Aviseringar
Rensa alla

Hur många rättigheter ska djur kunna ha?


Ämnesstartare

2.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

[x] Djurparker/ZOO'n

Tala om att ha dålig koll om man vill förbjuda djurparker.[smile]

Stringburka:

[/] Djurparker/ZOO'n (Det ska finnas höga krav på att djuren behandlas bra osv)

Svenska djurparksföreningen, Eaza och Waza (och resterande världsdelsdjurparksföreningar, shit vilket ord) har otroligt höga krav.
För att en park ska få ingå i Waza ska utbildning av besökare samt bevaringsprojekt vara bra mycket högre prioriterat än uppvisning av djur (det ska bara ses som en inkomst i princip och ett sätt att utbilda människor...).

Sen går alla djurparker att uppdateras och förbättras, med Orsa Björnpark som förebild (är smått frälst).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Tala om att ha dålig koll om man vill förbjuda djurparker.[smile]

Ja! Liksom, kolla på Göteborgs djurpark. Fri öl till sälarna och ölburkar att leka med.

Hurray!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[x] Djurplågeri - självfallet, högre straff och lägre tolerans än idag dock
[/] Cirkusar
[ ] Djurparker/ZOO'n
[ ] Att ha djur i bur
[/] Trav - högre krav, förbjuda spelet kring det (en kusin har travhästar och man ser klart och tydligt hur mycket hästarna älskar att travet)
[/] Greyhound racingbanor. - anser samma som om trav
[xxxxxxxxxx] Djurtransporter över 8 timmar
[ ] Djurtransporter över 2 timmar
[ ] Djurtransporter
[x] Pälsindustrin
[/] Skinn - dock anser jag att man lika gärna kan ta vara på skinn från "köttdjur"
[ ] Djurindustrin(Tillverkning av mat, skinn och päls av slaktade djur)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agitation:

Göteborgs djurpark

Finns ingen djurpark som heter så, kan ej uttala mig specifikt om påhittade parker alt. park du menar men som har annat namn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Finns ingen djurpark som heter så, kan ej uttala mig specifikt om påhittade parker alt. park du menar men som har annat namn.

Spelar det någon roll vad den heter? Det är en djurpark som ligger öppet vid slottsparken och jag märkte inte direkt någon skylt där det stod "HEJ VÄLKOMMEN TILL DJURPARKEN I SLOTTSPARKEN".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Tala om att ha dålig koll om man vill förbjuda djurparker.

Inte alls. Jag är dock för att djurparker ska finnas under en övergångsperiod för att ta hand om de djur som växt upp i fångenskap, men jag tycker inte man ska ha elefanter eller giraffer eller dylika djur i parker, utan att man snarare ska låta dem växa upp i sina naturliga miljöer. Vill man titta på dem kan man väl åka dit och titta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agitation:

Spelar det någon roll vad den heter? Det är en djurpark som ligger öppet vid slottsparken och jag märkte inte direkt någon skylt där det stod "HEJ VÄLKOMMEN TILL DJURPARKEN I SLOTTSPARKEN".

Tycker att jag skrev ganska tydligt att jag inte kan uttala mig om en park jag inte får rätt namn på, men ja, slottsparken har ju inget gott rykte. Har själv aldrig varit där så kan ändå inte uttala mig.

Pågår djurplågeri eller brott på djurskyddslagen (eller annan lag, något ur författningssamling L108 förslagsvis..) tar länsstyrelsen emot anmälningar, ju fler anmälningar ju högre prioriteras fallet (djurskyddet förlorade mycket på alliansens tillträde till makten och idag hände inte mycket inom djurskyddet i Sverige).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

text

[rolleyes]
Det finns idag inte en chans för de allra flesta arter att överleva som världen ser ut idag, därför krävs utbildning av människor och bevaringsprojekt och det är DET djurparker (inom waza exempelvis) handlar om.
Men visst en övergångsperiod... på väldigt många år. Men ja.[rolleyes][cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

tar länsstyrelsen emot anmälningar, ju fler anmälningar ju högre prioriteras fallet

antar att man måste åka dit igen för att se igen och få mer grund på det man anmäler, med tanke på att jag var där i somras.

Räknas det som djurplågeri att tränga ihop pingviner på en liten yta? Det anser jag iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Det tänkte jag faktiskt inte på. Vår katt har ju fått åka några timmar i bil. Men jag var mest inriktad på t.ex transportera djur i timmar för att sedan slakta dem, inom travsammanhang och så vidare.

Jo, misstänkte det. Ville bara förtydliga.

Anarkandi:

Generellt tycker jag dock alla fåglar ska ha rätt att få vara i sina naturliga miljöer, då det generellt är där de mår bäst.

Agreed. Lade mest brasklappen där för att jag t.ex. inte har något emot välskötta terrarium och dylikt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agitation:

Räknas det som djurplågeri att tränga ihop pingviner på en liten yta? Det anser jag iaf.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000877/DFS_2004-19...
Sida 52-53 står reglerna för hållning av pingviner.. Dock är pingviner en av de djurgrupper "vars regler" är solklara exempel på att svenska djurskyddslagar bör förbättras då utrymmeskraven bestäms enligt artens storlek.

Men anser man att det ser trångt ut, att de ser deppade ut, ej rör sig och så vidare kan man alltid anmäla. Rekommenderar dock att man överdriver något då länsstyrelsen endast har råd att undersöka de fall som verkar riktigt illa, tyvärr (samt de fall med många anmälningar). Vill man vara anonym ska man EJ nämna sitt namn överhuvudtaget, då hamnar det i anmälan även om man säger att man vill vara anonym.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[x] Djurplågeri
[xxxx] Cirkusar
[ ] Djurparker/ZOO'n
[ ] Att ha djur i bur
[ ] Trav
[?] Greyhound racingbanor.
[ ] Djurtransporter över 8 timmar
[ ] Djurtransporter över 2 timmar
[ ] Djurtransporter
[x] Pälsindustrin
[ ] Skinn
[ ] Djurindustrin(Tillverkning av mat, skinn och päls av slaktade djur)

Vill förklara mig lite här. Djurparker och ZOOn vill jag inte förbjuda eftersom många av dem ändå har rät bra koll på skötseln av djuren. Många djur har det nog bättre där än hemma hos privata husdjursägare och bönder. Vem vill titta på ett djur som inte mår bra? Att ha djur i bur går väl inte riktig att förbjuda? Hur ska du då ta med din katt till veterinären osv. Däremot kan man väl ha vissa regler om hur liten buren ska vara (som säkert redan finns, men jag känner på mig att de kan förbättras) Trav vet jag inte så mycket om mer än att mina grannar har travhästar och jag tycker att de hästarna ser friska och glada ut i hagen. Då tycker jag mer synd om hästar som får alldeles för mycket mat och får sånt där problem med hovarna som jag nu har glömt vad det heter. Greyhound racingbanor vet jag inget alls om så jag vill inte riktig uttala mig. Djurtransporter ser jag lite svårt att förbjuda då de ibland kan vara nödvändiga. Vi har typ tio får hemma t.ex. och på sommaren käkar de upp allt vårat gräs, därför måste vi köra dem till andra ställen längre bort. Och nej, det går inte att valla dit dem alltid som man gjorde förr i tiden. Det går liksom inte att ha massa får på vägen. Sen kan jag tycka att man isf borde göra resan behagligare genom att inte tränga in så många djur i varje lastbil. Men ja, 8 timmar är kanske lite mycket. Jag vet inte.
Pälsindustrin tycker jag är värdelös. När du bara skriver skinn så tänker jag på sånt skinn som man tar från redan döda djur, så är det kanske inte alltid... Jag tycker iaf såhär: Skinn och pälsar är en biprodukt som kommer när djuret redan är dött och man föder inte upp djur enbart för deras päls om man kan klara sig utan den.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

En annan sak jag vill förbjuda är avel på hundar (och andra djur) utifrån deras utseende!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sedan, en lista med saker, kryssa i det ni vill förbjuda.
[x] Djurplågeri
[x] Cirkusar
[/] Djurparker/ZOO'n - Typ Kolmården där de flesta djur har gott om plats och drägliga miljöer är ok. En panda i en trång bur är inte ok.
[/] Att ha djur i bur - Transportburar för husdjur är ok, insekt i terrarium ok, guldfiskar är ok, Apa eller fågel inte ok.
[x] Trav
[x] Greyhound racingbanor.
[x] Djurtransporter över 8 timmar
[x] Djurtransporter över 2 timmar
[/] Djurtransporter - Visst transportbehov är acceptabelt.
[x] Pälsindustrin
[x] Skinn
[/] Djurindustrin(Tillverkning av mat, skinn och päls av slaktade djur) Att föda upp djur för att sen äta dem är slöseri på resurser. Däremot kan ull, mjölk etc under anständiga former vara helt ok.


   
SvaraCitera

[x] Djurplågeri
[x] Cirkusar
[x] Djurparker/ZOO'n
[ ] Att ha djur i bur
[x] Trav
[x] Greyhound racingbanor.
[ ] Djurtransporter över 8 timmar
[ ] Djurtransporter över 2 timmar
[ ] Djurtransporter
[x] Pälsindustrin
[x] Skinn
[x] Djurindustrin(Tillverkning av mat, skinn och päls av slaktade djur)

ffffuuu


   
SvaraCitera