Aviseringar
Rensa alla

Hur många bor i Sverige?


Ämnesstartare

I den senaste debatten inför riksdagsvalet 2010 mellan Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt gjorde Mona två märkliga uttalanden. Först säger hon att det finns 7 miljoner löntagare i landet:
"- Det finns ungefär sju miljoner löntagare. Du säger nu att tre miljoner får höjd skatt. Det handlar om kanske 150 kronor i månaden, därför att alla ska få råd att vara med i a-kassan. Det betyder att det är fyra miljoner löntagare som får sänkt skatt med vår politik"

Problemet är att det inte finns i närheten av sju miljoner löntagare. Enligt Statistiska centralbyrån, SCB, var cirka 4 449 000 svenskar sysselsatta i mars 2010.

Efteråt konfronterade Expressen Mona Sahlin, då slår hon till på nytt:
"När han pratar om att det är tre miljoner som får höjd skatt, så menar jag att det finns sju miljoner medborgare, och då är det i så fall fyra miljoner som får plus i plånboken med socialdemokratisk politik"

Men Sverige hade vid årsskiftet en befolkning på 9 340 682 personer.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1982342/feber-da-yrade-sahlin

Att en politiker fått någon siffra fel är kanske inte så konstigt, det kan hända alla, särskilt om det rör sig avancerade ekonomiska beräkningar. Men borde inte en person som kan bli Sveriges näste statsminister åtminstone ha koll på ungefär hur många som bor i landet?


   
Citera
Ämnesetiketter

ägd


   
SvaraCitera

Hon har inte många hemma den där eller. [bigsmile][shake]


   
SvaraCitera

Det går bra nu. SAP hade klarat sig betydligt bättre med Margot Wallström som partiordförande, om hon hade varit aktuell dvs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Det går bra nu. SAP hade klarat sig betydligt bättre med Margot Wallström som partiordförande, om hon hade varit aktuell dvs.

Det hade räckt med Kalle Anka som partiledare för konkurera ut Mona Sahlin!


   
SvaraCitera

Men det är Mona. [zzz]
Blir jobbigt om någon ska skapa en tråd varje gång hon dabbar sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Intressant debatt, fast hade hoppats på att Fredrik skulle vara lite tuffare.


   
SvaraCitera

Som förstagångsväljare i år så har jag försökt skaffa mig en uppfattning om vad partierna vill och så, men det är jättesvårt eftersom Alliansen ger ett så enat och stadigt intryck, medan Oppositionen verkar veliga och korkade, och det gör det verkligen svårt att lyssna på Oppositionen, trots att jag tror att jag egentligen är mer inne på deras linje än Alliansens. [sad]


   
SvaraCitera

Hon har inte alla hästar i stallet, om man säger så. Hon gör så många tabbar att denna tråd får räcka tycker jag, skulle det finnas en tråd per puckat uttalande skulle det bli uttjatat.


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Som förstagångsväljare i år

Annars kan du ju, istället för att utgå från dina högst subjektiva och osakliga kanslor och intryck bekanta dig med de faktiska överrenskommelserna på http://www.rodgron.se/overenskommelser/ och http://www.alliansen.se/valet-2010/har-formar-vi-var-nya-politik/

Jag tycker snarare att Alliansen snarare verkar synnerligen velig och korkad, ett gott exempel på detta är deras agerande i koldioxidskattefrågan.

Innan valet 2006 gick M och KD till val på att de skulle sänka koldioxidskatten (och därmed bensinskatten, eftersom koldioxidskatten styr denna), varpå de, en månad innan valet, skrev under en överrenskommelse med Alliansen där de gick ut med att inga höjningar skulle ske.

Under mandatperioden höjdes däremot koldioxidskatten tre gånger, om jag inte missminner mig. Minst två, i alla fall. När De rödgröna nu har gått ut med att de under mandatperioden 2010 - 2014 vill höja koldioxidskatten motsvarande 49 öre på bensinpriset gapar Maud Olofsson om att glesbygden dör fullkomligt av detta, medan Centerpartiet själva i Alliansen driver en koldioxidskattehöjning motsvarade en krona på bensinpriset. Centerpartiets förtroenderåd har klubbat igenom detta. Maudan själv sitter som ordförande i detta förtroenderådet, men är uppenbarligen fullständigt ovetande om vad hennes parti beslutat om, om man utgår från att hon ej endast snackar skit.

Alliansen för en högst glesbygdsfientlig politik, ty de har under mandatperioden avskaffat glesbygdsavdraget som MP tidigare drev igenom. De rödgröna vill för övrigt höja reseavdraget till den grad att inga arbetspendlare skall drabbas utav den höjda bensinskatten, så att endast nöjesåkande således skall skattas på.

På Alliansens hemsida kan man endast finna smädelser utav oppositionen i koldioxidskattefrågan, medan egna uppgörelser eller löften fullkomligt saknas. Vad Alliansen vill göra på det området är därmed fullständigt höljt i dunkel.


   
SvaraCitera

Så, nu har jag skrivit av mig min irritation.

MVH


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Annars kan du ju, istället för att utgå från dina högst subjektiva och osakliga kanslor och intryck

Eller så fortsätter jag utgå från mina subjektiva och osakliga känslor och intryck.


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Eller så fortsätter jag utgå från mina subjektiva och osakliga känslor och intryck.

Vilket är fullständigt idiotiskt om du vill rösta utifrån vilken politik respektive block för. Om du inte vill det är det dock fullständigt upp till dig, ty vi lever i ett relativt fritt land.


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

vi lever i ett relativt fritt land.

[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Det finns ungefär sju miljoner löntagare

Det var typ det roligaste jag hört idag![crazy]


   
SvaraCitera