Aviseringar
Rensa alla

Hur många prov/uppsatser får man ha i skolan per dag/vecka?


Ämnesstartare

Hej! Finns det någon lag på hur många prov/uppsatser man får ha i skolan per dag eller per vecka? Jag har tre prov imorgon, ett på fredag, 4 uppsatser att lämna in och 1 uppsats att skriva "live" i skolan. Vill typ dö. Finns det ingen lag mot sånt här eller någonting?

Måste bara tillägga att jag går i Sveriges sämsta skola, ni alla skulle dö om ni gick i min skola.


   
Citera

Lag och lag... man får inte ha flera prov samma dag och inte mer än tre prov i veckan.


   
SvaraCitera

2-3 orov/uppsatser /vecka var det för ett antal år sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej... då har min skola klart brytit mot den "lagen" för länge sedan. Men är det fortfarande samma sak för fri/privatskolor? För jag tror att min skola har fått för sig att vi är fett speciella och ska ha max 10 prov i veckan typ. Värsta fängelset :O


   
SvaraCitera

Går du på högstadiet?


   
SvaraCitera

så många som läraren vill. men myter brukar sitta hårt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns det en lag bryter nog min skola mot den.

Avlider av stress.


   
SvaraCitera

Finns ingen gräns, men många skolor brukar koordinera undervisningen så att det inte blir alltför många prov samtidigt eftersom de flesta ungdomar är idioter som inte klarar av det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Går du på högstadiet?

Ja

Nirr:

Avlider av stress.

Då är vi två 🙂


   
SvaraCitera

chiq:

Måste bara tillägga att jag går i Sveriges sämsta skola, ni alla skulle dö om ni gick i min skola.

Har du pratat med dina lärare? Om man meddelar läraren att man har ett annat prov samma dag som läraren tänkt ha prov brukar det inte vara några större problem att flytta provet till nästa lektion istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Har du pratat med dina lärare? Om man meddelar läraren att man har ett annat prov samma dag som läraren tänkt ha prov brukar det inte vara några större problem att flytta provet till nästa lektion istället.

Ja, det har jag, men läraren brukar inte acceptera det. Det brukar typ bli bråk mellan de två lärarna som har prov samma dag och sen slutar det med att båda har i alla fall.


   
SvaraCitera

Beror lite på vilken typ av skola man går på tror jag, tror högstadie och gymnasium har olika regler. Tror Sagitta har rätt om max 3 på gymnasiet i alla fall. Om du kan få med de andra eleverna kan ni typ gå till rektorn, eller vem som nu kan åtgärda det, och hota med att kollektivt skolka från alla 4 proven eller något liknande.


   
SvaraCitera

Vilket jävla piss skola du verkar gå i..[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo "lagen" om hur många prov man får ha har man ju försökt argumentera med ett antal gånger under högstadiet när man var trött. Men har någon någonsin trott på allvar att det finns en sån?

Känns ungefär som "har inte läraren kommit inom en kvart får man gå"-lagen
[cheers]


   
SvaraCitera

I min skola så har vi en regel, ... och jag tror att det är en av skolverketslagar .. ingen aning.. jo iaf att man få har max 3 prov i veckan och max 2 prov samma dag. Men sen med inlämmnings uppgifter och sånt tror jag inte att det finns nån gräns på[n]


   
SvaraCitera