Forumet - Hur många kalorier?

Hur många kalorier?

732 0 26

Spana också in:

Kaloribehovet varierar från person till person och från dag till dag för samma person. Det är helt meningslöst att räkna kalorier och försöka äta så mycket som du "ska" äta - du vet inte hur mycket det är och det gör ingen annan heller.

Ät när du är hungrig och sluta ät när du är mätt. Då får du i dig så mycket som du ska äta.
mediakatt:

Det är helt meningslöst att räkna kalorier och försöka äta så mycket som du "ska" äta - du vet inte hur mycket det är och det gör ingen annan heller.


Meningslöst för vem? Henne? I allmänhet? Det finns välbeprövade formler för både kvinnor och män vid beräkning av det ungefärliga energibehovet, och de stämmer någorlunda bra för de som inte är kraftigt överviktiga.

Däremot håller jag med om att när man är 14 så är det inte någon bra idé att fundera över sådant, så ät som vanligt.
Pickaboo:

Meningslöst för vem? Henne? I allmänhet? Det finns välbeprövade formler för både kvinnor och män vid beräkning av det ungefärliga energibehovet, och de stämmer någorlunda bra för de som inte är kraftigt överviktiga.


Fast är man inte överviktig eller kraftigt underviktig så har man ingen anledning att övht tänka på kalorier.
Pickaboo:

Meningslöst för vem? Henne? I allmänhet?


I allmänhet.

Pickaboo:

Det finns välbeprövade formler för både kvinnor och män vid beräkning av det ungefärliga energibehovet, och de stämmer någorlunda bra för de som inte är kraftigt överviktiga.


För det första, nej, det finns inga formler som stämmer så pass bra att det är en god idé att försöka äta efter dem.

För det andra, det finns ingen anledning för en frisk person att förlita sig på en uppskattning av hur mycket de bör äta sett till kalorier eftersom deras hunger- och mättnadskänslor kommer lösa det på egen hand.
isola:

Fast är man inte överviktig eller kraftigt underviktig så har man ingen anledning att övht tänka på kalorier.


Självklart har man det,särskilt för de som tränar. Vid vissa perioder vill man bulka och siktar på ett kaloriöverskott, och vid andra perioder är det deff och kaloriunderskott som gäller.
mediakatt:

För det första, nej, det finns inga formler som stämmer så pass bra att det är en god idé att försöka äta efter dem.


Harris & Benedict-ekvationen är välbeprövad. Nästan alla som tränar seriöst har koll på sitt ungefärliga energibehov och av dem är det en betydande stor andel som också lägger upp sin kost efter detta. Självklart är det inga exakta siffror, men det ger en tillräckligt god approximation för ett kostupplägg.

mediakatt:

För det andra, det finns ingen anledning för en frisk person att förlita sig på en uppskattning av hur mycket de bör äta sett till kalorier eftersom deras hunger- och mättnadskänslor kommer lösa det på egen hand.


Se inlägget till isola.

För övrigt kan jag uppmana er båda att läsa detta.
Pickaboo:

Självklart har man det,särskilt för de som tränar. Vid vissa perioder vill man bulka och siktar på ett kaloriöverskott, och vid andra perioder är det deff och kaloriunderskott som gäller.


Fast nu är det inte frågan om när man ligger i hårdträning och även så har ju alla olika ämnesomsättning och passar inte in i samma mall.
isola:

Fast nu är det inte frågan om när man ligger i hårdträning och även så har ju alla olika ämnesomsättning och passar inte in i samma mall.


Det har jag inte heller påstått:

Pickaboo:

Däremot håller jag med om att när man är 14 så är det inte någon bra idé att fundera över sådant, så ät som vanligt.


Och nej - alla passar inte in i samma mall, så hårt har jag inte heller dragit gränsen. Men det finns fortfarande formler för att approximera sitt energibehov.
Pickaboo:

Harris & Benedict-ekvationen är välbeprövad.


"Välbeprövad" betyder inte "bra".

Pickaboo:

Nästan alla som tränar seriöst har koll på sitt ungefärliga energibehov och av dem är det en betydande stor andel som också lägger upp sin kost efter detta.


Pickaboo:

Självklart har man det,särskilt för de som tränar. Vid vissa perioder vill man bulka och siktar på ett kaloriöverskott, och vid andra perioder är det deff och kaloriunderskott som gäller.


Pickaboo:

För övrigt kan jag uppmana er båda att läsa detta.


Jag vet seriöst inte ens var jag ska börja att kritisera vad du skriver. Jag menar, du inser att du länkar till en tråd på ett forum som inriktar sig mot bodybuilding, va? Tro det eller ej, men det är inte en sport som inriktar sig på hälsa.

Att bulka och deffa är för övrigt inte heller på något vis hälsosamt, eller något man "ska" göra.

Tråden du länkar till innehåller dessutom en hel del påståenden som är... tja, omotiverade eller felaktiga. Om du är intresserad av att få information om näringslära så föreslår jag att du skaffar den från någon som är utbildad inom näringslära istället.

Men visst; Om du är intresserad av att ha en god hälsa och äta den mängd energi din kropp mår bra av att få i sig så bör du inte räkna kalorier.
mediakatt:

"Välbeprövad" betyder inte "bra".


Vad tycker du man ska göra då? Om man styrketränar och vill ligga på runt 500kcal+? Klart att man inte får fram någon exakt siffra på vad ens förbrukning är och det kan skilja många kalorier men man måste ju gå efter något och höja eller sänka ens intag beroende på om man går ner, står still eller går upp.
Den ekvationen stämmer bra in på mig. 3250kcal på träningsdagar för balans, och nu under deffen ligger jag på 2800kcal


mediakatt:

Jag menar, du inser att du länkar till en tråd på ett forum som inriktar sig mot bodybuilding, va? Tro det eller ej, men det är inte en sport som inriktar sig på hälsa.


Det är ett forum för allt inom träning. Är inte speciellt många som anser sig som en "bodyduilder" där.

mediakatt:

Att bulka och deffa är för övrigt inte heller på något vis hälsosamt, eller något man "ska" göra.


Ska du bygga muskler "ska" du bulka. Ska du gå ner i fett "ska" du deffa.
Nej bulk är inte hälsosamt om man ska gå in på detalj då all form av viktuppgång är negativt om jag minns rätt, även om man bara ligger på ett par hundra kcal+.


mediakatt:

Tråden du länkar till innehåller dessutom en hel del påståenden som är... tja, omotiverade eller felaktiga. Om du är intresserad av att få information om näringslära så föreslår jag att du skaffar den från någon som är utbildad inom näringslära istället.


Visa vilket som är felaktigt? Du hittar inget. King_grub är otroligt kunnig inom näringslära och han är djupt utbildad vad jag vet
mediakatt:

"Välbeprövad" betyder inte "bra".


Men välbeprövad i sammanhanget innebär att den av kostvetare, biologer, läkare, tränande och vaddunuvill sedan 1918 ansetts vara tillräckligt bra för att vara kvar bland oss.

Precis som att energifördelningen för en tränande människa bör vara ungefär P:20%E, F:30%E och KH:60-65%, är energiforlmeln approximativ och stämmer in på de allra flesta. Den är framtagen på kända fysiologiska grunder.

Hur tror du att kostupplägget ser ut för någon som tränar på elitnivå? Finns det måhända en vetenskaplig uppskattning av kostuppläggaren om personens behov av energi, eller sker allting med godtycklighet, känsla och erfarenhet?

Jag känner ett flertal kostvetare och åtminstone 2 läkarstudenter och har själv fått jättetips angående min kost; hur mycket jag bör äta och av vad. Utan något riktmärke för mitt energibehov, hur ska de kunna veta ungefär hur mycket jag ska äta? "Tills jag är mätt" duger inte om jag ska öka eller minska i vikt.

mediakatt:

Om du är intresserad av att få information om näringslära så föreslår jag att du skaffar den från någon som är utbildad inom näringslära istället.


Jag kan inte komma på något svenskt forum där det samlas så många människor utbildade inom kost och hälsa; allt från PT till kostvetare. Det är en försvinnande liten andel av medlemmarna som är bodybuilders.

Bland medlemmarna finns de som ligger bakom Träningslära, en mycket seriös blogg (de har också givit ut en bok) som har skrivit spaltmeter om kost och träning och dessutom alltid använder seriösa källor i varje artikel. Skribenterna är välutbildade kostvetare och står bakom energiformeln till 100%.

Om du är fortsatt övertygad i din kritik får du helt enkelt plocka fram ett par vetenskapliga källor som motsäger de (många) som redan finns på området.
Simonua:

Vad tycker du man ska göra då?


Jag tycker inte att man ska försöka gå upp eller ner i vikt om man är intresserad av sin hälsa.

Skapa en egen tråd om du vill gnälla om det, det är jävligt off topic i den här.


Pickaboo:

Men välbeprövad i sammanhanget innebär att den av kostvetare, biologer, läkare, tränande och vaddunuvill sedan 1918 ansetts vara tillräckligt bra för att vara kvar bland oss.


Och? Detsamma kan sägas om BMI och det är ett värdelöst mått för att använda på individer.

Pickaboo:

Hur tror du att kostupplägget ser ut för någon som tränar på elitnivå?


Jag bor med någon som tränar på elitnivå så jag behöver inte gissa, men tack för de retoriska frågorna. Du har fel, btw.


Pickaboo:

"Tills jag är mätt" duger inte om jag ska öka eller minska i vikt.


Nej, men om du är en vuxen och frisk människa så ska du inte öka eller minska i vikt särskilt mycket. Att du vill göra det har liksom inget att göra med vad som är hälsosamt och nyttigt.

Vill du ta reda på ditt kaloribehov så får du för övrigt ett bättre resultat av att helt enkelt dokumentera hur mycket kalorier du äter när du ligger stilla i vikt.

Pickaboo:

Om du är fortsatt övertygad i din kritik får du helt enkelt plocka fram ett par vetenskapliga källor som motsäger de (många) som redan finns på området.


Mm, för du har ju redovisat för vetenskapliga källor. [rolleyes]

Kan du hålla dig till ämnet istället för att komma med en massa trams som inte har med saken att göra?