Aviseringar
Rensa alla

Hur många procent av den svenska budgeten kostar invandringen?


Ämnesstartare

Det har varit väldigt mycket snack om att invandringen kostar enorma summor för Sverige osv. Men är det någon som vet hur många procent (fingervisning) av den svenska budgeten som går till att ge bidrig och sånt till invandrarna?

Dock så är jag medveten om att svaret kan variera väldigt mycket, då många invandrare betalar höga skatter och ger tillbaka pengarna de en gång fick i bidrag.


   
Citera
Tyrael

gurra_svensson_93:

Dock så är jag medveten om att svaret kan variera väldigt mycket, då många invandrare betalar höga skatter och ger tillbaka pengarna de en gång fick i bidrag.

1. Invandrare betalar inte mer skatt än andra.
2. Invandrare står för större delen av brottsligheten i Sverige, det är det som kostar för alla statliga tjänster som t.ex poliserresurser.


   
SvaraCitera

Det beror på om man räknar in direkta och indirekta inkomster och utgifter.
Det indirekta kan dock bli lite luddigt ibland.


   
SvaraCitera

Jan Ekberg som är professor i nationalekonomi hävdar att invandringen kostar runt 40 miljarder (netto) om året. Det är däromkring som de flesta uppskattningar ligger. Men det beror förstås på hur man räknar, det går ju att räkna på så många olika sätt.

Sverigedemokraterna brukar dock hänvisa till Lars Jansson som är en gammal pensionerad lektor i företagsekonomi, hans siffror är nämligen de högsta: Runt 300 miljarder (brutto). Skulle de siffrorna stämma så skulle det innebära att varje svensk betalar 3500:- i månaden för invandringen, det är ju helt absurt. Det är nästan halv statsbudgeten (exkl. statsskuldsräntor).


   
SvaraCitera

Om man alltså ska räkna dels vad sjäva invandringen kostar, och alla bidrag till alla dessa invandrare så säger det sig självt att det blir en enorm summa, och när dessutom en del av dessa invandrare begår brott och gör skadegörelse som kostar en massa pengar, så blir summan ännu större. Den är i vilket fall enorm, bra mycket större än vad vårat försvar kostar. SÅ jag akn itne riktigt första vad so mär så bra med invandring, för det är ju itne direkt så att vi sparar in en ännu större summa på att ta in alla dessa människor.


   
SvaraCitera

Tyrael:

än andra

Vilka andra syftar du på? Finns ju helt klart invandrare med vitt skilda skatteutgifter.

Tyrael:

Invandrare står för större delen av brottsligheten i Sverige

Källa?

EkarN:

enorm summa

Enorm säger ju inte så mycket här då vi pratar stadsbudgetar, vilket ofta innefattar "enorma" summor.


   
SvaraCitera
Papper

gurra_svensson_93:

å många invandrare betalar höga skatter och ger tillbaka pengarna de en gång fick i bidrag.

Alla invandrare kommer inte hit och tar emot bidrag, t.ex min pappa, han har aldrig tagit emot bidrag även fast han har haft rätt till det. Du kanske menade flyktingar.


   
SvaraCitera
Papper

Tyrael:

Invandrare står för större delen av brottsligheten i Sverige

Om jag inte minns fel så är 25% av dom som har åkt i fängelse invandrare, om man tänker på hur många invandrare det finns i Sverige så är större antal kriminella i % större än svenskars. Så då står ju svenskar för 75% brottsligheten.


   
SvaraCitera

Ståltråden:

Enorm säger ju inte så mycket här då vi pratar stadsbudgetar, vilket ofta innefattar "enorma" summor.

Ja, 40 miljarder som Karlmarx säger tycker jag iaf är en 35 miljarder för mycket, även om jag tror att siffran är bra mycket högre med 100000-tals bidragsberoende invandrare, fler varje år och dessutom hög brottslighet.


   
SvaraCitera

EkarN:

Ja, 40 miljarder som Karlmarx säger tycker jag iaf är en 35 miljarder för mycket,

Tja, det motsvarar väl cirka 3% av statens årliga skatteintäkter, vet ärligt sagt inte riktigt om jag tycker det är mycket[shake]


   
SvaraCitera

Tyrael:

2. Invandrare står för större delen av brottsligheten i Sverige, det är det som kostar för alla statliga tjänster som t.ex poliserresurser.

Kriminaliteten är inte ett fenomen nödvändigtvis relaterat till att de är just invandrare. Det är essentiellt att förstå. Utan de hade vi haft en svensk arbetarklass som stått för kriminaliteten.

Att ''invandrare inte passar in i det svenska samhället'' är ett totalt obaserat antagande.

Att kriminalitet alltid har funnits bland större, mer segregerade proletariat och trasproletariat är ett faktum som går att bevisa genom att enkelt titta på hur kriminaliteten alltid sett ut i arbetarklassområden i Sverige i historien. Nu har BRÅ inte existerat speciellt länge vilket bara ger en blick på Sverige under välfärdsstatens tid. Intagningen av en ny arbetarklass var essentiell för den svenska kapitalismens överlevnad, vilket gjorde deras hitkomst nödvändig. Och i och med formandet av detta lägre proletariat kommer även dess baksidor, av vilka segregation och kriminalitet är två.

EkarN:

Ja, 40 miljarder som Karlmarx säger tycker jag iaf är en 35 miljarder för mycket, även om jag tror att siffran är bra mycket högre med 100000-tals bidragsberoende invandrare, fler varje år och dessutom hög brottslighet.

Det bidragstagande du pratar om är det som alla i detta land får, banbidrag etc. Andra bidrag som A-kassa är inte ett större problem, då arbetslöshet inte är ett större problem bland just invandrare, eftersom dessa tar lägre lön och villiga att jobba med sämre jobb.

Du glömmer dessutom hur mycket skatt man får från invandrare.

-_-


   
SvaraCitera

VILVIL:

Du glömmer dessutom hur mycket skatt man får från invandrare.

[bigsmile]

VILVIL:

Det bidragstagande du pratar om är det som alla i detta land får, banbidrag etc.

Precis. Skulle de inte varit här skulle de inte fått dessa bidrag.

VILVIL:

Andra bidrag som A-kassa

A-kassa får man väl bara som medlem? I vilket fall, många är socialbidragstagare också, och som jag sa, hade de inte varit här hade de inte tagit emot dessa bidrag heller. Procentuellt så är nog arebtslösheten större där, väldigt få invandrarkvinnor(iaf från muslimska länder, ute i arbete). Och högre kriminalitet som kostar överjävulskt mycket.

VILVIL:

eftersom dessa tar lägre lön och villiga att jobba med sämre jobb.

Många är inte villiga att jobba alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

1. Invandrare betalar inte mer skatt än andra.

Det har jag inte sagt heller.

Tyrael:

2. Invandrare står för större delen av brottsligheten i Sverige, det är det som kostar för alla statliga tjänster som t.ex poliserresurser.

Kan du grunda detta påstående på fakta? Nej.

EkarN:

SÅ jag akn itne riktigt första vad so mär så bra med invandring

Då har du ett stort PERSONLIGT problem, om du är så trångsynt.

Papper:

Alla invandrare kommer inte hit och tar emot bidrag, t.ex min pappa, han har aldrig tagit emot bidrag även fast han har haft rätt till det. Du kanske menade flyktingar.

Sant, jag formelera mig dåligt.

EkarN:

Ja, 40 miljarder som Karlmarx säger tycker jag iaf är en 35 miljarder för mycket

Ståltråden:

Tja, det motsvarar väl cirka 3% av statens årliga skatteintäkter, vet ärligt sagt inte riktigt om jag tycker det är mycket

3% är inte mycket, när du sedan ska tänka på hur många människor vi HJÄLPER. Som får ett mycket bättre liv här. Det räknas också för mig.

EkarN:

Många är inte villiga att jobba alls.

Det går självklart att ändra på, kanske inte 100% men en väldigt till en väldigt stor del i alla fall.

VILVIL:

Du glömmer dessutom hur mycket skatt man får från invandrare.

PRECIS!


   
SvaraCitera

du kostar mycket


   
SvaraCitera

gurra_svensson_93:

3% är inte mycket, när du sedan ska tänka på hur många människor vi HJÄLPER. Som får ett mycket bättre liv här. Det räknas också för mig.

Nä, precis. Tycker dock att flyktinghanteringen kan bli bra mycket bättre.


   
SvaraCitera