Aviseringar
Rensa alla

Hur man kan veta att Gud finns!


Ämnesstartare

Greger_EFG:

Var isf? Citera.

Koranen presenterar i två verser en kort synopsis av universums skapelse, Sura 21 vers 30:

"Har då de, som är otrogna, ej lagt märke till att himlarna och jorden var tillslutna, och att vi öppnade dem och frambragte allt levande genom vattnet? Skulle de då ej tro? "

Sura 41, vers 11: "Gud beordrar Profeten att yttra sig efter att Han erbjöd Honom att fundera på jordens skapelse: Sedan vände Han sig till himmelen, som var rök, och sade till den och till jorden.... "

a) Påståendet av existensen av en gaslik massa som innehåller fina partiklar, vilket är hur ordet rök (dukan på arabiska) ska tolkas.

b) Referensen till avskiljningsprocess av en enda massa, vars element i början var sammansmälta. Lägg märke till att ordet fatq betyder brytning, uppdelning, och ratq betyder fusion eller bindning av element för att skapa en homogen helhet.

källa : http://www.islamguiden.com/skapa.shtml och Koranen.

Greger_EFG:

Ja dom ser ju inte en 4-åring med ögon.

Här är vad som står i Koranen om Solen, Bergen och Haven.

Först om haven och kretsloppet

Sura 27, vers 61:

"Han, som skapat jorden och nedsänt vatten åt er och satt fast bergen, Han har frambragt hinder mellan haven. Finns det någon gud jämte Gud? Nej, de flesta människor är ovetande."

Här är en hänvisning till den allmänna stadigheten hos jordskorpan. Det är välkänt att på ett tidigt stadium, innan jordskorpan kallnade, var den ostadig.

Sura 67, vers 15:

"Han är den, som gjort jorden er underdånig; stigen på hennes skuldror och äten av hans håvor! Till honom leder uppståndelsen."

Sura 79, verserna 30 till 33:

"Och jorden har han brett ut efter detta; han har frambragt vatten och bete ur den, och bergen har han satt fast till fromma för er och era hjordar."

I många sådana verser betonas betydelsen av vatten och resultat av vatten i marken dvs markens fruktbarhet.

Det är ingen tvekan att i öknen är vatten det mest betydelsefulla elementet för att bibehålla liv. Men Koranens text går ett steg längre än dessa geografiska detaljer.

Enligt vetenskapen är jordens vattenhaltighet unik när det gäller solsystemet. Detta betonas av Koranen och vattenkretsloppet beskrivs mycket omfattande.

Om vi undersöker olika begrepp som människor hade i gamla tider blir det tydligt att Koranen inte innehåller ideer från mytologi som fanns under uppenbarelsens tid.

Dessa utvecklades mer enligt filosofiska spekulationer än observerade fenomen. Teorin att regnvatten var ansvarigt för att återställa grundvattnets nivå, som framfördes av Vitruvius Polio Marcus år 100 BC ansågs som ett undantag. I Encyclopaedia Universalis skriver två specialister: år 700 BC framförde Thales av Miletus teorin att vinderna blåste havets vatten över land och vatten sipprade genom marken och blev grundvatten. Många, bland andra Plato och Descartes, hade samma tankar. Aristoteles trodde att ånga från marken kondenserade till underjordiska sjöar. Den första tydliga förklaringen av vattencykeln kom från Bernard Palissy år 1580 som påstod att grundvattnet kom från regnvatten som trängde genom marken.

I de följande verserna finns det ingenting av de falska begrepp som fanns på Muhammeds tid:

Sura 50, verserna 9 till 11:

"Vi har också nedsänt ett välsignat vatten från himlen och därmed frambragt trädgårdar och säd att skörda, och resliga palmer med blomhölster över varandra, till näring åt tjänare, och vi har därmed givit liv åt ett land försänkt i dvala. Sådan varder uppståndelsen."

Sura 23, vers 18-19:

"Och vi har från himlen nedsänt vatten efter mått och låtit det kvarstanna i jorden, men vi har sannerligen makt att låta det försvinna. Och därigenom frambragte vi trädgårdar åt er med palmer och druvor, innehållande rikliga frukter, så att ni kan äta."

Sura 15, vers 22:

"Vi har också utsänt befruktande vindar och nedsänt vatten från himlen; vi har givit er det att dricka, och det är ej ni, som har det i förvar."

Sura 35, vers 9:

"Gud är också den, som sänder vindarna, så att de driva upp moln och vi föra dem till en öde nejd och därmed giva jorden liv efter hennes dvala; sådan varder uppståndelsen. "

Sura 30, vers 48:

"Gud är den som utsänder vindarna, så att de driva upp moln, och som sprider dessa över himlen, som han vill, och skiljer dem åt, så att du ser regndropparna sippra fram ur dem. När han därmed når vem han vill bland sina tjänare, då fröjda de sig."

Sura 7, vers 57:

"Han är också den, som sänder vindarna som budbärare före sin barmhärtighet, så att de driva upp tunga moln och vi föra dem till en öde trakt och därmed nedsända vatten och därmed frambringa alla slags frukter. Så ska vi också uppväcka de döda, för den händelse ni må komma ihåg. "

Ett annat faktum angående havet märks på grund av sin ovanliga natur; tre verser refererar till vissa drag som är gemensamma för stora floder när de når havet.

Koranen refererar till vad som tros är flodmynningen av Tigris och Eufrat där de kombineras till ett ‘hav’ över 160 kilometer långt, Shatt Al Arab. Vid de inre delarna av halvön åstadkommer tidvattnet ett återflöde av sötvatten som förser de torra inre delarna med vatten. För att förstå texten måste man veta att ordet för hav (bahr) används för att beskriva havet och floder t. ex Nilen, Tigris.

Tre verser som beskriver detta är:

Sura 25, vers 53:

"Han är också den, som givit de båda haven fritt lopp; det ena är sött och uppfriskande och det andra salt och bittert, och mellan dem båda har han satt en gräns och ett oöverstigligt hinder."

Sura 35, vers 12:

"Icke heller är de båda haven lika; det ena är sött, uppfriskande och behagligt att dricka, det andra salt och bittert, men från båda får ni äta färskt kött och ni hämtar prydnader därifrån att bära."

Sura 55, vers 19, 20, 22:

"Han har givit de båda haven fritt lopp, så att de mötas. Ehuru det är en gräns mellan dem, som de icke få överskrida. Ur båda kommer pärlor, stora och små."

Förutom beskrivningar av huvudämnet görs referenser till det som kan hämtas från flöder och hav t. ex fisk, koraller och pärlor. Att färskvatten inte blandar sig med saltvatten redan vid mynningen är typiskt inte bara för Nilen och Tigris utan gäller alla stora flöder typ Mississippi och Yangtze.

OM Bergen.

Sura 78, verserna 6-7:

"Har vi ej gjort jorden till en bädd

Och bergen till stödjepelare?"

Moderna geologer beskriver hur bergen härstammar från vecken på jordskorpan med dimensioner från cirka 1 till 15 kilometer. Jordens stabilitet kommer från detta veckningsfenomen.

Sura 79, vers 32:

"Och bergen har han satt fast"

Sura 31, vers 10:

"Gud har satt bergmassor på jorden, för att den ej skall vackla under er"

Detsamma upprepas i sura 16, vers 15; och samma idé nästan oförändrad i sura 21, vers 31:

"Han har också satt bergmassor på jorden, för att den ej skall vackla under er"

Dessa verser beskriver hur bergen läggs ut för att garantera stabiliteten och detta överensstämmer med geologiska data.
http://www.islamguiden.com/jorden.shtml

Om solen kan du läsa om på denna sidan -> http://www.islamguiden.com/astronomi.shtml
Orkar inte klistra in o massa mer.. xD

Men iallafall, så är dessa jag tagit upp bara få av allt som står i Koranen om universum, jorden och djurlivet. Inget i Koranen har felaktiga påståenden eller sådant som ej stämmer med dagens vetenskap. Det är pågrund av att Koranen är Guds Ord nedskrivna! [love]


   
SvaraCitera

ApgBlogg:

Här är en hänvisning till den allmänna stadigheten hos jordskorpan. Det är välkänt att på ett tidigt stadium, innan jordskorpan kallnade, var den ostadig.

ApgBlogg:

"Har vi ej gjort jorden till en bädd

Och bergen till stödjepelare?"

Moderna geologer beskriver hur bergen härstammar från vecken på jordskorpan med dimensioner från cirka 1 till 15 kilometer. Jordens stabilitet kommer från detta veckningsfenomen.

Då har koranen fel. Bergen är inte stödpelare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ApgBlogg:

a) Påståendet av existensen av en gaslik massa som innehåller fina partiklar, vilket är hur ordet rök (dukan på arabiska) ska tolkas.

I en otroligt långsökt tolkning utav dig.


   
SvaraCitera

Det är väll klart att Gud finns. Jag känner det! och då finns det inget att frågasätta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KarleksBarn:

Jag känner det! och då finns det inget att frågasätta.

Må så vara men tro inte att det övertygar någon annan.


   
SvaraCitera

:

Om det ligger kamelskit på marken, är det beviset på att en kamel varit där

:

Om det är ett fotavtryck i sanden, det beviset på att beviset på att en människa varit där

:

Jorden och alla andra planeter är beviset på att samma någon eller någonting har placerat dem där

De första två resonemangen kan jag förstå, men hur fan kommer han fram till det tredje?!
Han lyckas ju på något sätt dra en parallell mellan alla tre men hur?!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låt oss diskutera i samma nivå som religiösa. Gud finns, och han ser ut såhär:
Image


   
SvaraCitera

Infraröd:

orkar inte kolla, men man kan inte tro på en gud helt seriöst, då är man sjuk i huvudet

Vet du hur många som tror på att det finns en gud?

Dom förstår inte hur du kan tro att det inte finns en gud.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Vet du hur många som tror på att det finns en gud?

mm


   
SvaraCitera

Infraröd:

mm

Du anser alltså att nästan alla är sjuka i huvudet.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Du anser alltså att nästan alla är sjuka i huvudet.

nej, "nästan alla" tror inte på gud på samma sätt[zzz][zzz][zzz]


   
SvaraCitera

ApgBlogg:

"Har då de, som är otrogna, ej lagt märke till att himlarna och jorden var tillslutna, och att vi öppnade dem och frambragte allt levande genom vattnet? Skulle de då ej tro? "

och hur får man det till att beskriva detta?
"Big Bang (eller Stora Smällen), är standardteorin om universums uppkomst. Enligt denna teori skapades universum och rumtiden för ca 13,7 miljarder år sedan, då universum började expandera från att ha varit koncentrerat i en punkt. Termen myntades av astronomen Fred Hoyle (som var motståndare till den) under en radiointervju i BBC den 28 mars 1949. Termen i sig är dock missvisande då det inte handlar om en explosion av materia i en tom rymd utan istället om en expansion av rummet självt som materien befinner sig i."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Big_Bang
dom som säger att olika religiösa skrifter beskriver vetenskapliga saker antingen vill jävligt mycket att det ska vara så och medvetet över/misstolkar eller har väldigt dålig riktig kunskap om ämnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Insert name here:

Så drygt när religiösa ska bevisa när gud finns, samma när ateister ska bevisa motsatser (är själv ateist btw, men jag missionerar inte)

håller med [tard]
Den som tror får tro på det, medan dom som icke tror inte behöver göra det, men vafan sluta bevisa att just det ni tycker är rätt -.- blir bara bråk..[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aliize:

håller med [tard]
Den som tror får tro på det, medan dom som icke tror inte behöver göra det, men vafan sluta bevisa att just det ni tycker är rätt -.- blir bara bråk..[confused]

+1[smile]


   
SvaraCitera

Aliize:

Den som tror får tro på det, medan dom som icke tror inte behöver göra det, men vafan sluta bevisa att just det ni tycker är rätt -.- blir bara bråk..[confused]

Tycker du samma sak om politik?


   
SvaraCitera