Aviseringar
Rensa alla

Hur många Oprartivsystem finns det igentligen till pc?


Ämnesstartare

Det finns många olika oprativsystem som man kan sköra på en X86 (pc) dator.

Linux och Windows är ett flertalet olika sorters som går att andvända på pc. Men är det någon som känner till några så kan vi göra ett forum där vi kan se alla möljliga finns.

Här är några jag känner till

Windows:
win 3.11
win 95
win 98
win 2000
win me
win xp
win vista
win 7
--------------
linux:
Ubuntu
Kubuntu
Slackwave
Red Hat
Fedora
--------
Övriga:
Dos -> Ex. dos 6.11
mirakulix
Amiga OS
Unix
Open Solaris
Sun Solaris 10

jag skulle vilja diskutera om alla oprativsystem som finns för att vi ska byta kunskap med varandra.
Berätta också eller diskutera några oprativsystem jag inte känner till. så kanske jag kan berätta vad jag vet.[y]


   
Citera
Ämnesstartare

Finns det anndra os än Linux och Windows till x86?
Skulle vara kul om någon viste något.[cool]


   
SvaraCitera
Åtta

Här har du en lista över några av alla de Linux-distributioner som finns tillgängliga:
www.distrowatch.com


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flera hundra stycken.


   
SvaraCitera

Räknas gamla underbara ​Norton Commander?
Jag körde det i MS-DOS och det var ju mest som en som en filhanterare men det underlättade ju på samma sätt som ett operativsystem. Kunde ju börja använda mus i alla fall. [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Här har du en lista över några av alla de Linux-distributioner som finns tillgängliga:
www.distrowatch.com

Tack så mycket ska kolla på sidan[party]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Myksa:

Räknas gamla underbara Norton Commander?
Jag körde det i MS-DOS och det var ju mest som en som en filhanterare men det underlättade ju på samma sätt som ett operativsystem. Kunde ju börja använda mus i alla fall.

Ja det kanske man kan, eller jag vet inte[confused]. Men igentligen tror jag att man inte kan räkna en grafisk-miljön för det faktiska oprativsystemet. Eftersom under dos-tiden andvändes windows endast som grafiska mijlö för att underlätta för andvändaren, det funkade ungefär som ett program för att underlättar för andvändaren, så att andvändaren slapp skriva komandon för att andvända datorn. Idag har vi kommit så långt att alla oprativsytem andvänder grafiska miljöer. Men komandona och kärnan tror jag ligger i grunden för oprativsystemet.


   
SvaraCitera

osx kan ju köras på vilken inteldator som helst från och med dualcore-varianterna (vet inte om det funkar på senare).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

osx kan ju köras på vilken inteldator som helst från och med dualcore-varianterna (vet inte om det funkar på senare).

Jauw. Sedan 10.4. Dock med visst drivrutinstrubbel ;p


   
SvaraCitera
Åtta

Hampie:

Dock med visst drivrutinstrubbel ;p

För att inte tala om licenstrubbel. Enligt användaravtalet så får man väl inte installera OSX på någonting annat än en Mac? Nu har jag aldrig ägt någon, men om jag inte missminner mig så är det så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

För att inte tala om licenstrubbel. Enligt användaravtalet så får man väl inte installera OSX på någonting annat än en Mac? Nu har jag aldrig ägt någon, men om jag inte missminner mig så är det så.

Ture, men det känns ändock oväsentligt: även om man inte får, så är det ju ett operativsystem som funkar på PC. Väljer man rätt komponenter så strular det inte ens med drivisarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

freebsd, opensbd, netbsd, dragonfly bsd, QNX, BEos, syllable, HP-UX, plan 9, open darwin
Dold text: emacs


   
SvaraCitera

Hampie:

Jauw. Sedan 10.4. Dock med visst drivrutinstrubbel ;p

petitesser. funkar det så funkar det!


   
SvaraCitera

Hampie:

Ture

Sventon
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

osx kan ju köras på vilken inteldator som helst från och med dualcore-varianterna (vet inte om det funkar på senare).

Åtta:

För att inte tala om licenstrubbel. Enligt användaravtalet så får man väl inte installera OSX på någonting annat än en Mac? Nu har jag aldrig ägt någon, men om jag inte missminner mig så är det så.

Hampie:

Ture, men det känns ändock oväsentligt: även om man inte får, så är det ju ett operativsystem som funkar på PC. Väljer man rätt komponenter så strular det inte ens med drivisarna.

jag tror inte att det direkt går att installera mac osx på en pc, men med gengäld går det faktiskt, Men det är inte till rekommendera eftersom det blir en del databuggar.

Jag skulle inte använda osx på en pc.[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

Sventon

Du menar väll Sventon os?[bigsmile]


   
SvaraCitera