Aviseringar
Rensa alla

Hur löser man livet? 😀


rotorblad: =

Att säga till någon att inte tycka synd om sig själv och att den klarar av att göra det den inte tror är att behandla personen som en vuxen individ med samma förmåga som alla andra. Det är i min värld ett så respektfullt sätt som möjligt att bemöta någon. Att behandla någon som oförmögen och därmed som ett offer är i min värld det respektlösa och dessutom med största sannolikhet bara kontraproduktivt. 

Dessutom ser jag det som mycket mer respektlöst att kapa den här tråden för en så förhållandevis oviktig diskussion.


   
SvaraCitera

Alla måste kämpa men svårighetsgraden är ej densamma för alla. Ta kontakt med syo och kursansvariga för att se om det går att sänka studietakten, samt kolla med csn hur det ligger till med dina betalningar. Det är alltid bra att veta säkert, även om det är obehagligt och man hellre gömmer sig under täcket. 


   
SvaraCitera

Niklas:

Att säga till någon att inte tycka synd om sig själv och att den klarar av att göra det den inte tror är att behandla personen som en vuxen individ med samma förmåga som alla andra. Det är i min värld ett så respektfullt sätt som möjligt att bemöta någon. Att behandla någon som oförmögen och därmed som ett offer är i min värld det respektlösa och dessutom med största sannolikhet bara kontraproduktivt. 

Dessutom ser jag det som mycket mer respektlöst att kapa den här tråden för en så förhållandevis oviktig diskussion.

Men jag har fortfarande tydligt skrivit att du inte har fel i sak? Framgick det ej tydligt nog etc?

Du anser alltså att det är förstående att skriva att saker är enkla och att det är respektlöst att hålla en annan ton? Det är väldigt stor skillnad på att behandla någon som ett offer i negativ och nedlåtande bemärkelse och att hävda att det bör läggas fram konkreta förslag på vad som ska göras istället för peka på saker som är fel.

Absolut, vi kan lämna det.


   
SvaraCitera

rotorblad:

Men jag har fortfarande tydligt skrivit att du inte har fel i sak? Framgick det ej tydligt nog etc?

Jag har aldrig påstått att det är det du gör? Vi pratar om min "retorik och ordval" som du valde att kritisera för att vara respektlös. Och som jag då upplever som det motsatta.

rotorblad: Du anser alltså att det är förstående att skriva att saker är enkla och att det är respektlöst att hålla en annan ton? 

Jag har aldrig skrivit att det är enkelt, du får nog läsa en gång till ifall du tror det. Utan tvärtom så skrev jag att det trots att det är svårt och tufft ändå är genomförbart.

rotorblad: Det är väldigt stor skillnad på att behandla någon som ett offer i negativ och nedlåtande bemärkelse och att hävda att det bör läggas fram konkreta förslag på vad som ska göras istället för peka på saker som är fel.

Det är väl bra att både identifiera fel i hur man gör idag och komma med förslag hur man ska göra annorlunda i framtiden. Speciellt när problem så tydligt kan härledas till en nuvarande inställning. Det ena utesluter inte det andra.


   
SvaraCitera