor här i Luleå. Men då har du 0 kronor till mat, kollektivtrafik, telefoni, studentlitteratur, o.s.v.
OF 5:

man måste kunna leva lite snarare än överleva. och mat och sånt drar iväg rätt mycket om man inte vill äta lök och ris varje dag

Capture:

Det var att ta i. Det räcker nog inte mer än ett år, är jag rädd.

då blir det väl lån iaf[tard]. få se om man kanske lyckas hitta någon gömd skattkista någonstans så det fixar sig[smile]
noboundaries1:

Man får ju en hel del bidrag av CSN också och sen finns föräldrarna som kan sponsra lite

Jo, jag kom på det. Se min redigering.

Men grejen är den att du kommer att behöva åtminstone 5000 i månaden, som absolut minimum. Förutsatt att du inte bor hemma då, givetvis. Så med 3333 i månaden kommer du inte långt.
Karl Bertil Jonsson:

nej, inte om du har annan inkomst. antag att du tjänar ihop över 53 000 i aktier men samtidigt gör en förlust på andra aktier som du först deklarerar på slutet av året. iom att du gjort en vinst på över basbeloppet kan du med risk få enbart 1300 kr per månad

Jo, givetvis. Men om han gjort en så stor aktievinst så klarar han ju sig ändå gott över året.