Aviseringar
Rensa alla

Hur många konstanter finns det som alltid gäller?


Ämnesstartare

Tomtefar:

Så du har aldrig gjort något som gynnat någon annan mer än dig själv? [confused]

Jodå, men alltid mig själv i förstahand, liksom alla andra.


   
SvaraCitera
Åtta

Några faktiska konstanter, till skillnad från ert pseudopsykovetenskapliga trams ([wink]):

Ljusets hastighet i vakuum, gravitationskonstanten, och noll på Celsius-skalan.


   
SvaraCitera

vhfaj:

Inte du heller.

Jo? Alla handlingar är själviska men dem behöver inte i första hand vara själviska.
T ex: Din moder ber dig att hänga upp tvätten medan du kör någon wow sak. Du skiter i wow och hänger upp kläderna för att din mor ska bli glad OCH för att du ska känna att du hjälpt till.

Sen beror det på vad man känner är viktigast. Sin egen känsla eller sin moders. I det fallet gjorde du det för att din moders känslor var viktigare.

Så är det för mig i alla fall! (Spelar inte wow dock [crazy] )


   
SvaraCitera

Nachac:

Jodå, men alltid mig själv i förstahand, liksom alla andra.

Men då har du inte gjort något som gynnat någon annan mer än dig..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tomtefar:

Men då har du inte gjort något som gynnat någon annan mer än dig..?

Jo.

Skänker man pengar gör man det dels för att glädja någon, men främst för att få känna sig generös. Hade man inte den där känslan av att man mår bra av det eller att man borde skulle man aldrig göra det.


   
SvaraCitera

Nachac:

Jo.

Skänker man pengar gör man det dels för att glädja någon, men främst för att få känna sig generös. Hade man inte den där känslan av att man mår bra av det eller att man borde skulle man aldrig göra det.

Då vår värld är materiell så är det den du skänker pengar till som hamnar i första hand.

Men insåg precis att det här handlar om syn på omgivningen så vi kan tjata i en evighet om vem som har rätt [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tomtefar:

Då vår värld är materiell så är det den du skänker pengar till som hamnar i första hand.

Inte i avsikt.


   
SvaraCitera

Nachac:

Inte i avsikt.

När jag gör något för någon annan så gör jag det inte för att jag själv ska må bra. Det är bara en bonus [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tomtefar:

När jag gör något för någon annan så gör jag det inte för att jag själv ska må bra. Det är bara en bonus [smile]

Du gör det för att du mår bra av att göra så att den andre mår bra. Vilken drivkraft skulle du annars ha?


   
SvaraCitera

Nachac:

Vilken drivkraft skulle du annars ha?

Men den behöver inte vara främst! Det är det enda jag försökt säga.
Jag sätter en annan persons känslor framför mina egna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tomtefar:

Jag sätter en annan persons känslor framför mina egna.

Nej.

Det måste vara främst, eftersom det är drivkraften för handlingen. Fanns det något du kunde göra som du mådde bättre av skulle du göra det istället.


   
SvaraCitera

Nachac:

Nej.

Jo. Men som jag sade förut: Vi har olika bilder av omgivningen.

Det sägs ju att vår starkaste instinkt är att överleva.
Men om du offrar ditt liv för att rädda någon annan?
Den handlingen är inte självisk i första hand.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tomtefar:

Den handlingen är inte självisk i första hand.

Du handlar utifrån din egen lojalitet och det goda måendet av en osjälvisk tanke, om än så kort. DU mår sämre om du inte handlar eftersom du känner att du borde.


   
SvaraCitera

Nachac:

DU mår sämre om du inte handlar eftersom du känner att du borde.

Tomtefar:

Vi har olika bilder av omgivningen.


   
SvaraCitera

e .


   
SvaraCitera