Aviseringar
Rensa alla

Hur många konstanter finns det som alltid gäller?


Ämnesstartare

Jag kan komma på två stycken:

1) Det enda som kan besegra styrka är mer styrka. Gäller unviversums alla lagar och allting på jorden.

2) Visa svaghet så blir folk vänligare. Så fort du "bjuder på dig själv" (det vill säga gör bort dig, skämmer ut dig eller erkänner fel) så blir folk i din närheten lite vänligare inställda. Detta slår ALDRIG NÅGONSIN fel.

Många människor börjar att till exempel säga "det här är säkert fel, men...". Att sätta sig själv i underläge gör att folk känner sig starkare (tillbaka till punkt 1) och blir därmed vänligare eftersom de inte känner lika stor hot.e

Finns det fler?


   
Citera
Ämnesstartare

vhfaj:

Visa svaghet så blir folk vänligare.

Ingen konstant, nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sågar dina.

Tillsätter egen, som jag är övertygad om: Ingen gör någonsin någonting som inte i första hand är själviskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Ingen gör någonsin någonting som inte i första hand är själviskt.

Håller med till 100%. Det kan vara hur långsökt som helst, men det finns ALLTID en egoistisk tanke bakom.


   
SvaraCitera

Nachac:

Ingen gör någonsin någonting som inte i första hand är själviskt.

nej, för det är omöjligt
man kan dock ge sken av att vara osjälvisk och det gör alla hela tiden, för gör man inte det så klassas man som narcissist eller idiot [smile]


   
SvaraCitera

Nachac:

i första hand är själviskt.

Kanske inte i första hand men alla handlingar är själviska på någon nivå!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

Håller med till 100%. Det kan vara hur långsökt som helst, men det finns ALLTID en egoistisk tanke bakom.

Är inte särskilt långsökt: "Vad mår jag bäst av?"

Tomtefar:

Kanske inte i första hand men alla handlingar är själviska på någon nivå!

I absolut första hand. Gynnar det inte en själv på något vis gör man det inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Är inte särskilt långsökt: "Vad mår jag bäst av?"

Heh. Sant. Jädrigt sant faktiskt.

Faktum är att den lilla kommentaren sammanfattade det hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

1) Det enda som kan besegra styrka är mer styrka. Gäller unviversums alla lagar och allting på jorden.

Beror på vad man menar med "besegra". Känns alldeles för enkelt att beskriva urmakter med "styrka."

vhfaj:

2) Visa svaghet så blir folk vänligare. Så fort du "bjuder på dig själv" (det vill säga gör bort dig, skämmer ut dig eller erkänner fel) så blir folk i din närheten lite vänligare inställda. Detta slår ALDRIG NÅGONSIN fel.

Många anser att de som visar sig svaga är just svaga och därmed mindre värda, jag är till viss del bland dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plancks konstant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Beror på vad man menar med "besegra". Känns alldeles för enkelt att beskriva urmakter med "styrka."

Styrka/kraft/makt. Det enda som kan få en direktör att ändra åsikter är mer makt eller mer pengar, mer styrka helt enkelt. Som exempel.

Nachac:

Många anser att de som visa sig svaga är svaga och därmed mindre värda, jag är till viss del bland dem.

Beror på. Det kan vara väldigt tillfälligt och i väldigt små "mängder". man behöver inte utmåla sig som en loser, utan bara vara "ödmjuk". Den svenska, falska ödmjukheten är ju typ det vårt land är mest känt för rent psykologiskt. Eller kolla sportstjärnorna som blir intervjuade i tv och ALLTID är superäckligt överdrivet ödmjuka (för annars känner folk att de visar för stor styrka, de blir impopulära och så ryker sponsoravtalen och pengarna).


   
SvaraCitera
Åtta

p v -p

Antingen är något eller så är det inte.


   
SvaraCitera

Nachac:

Gynnar det inte en själv på något vis gör man det inte.

Så du har aldrig gjort något som gynnat någon annan mer än dig själv? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tomtefar:

Så du har aldrig gjort något som gynnat någon annan mer än dig själv?

Inte du heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

Styrka/kraft/makt. Det enda som kan få en direktör att ändra åsikter är mer makt eller mer pengar, mer styrka helt enkelt. Som exempel.

Eller en skicklig debattör. Nej, jag håller inte med.

vhfaj:

Beror på.

Är därmed inte en konstant.


   
SvaraCitera