Aviseringar
Rensa alla

hur lyckades sverige undgå att ockuperas under andra världskriget?


Ämnesstartare

och vilka faktorer påverkade situationen?

Dold text: ja, det är till en läxa. men snälla, jag behöver verkligen hjälp... vad som helst hjälper, jag har googlat men knappt hittat något bra...


   
Citera

kan inte du skriva dina egna funderingar så kan man spinna på dem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De handlade med bägge parterna ! Finns en tråd med 215 svar också

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=278219


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

kan inte du skriva dina egna funderingar så kan man spinna på dem

jag har inga egna funderingar, vet knappt vad som hände...

köttfärssås:

De handlade med bägge parterna ! Finns en tråd med 215 svar också

tack, ska kolla igenom detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vi sammarbetade med nazisterna fattar du väl


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Saxar mitt svar från den tråden som länkas:

som många vet så var Göring gift med en svenskan Carin Fock, som också var besläktad med släkten Von rosen.
Så det fanns en ganska utbredd "svennekärlek" i tyska högleden på den tiden. Och att tysken fick köra tåg igenom Sverige till Norge gjorde ju inte saken sämre. Däremot ställde Sverige krav, de fick bara köra fredsmateriel (sjv mm) och skadade, vilket följdes sådär.

När Det ställdes krav på att detta skulle åtgärdas så började en Tysk bataljon (osäker på vilken) att träna för att just ta Sverige från väster. Planen sket sig pga att manskap saknades. När dessa papper låg i röret så skickades den tyska bataljonen ner till Afrika, och förlorade ännu fler mannar, för att slutligen helt utplånas på östfronten.

Så att Tysken inte invaderade Sverige var bara tur. Och att betänka är ju att nästan samtliga länder som ockuperades av tysken var neutrala (som Sverige) tills de blev invaderade.

Dock är ju bataljon fel, det ska vara division.


   
SvaraCitera
mynona

Det fanns ingen anledning för Tyskland att ockupera Sverige eftersom det fick de saker de ville ha från Sverige utan att behöva ockupera det: järnmalm och fri transport av tyska trupper genom landet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Permittenttrafiken var säkert en bidragande orsak [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta:

mynona:

Det fanns ingen anledning för Tyskland att ockupera Sverige eftersom det fick de saker de ville ha från Sverige utan att behöva ockupera det: järnmalm och fri transport av tyska trupper genom landet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tradet:

som många vet så var Göring gift med en svenskan Carin Fock, som också var besläktad med släkten Von rosen.....

ok det här lät rätt intressant, men du, har du källor? måste ha med det.

mynona:

Det fanns ingen anledning för Tyskland att ockupera Sverige eftersom det fick de saker de ville ha från Sverige utan att behöva ockupera det: järnmalm och fri transport av tyska trupper genom landet.

jo... bara att jag måste dra ut detta till en A4 12 punkter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Här står det lite om sveriges neutralitet, järnmalm och allt möjligt.. [y]
Sverige under andra världskriget


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi gjorde inget motstånd så det fanns ingen anledning till det, plus tyskland var upptaget med annat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

ok det här lät rätt intressant, men du, har du källor? måste ha med det.

Var google en för stor utmaning?
LÄNK¨


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dechiffering i absolut världsklass å rövslickeri osv, sen var det ju också en fördel för Hitler att Sverige var neutrala så att den för Tyskland så viktiga Svenska malmproduktionen inte behövde utsättas för allierade bombanfall osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

och vilka faktorer påverkade situationen?

Feghet räddade den fege svansken


   
SvaraCitera