Aviseringar
Rensa alla

Hur man utvecklar en positiv stimulans för läsning


Ämnesstartare

Läsning är för många inklusive mig själv en sysselsättning som är väldigt ostimulerande trots dess positiva effekter. Hur kan man vända på detta, så att hjärnan faktiskt tycker att det är roligt att plugga?


   
Citera

Tjack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stronghold:

Tjack.

Tänkte mig mer någon form av kognitiv psykologi framför en massa droger.


   
SvaraCitera

sylar:

Tänkte mig mer någon form av kognitiv psykologi framför en massa droger.

Tjack löser alla dina problem.


   
SvaraCitera

Har hört att tjack hjälper.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men jag VET!
Jag försöker att få tag i sådan medicin, men just nu behöver jag tips på andra metoder. Vad alla ska tjata om tjack [mad]


   
SvaraCitera

sylar:

Jag försöker att få tag i sådan medicin, men just nu behöver jag tips på andra metoder.

Inga andra metoder hjälper.
Du får helt vänja dig vid tjack.


   
SvaraCitera

SUKOF:

tjack


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Läsning är för många inklusive mig själv en sysselsättning

hehe, ja för mig så innerbär det att jag somnar så fort jag öppnar en bok (oavsett litteraturtyp förutom vissa enkla tidningsartiklar). Spelar ingen roll om jag sitter på tåget/bussen/sängen/soffan, likt förbannat blir mina ögonlock tunga att jag bara tuppar ur och somnar... [ops]

Men när det gäller läsning så handlar det faktiskt om att bestämma sig för att läsa antal sidor, stycken och/eller kapitlar. Vid läsning för att studera något så antecknar jag vid sidan om, jag markerar gärna i texten och bearbetar den som i en egen text som jag omformulerar själv för att själv förstå något i det. Man kan göra stödord, punktlista eller helt enklet bara omformulera texten till enklare kom-ihåg-texter (egna anteckningar) etc.

Jag måste bearbeta den text jag läser för att överhuvudtaget få in något vettigt i skallen, oftast när jag läser så känns det som att det man läser försvinner ut genom örat eller i tomma intet. Kan det finnas någon slags dold sjukdom/symdrom? Haha? [bigsmile]

Wish u luck!


   
SvaraCitera

sylar:

Hur kan man vända på detta, så att hjärnan faktiskt tycker att det är roligt att plugga?

Pja, min enda motivation är att jag genom läsande kan tysta mitt dåliga samvetes hjärtskärande skrik.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera