Aviseringar
Rensa alla

hur många olika gudar finns enligt Yahweh?


Dan_the_ironman:

Eller ännu klarare, vilken kyrka går du till?

Korskyrkan! Gillar egentligen inte att det heter "Korskyrkan" för jag tycker att det förringar Kyrkan! Jag tror att Kyrkan är större än så - men att människor vill skapa ett namn för olika församlingar. Detta skapar förvirring och då blir det liksom att folk säger "kyrkor" när det egentligen endast finns en Kyrka! Det finns En Kristi kropp - inte flera Kristi Kroppar, liksom!:) Förstår du hur jag menar här?[smile]


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Om jag vänder på det då, är du missionare, pingstvän, baptist eller liknande?

Svar baptist!


   
SvaraCitera

AllForChrist:

Jag tror personligen att det beror på att vissa människor tillbad avgudar. Om de tillbad avgudar - så fanns de på sätt och vis - även om dessa avgudar var döda och inte kunde frälsa.

frälsa, visst. judendomen på det stora hela handlar ju om tron på en enda gud, i likhet med rena monoteistiska religioner. men döda ser jag som en märklig beskrivning, som jag inte känner igen från något faktiskt torahcitat.

exodus 20, 1-5

Detta är vad Gud sade: 2Jag är Herren, din Gud, som förde dig ut ur Egypten, ut ur slavlägret. 3Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. 4Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. 5Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig

gott om plats att hävda att andra gudar är oriktiga sådana. som jag ser det så var judendomen vid denna tidpunkt helt enkelt inte monoteistisk i bemärkelsen att endast en gud ansågs existera, snarare att endast en gud ansågs vara den rätta. en annan sak.

AllForChrist:

Israels Gud kallas i Bibeln för Den levande Guden. Han lever och han finns. Medans avgudarna var döda ting som tex, guldkalven som Aron skapade och så vidare.

jag anser att avgudadyrkan (i bemärkelsen guldkalven) och dyrkan av en gud som ansågs ha något inflytande på världen som något annat.


   
SvaraCitera

AllForChrist:

Svar baptist!

Ok, hoppas att jag inte går OT när jag frågar hur du ser på den enda guden. Tror judarna på samma gud enligt dig, och tror muslimerna på samma tror du?

Dessutom undrar jag hur du ser på de olika evangeliernas skillnad, och hur du ser på tex att Judasevangeliet nämner att Jesus talar på andra gudar än Gud? Att det inte endast finns en gud, utan att han dyrkar kärlekens Gud. (om jag inte missminner mig totalt)


   
SvaraCitera

Hejsan Leijonsparf!

Leijonsparf:

frälsa, visst. judendomen på det stora hela handlar ju om tron på en enda gud, i likhet med rena monoteistiska religioner. men döda ser jag som en märklig beskrivning, som jag inte känner igen från något faktiskt torahcitat.

Att avgudarna är döda - eller okey - att avgudarna inte finns - kommer från Paulus i 1 kor 8:4

"När det alltså gäller frågan om man får äta kött som har offrats åt avgudar, vet vi att det inte finns någon avgud i världen och ingen annan gud än den ende."

Och sedan så är ju faktiskt avgudarna i sig döda ting. Guldkalven som Aron gjorde - var ju inte direkt levande - men den fanns där som en avgud därför att folket trodde och såg kalven som en gud.

Leijonsparf:

gott om plats att hävda att andra gudar är oriktiga sådana. som jag ser det så var judendomen vid denna tidpunkt helt enkelt inte monoteistisk i bemärkelsen att endast en gud ansågs existera, snarare att endast en gud ansågs vara den rätta. en annan sak.

Min uppfattning är mer den jag tidigare sade. Att det blev en gud om folket gjorde den till en gud. Gud säger tex. såhär:

"Ni skall inte göra er några avgudar, inte resa stoder av trä eller sten, och inte heller får ni sätta upp någon bildsten i ert land för att tillbe vid den, ty jag är Herren, er Gud."

När folket gjorde en avgud så blev det en avgud - eftersom folket såg det som en gud. Om jag väljer att göra en sten till en gud - och jag börjar tillbe den. Så blir det en gud för mig - och på samma sätt var det för Israel. De ville tillbe det skapade istället för Skaparen. Men det skapade som de tillbad var ju inte en levande gud - utan endast något som de gjorde till gud vid sidan av den Levande Guden.

Så uppfattar jag texten!


   
SvaraCitera

AllForChrist:

Att avgudarna är döda - eller okey - att avgudarna inte finns - kommer från Paulus i 1 kor 8:4

fast det är en text från nt. den är knappast applicerbar på judendomen.

AllForChrist:

Och sedan så är ju faktiskt avgudarna i sig döda ting. Guldkalven som Aron gjorde - var ju inte direkt levande - men den fanns där som en avgud därför att folket trodde och såg kalven som en gud.

visst, men då pratar man om avgudar i en rätt snäv bemärkelse, närmare bestämt att dyrka ett fysiskt objekt. idoldyrkan. det är inte riktigt samma sak som att, inom ett judiskt ramverk, dyrka en annan gud än den judiska. såvitt jag vet så förekommer detta bland judar i torah.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Ok, hoppas att jag inte går OT när jag frågar hur du ser på den enda guden. Tror judarna på samma gud enligt dig, och tror muslimerna på samma tror du?

För min del så så gör det inget om det blir oftopic - men trådskaparen och admins är dem som bestämmer - tills dess de har hojtat till skall jag försöka att besvara dina frågor.

Jag tror att Judarna tror på samma Gud då det kommer till Gud Fadern. Men judarna (förutom de Messianska Judarna) tror inte att Yeshua är och var deras Messias och Guds son. Hur det är med Helig Ande - att han är en person enligt deras tro - det vet jag inte riktigt. Kanske Leijonsparf kan svara på den frågan?

De tror heller inte att Jesus är Gud - vilket vi Kristna tror att Jesus är. Så man kan säga att Judarna och de Kristna tror på samma Gud Fadern! Men då det kommer till vem Jesus är går dessa två religioner skilda vägar åt.

Muslimerna tror att Jesus var en Guds profet. Men inte att han är Guds son. Och att Jesus är Guds son - är ju verkligen en central tro inom Kristendomen. Muslimerna tror heller inte att Jesus dog för våra synder på ett kors - medans detta absolut är en central tro inom Kristendomen. Eftersom det var Muhammed som kom med dessa saker - så kan man nog inte som Kristen acceptera Muhammed som en Guds profet - och vi tror inte att Gud skulle ljuga antingen för oss eller för Muhammed. Därför är det väldigt svårt att som Kristen att acceptera muhammed som profet och Allah som Israels Gud. Men jag respekterar ju muslimernas tro - men jag håller inte med dem - och jag tror inte på Muhammed. Kan tänka mig att Judarna som inte tror att Jesus är deras Messias anser samma sak både om oss Kristna och Muslimer.

Dan_the_ironman:

Dessutom undrar jag hur du ser på de olika evangeliernas skillnad, och hur du ser på tex att Judasevangeliet nämner att Jesus talar på andra gudar än Gud? Att det inte endast finns en gud, utan att han dyrkar kärlekens Gud. (om jag inte missminner mig totalt)

Jag tycker inte att de fyra evangelierna är olika - infact anser jag att de är rätt så lika! Speciellt då det kommer till de centrala sakerna om Jesus. Han utförde under - han var Messias - Han förlät synder - han korsfästes - graven var tom - han uppstod från de döda. Jag anser till och med att Jesus Gudomlighet finns i alla evangelierna - fast de är inte lika radikala som i Johannesevangeliet.

Då det kommer till Judasevangeliet så har jag aldrig läst det evangeliet. Men det är möjligt att det evangeliet blev influerad av panteism. Samma sak tror jag gäller Tomasevangeliet där Jesus enligt författaren sade ungefär såhär: "lyft på en sten och jag finns där och bryt en gren och jag finns där." Alltså att Jesus skulle finnas överallt - och vara en del av världen. När man läser Evangelierna i NT så är dem monotestiska och Judiska! Det finns endast en Gud säger Nya testamentet - och det är Israels Gud! Och Kärlekens Gud dyrkas även i Nya testamentet! Så där är isåfall Judas evangeliet och Nya testamentet överens!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AllForChrist:

De

Har bara en fråga 😛
Finns det ett enda argument för guds existens som inte är baserat på
* Vi/jag kan inte förklara X, Slutsats: Gud (Y) gjorde det*?

Bara nyfiken 🙂 aldrig hört ett enda argument ifrån teister som inte är god of the gaps om du förstår vad jag menar 😀


   
SvaraCitera

Gällande Thomasevangeliet så utför väl inte Jesus några under där? Eller kommer jag ihåg fel i den frågan?

Men försår hur du menar. Det jag inte kan ta till mig i nya testamentet är att det skrivits ned så långt efter Jesus liv, och att ett råd bestämde vad som skulle få plats i det. På ett sätt känns inte det som Guds handlande om du förstår hur jag menar, skulle Gud verkligen låta den heligaste av sina texter (om man nu utgår ifrån att det är sant) bantas ner av romerska män endast för att det skulle passa deras mål om ett enat Rom under en religion?

Hoppas du förstår vad jag menar, är full och trött.


   
SvaraCitera

JoElite:

Finns det ett enda argument för guds existens

tar mig friheten att svara, trots avsaknad av kristendom i min tro. jag anser att jag är gud, av den enkla anledningen att jag tror på en fri vilja som inte tillåts av vare sig determinismen eller kvantmekanikens inslag av slumpmässighet, vilket innebär att jag antingen är en konsekvens av en högre makt, och att mitt ord således är guds ord, vilket innebär att jag har rätt, eller att jag är gud, i den bemärkelse som används av de flesta religioner, i synnerhet polyteistiska - en fristående entitet kapabel till egen vilja och egna beslut. eller så finns inte någon fri vilja, och jag är bara en konsekvens av ett orsakssamband, vilket gör motargumentation både fånig och meningslös, i och med att mening inte finns i ett universum styrt av en slumpmässig händelseföljd från vilken dinosaurier skapades från intet.

du är fri att välja vad som känns rimligast.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

fast det är en text från nt. den är knappast applicerbar på judendomen.

Jo, eftersom Paulus själv var Jude - och Kristendomen uppstod ur Judendomen - så för mig som Kristen så är den applicerbar!

Leijonsparf:

visst, men då pratar man om avgudar i en rätt snäv bemärkelse, närmare bestämt att dyrka ett fysiskt objekt. idoldyrkan. det är inte riktigt samma sak som att, inom ett judiskt ramverk, dyrka en annan gud än den judiska. såvitt jag vet så förekommer detta bland judar i torah.

Vart i Torah förekommer detta?

Läs detta:

"Då talade Herren till Mose: "Gå nu ner, ty ditt folk, som du har fört ut ur Egypten, har gjort något förfärligt. 8De har redan lämnat den väg som jag har befallt dem att gå, de har gjort sig en gjuten tjurkalv, de har tillbett den och offrat till den och sagt: Detta, Israel, är din Gud, som har fört dig ut ur Egypten." 9Och Herren fortsatte: "Jag ser att detta är ett styvnackat folk. 10Lämna mig nu i fred. Min vrede skall drabba dem och jag skall förinta dem. Men av dig skall jag göra ett stort folk." 2 Mosebok 32:7-10

Här har de alltså dyrkat en tjurkalv på samma sätt som de dyrkade Israels Gud. Det är mer än idoldyrkan - de offrade åt denna tjurkalv och tillbad den och sagt att detta, Israel, är din Gud, som har fört dig ut ur Egypten.


   
SvaraCitera

JoElite:

Finns det ett enda argument för guds existens

Hela jävla grejen med att tro är att tro
Skulle det vara någon idé med religion om det grundade sig i fakta? Skulle då ett övre väsen kunna sålla ut agnarna från vetet?


   
SvaraCitera

AllForChrist:

Jo, eftersom Paulus själv var Jude - och Kristendomen uppstod ur Judendomen - så för mig som Kristen så är den applicerbar!

jovisst, på samma sätt som man kan hävda att jehovas vittnen bär på den rätta läran, eller sjundedagsadventisterna, eller i princip vilken judisk, kristen eller muslimsk sekt som helst. men om man ska utgå från torah, som den används av den överväldigande majoriteten av troende inom judendom och kristendom (kan inte uttala mig om islam), så kan den utan problem ses som en egen skrift. det säger sig självt, kristna delar in bibeln i två delar - gamla och nya testamentet. och det gamla testamentet uttalar sig tvetydigt om monoteism.

AllForChrist:

Vart i Torah förekommer detta?

menade att få in ett "inte" i den meningen. dyrkan av en gud som inte är ett fysiskt objekt (i sammanhanget avgud) av en jude, på ett sätt som överhuvudtaget adresseras, förekommer så vitt jag vet inte i torah. således kan vi inte riktigt uttala oss om monoteismen i judendomen, inom det grundläggande ramverk som moseböckerna kan anses vara. vill minnas att det kommer upp senare, men under den period som skildras i moseböckerna så vill jag hävda att judendomen inte var monoteistisk i bemärkelsen att den inte erkänner andra gudar som riktiga, bara i bemärkelsen att de erkänner en enda gud som den sanna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

du är fri att välja vad som känns rimligast.

hmm, dina argument är logiska, men jag litar inte riktigt på vilken gud som är THE gud om du fattar vajag menar..

Okej, Löfte NR 1. Transformers är perfekta.
Löfte 2. att existera är mer perfekt än att inte existera.
Slutsats. Transformers finns..

Löfte NR 3.
Transformers äger människor
Löfte nr 4.
Du är en människa.
Slutsats, du kan inte vara skaparen över universum!


   
SvaraCitera

JoElite:

hmm, dina argument är logiska, men jag litar inte riktigt på vilken gud som är THE gud om du fattar vajag menar..

finner du mitt resonemang giltigt så behöver du inte välja - finns en fri vilja och en självmedveten varelse så är du en, eller det, eller del av det, förutsatt att du är självmedveten. hur transformers förhåller sig till människan har rätt lite med saken att göra.


   
SvaraCitera