Aviseringar
Rensa alla

Hur långt räcker 50-60K när man ska plugga?


Ämnesstartare

Åtta:

Hur tänkte du nu?

12 terminer = 6 år = 72 månader.
60 000/72 = 833

Man får ju en hel del bidrag av CSN också och sen finns föräldrarna som kan sponsra lite


   
SvaraCitera
Åtta

noboundaries1:

Man får ju en hel del bidrag av CSN också och sen finns föräldrarna som kan sponsra lite

Jo, jag kom på det. Se min redigering.

Men grejen är den att du kommer att behöva åtminstone 5000 i månaden, som absolut minimum. Förutsatt att du inte bor hemma då, givetvis. Så med 3333 i månaden kommer du inte långt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

är jag rädd

Är du rädd? [blush] Vad har hänt mim? [blush]


   
SvaraCitera

Tickstart:

Är du rädd? [blush] Vad har hänt mim? [blush]

Vad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

får ~2500

nej, inte om du har annan inkomst. antag att du tjänar ihop över 53 000 i aktier men samtidigt gör en förlust på andra aktier som du först deklarerar på slutet av året. iom att du gjort en vinst på över basbeloppet kan du med risk få enbart 1300 kr per månad


   
SvaraCitera
Åtta

Karl Bertil Jonsson:

nej, inte om du har annan inkomst. antag att du tjänar ihop över 53 000 i aktier men samtidigt gör en förlust på andra aktier som du först deklarerar på slutet av året. iom att du gjort en vinst på över basbeloppet kan du med risk få enbart 1300 kr per månad

Jo, givetvis. Men om han gjort en så stor aktievinst så klarar han ju sig ändå gott över året.


   
SvaraCitera

OF 5:

och mat och sånt drar iväg rätt mycket om man inte vill äta lök och ris varje dag

Det behöver det inte göra. Om man lagar allt själv och köper det billigaste i största möjliga mån (det ska ju inte vara äckligt bara för att det ska vara snålt) så behöver det inte bli så överdrivet mycket.
Jag och min pojkvän klarar oss på 3200 kr/mån i mat, det är 1600 var och... Eh. 53 kr per person och dag tror jag han sade (kan ha fel, har ingen koll, lyssnar bara ibland på honom [blush]).
Äter man ute däremot så blir det vidrigt dyrt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

5500 går väl att klara sig på, men det är inte kul. Tänk 7000 per månad istället.


   
SvaraCitera

noboundaries1:

Lund

I Lund kostar ett rum eller 1:a, däromkring, ca 3000 i månaden...
Går nog dock att hitta billigare om du bor på en nation eller delar lägenhet med någon.

I alla fall som jag uppfattat det när jag talat med mina vänner och mors inneboende som pluggar.

Personligen funderade jag på att hyra ut mitt extrarum ett tag, men nu är min lägenhet under renovering, så det får vänta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Men om han gjort en så stor aktievinst så klarar han ju sig ändå gott över året.

nej. för du kan oxå göra en aktieförlust. dom kvittas först vid slutet av året. iom att studiebidrag räknas i perioder på 6 månader.

dvs:
elin tjänar 100 000 på en försäljning av 10 000 st ericsson b aktier.
elin har samtidigt 10 000 st NCC b aktier som hon gått väldigt dåligt. iom att elin bedömmer att NCC b inte kommer att gå upp i värde inom flera år kan det vara en ide att använda kapital från ericsson b vinsten för att betala förlusten. dvs: elin väljer att sälja sina NCC till en förlust på 100 000 kr.

detta kan vara en fördel för att få loss kapital. elin gör bedömningen att NCC b aktierna inte kan säljas med vinst på 10 år och får man lös pengarna man investerat i NCC kan man investera dom i annat som under kommande 10 åren kan ge mkt bättre avkastning.

fördelen är oxå att om du gör en aktieförlust på 100 000 kan du kvitta den mot en aktievinst på 100 000 skattemässigt. dvs att du vid årskiftet skriver till skatteverket att även om du gjort en vinst på ericsson b ala 100 000 så har du gjort en förlust på dina NCC b för 100 000. då slipper du betala 50 000 i skatt som du skulle annars gjort om du inte sålt dina NCC b.

haken är givetvis att kvittning av aktievinst och aktieförlust enbart görs vid årskiftet. om du säljer dina ericsson b i maj och dina NCC b i oktober så kommer du skattemässigt att gå +/-0 men jan-jun måste du deklarera till CSN en vinst på 100 000. då kommer du enbart få 1300 kr. att du sedan under hösten gör en förlust påverkar inte beslutet.

hoppas du lärt dig nått [smile]


   
SvaraCitera
Mario

Jag har gjort denna kalkyl för att räkna ut hur mycket pengar jag har att leva på per månad när jag pluggar sedan:

http://lajm.eu/emil/dump/csn.php

Ändra värdet för pengar från CSN och fyll i de andra fälten som du vill så ser du hur mycket pengar du får att leva på per månad. Kalkylen fördelar automatiskt pengarna över lov och liknande. Om dub tänkt jobba på loven så räkna in den totala summan du beräknas tjäna på det (efter skatt) i fältet "Egna pengar".

Jag studerar inte nu men har ändå lite koll på kostnader. Om du lagar all mat själv kostar det omkring 1600:-/månad, men det är rätt tajt så du vill förmodligen räkna med mer (kanske vill du äta ute någon gång i månaden?). Du vill sedan räkna in någon hundralapp per månade i hemförsäkring, ca 400:-/månad för kollektivtrafik (beroende på ort), ett par hundra för mobiltelefon, någon tusenlapp för studielitteratur etc. Försök räkna ihop alla dina utgifter, inklusive nödvändiga klädinköp och frisörsavgifter och slå ut dem på månadsbasis.

Bostadshyra kostar olika mycket beroende på ort. På vissa orter kan det till och med löna sig att köpa en bostadsrätt om du hittar någon som kan gå i borgen för lånet (exempelvis dina föräldrar), men räkna i så fall med en högre låneränta än vad det är idag eftersom den just nu är mycket låg.

Jag bor i Stockholm i en bostadsrätt ca 20 minuter från sta'n. Jag räknar med att jag behöver minst 100 000:- egna pengar och fullt studielån för att klara mig i tre år. då räknar jag inte med att jobba på loven. I Stockholmstrakten lönar det sig knappt att ha bostadsrätt men jag föredrar det boendet ändå, så mina utgifter är kanske lite höga. Jag räknar även med sådan lyx som att kunna köpa 1-2 datorspel i månaden och kanske en ny teknikpryl i kvartalet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men ta studielån så får du ju 8000 i månaden, vilket du klarar dig utan problem med, så har 50 tusen att köpa skojsiga saker för och leva på ifall csn skulle fucka upp etc, och på somrarna om du inte vill plugga/jobba då[y]


   
SvaraCitera

Ta inget studielån till att börja med då. Tror ändå pengarna borde räcka ganska länge. Du får väl isåfall ta studielån mot slutet när pengarna börjar ta slut..


   
SvaraCitera
Mario

60k räcker ett år om du klarar att leva på 7k i månaden och inte jobbar på sommarlovet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Men grejen är den att du kommer att behöva åtminstone 5000 i månaden, som absolut minimum. Förutsatt att du inte bor hemma då, givetvis. Så med 3333 i månaden kommer du inte långt.

Hur tänker du då? 5000kr + bidragsdelen som är 2680kr eller vad det nu är? Eller räknar du 5000 sammanlagt i månaden?

Jag bor i korridor vid universitetet i Stockholm. Bidragsdelen räcker i princip till hela hyran. Utöver det så gör jag inte ens i närheten av med 5000 i månanden. Är man student så får man leva efter det också. Förstår inte de som har studielån och klagar på att de knappt klarar sig.


   
SvaraCitera