Aviseringar
Rensa alla

Hur många talanger blir något egentligen?


Ämnesstartare

Jag satt o fundera på detta för ett tag sedan och kom o tänka på det igen när jag såg att Inzaghi har gjort 300 mål i sin karriär.

många här känner antagligen någon person som har blivit kallad talang när denna varit yngre. men hur bra har den personen blivit sedan?
för när det finns människor som martin brodeur och filippo inzaghi ivägen när man ska komma in i stor lagen så är det väl ganska svårt för en talang att bli något.

tänk er hur många måvlaktstalanger martin brodeur har hindrat under sin karriär. eller offensiva genier, som inzaghi har tagit plats för under sin karriär. finns många exempel

läste typ nånstans i aftonbladet att till nhl så var det ungefär 30 000 möjliga kandidater. 100 av dessa kom till nhl men fick gå upp o ner mellan farmalaget och nhl laget. 5 av dessa 100 blev ordinarie i sitt lag.
5 av 30 000...

vet inte, har alltid sett en talang som någon som verkligen _KAN_ bli något men den synen får sig en liten spark när jag läser sånthär och inser hur länge storstjärnorna varit på topp.

någon som känner som jag?


   
Citera

håller med till 100%


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jättemånga talanger sorteras ju dessutom bort i tonåren när folk skadar sig för gott. de med en hållbar kropp är de som har kapacitet att ta sig till elitnivå, en liten del av dom lyckas 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror det beror på att många av dessa talanger avstannar i utvecklingen när de blir äldre. Ju yngre du är, desto lättare är det att vara en talang. De få som verkligen lyckas, är de som fortsätter sin positiva utvecklingskurva i 18-20-års åldern - den ålder där 99,9% inte når längre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fosfor:

De få som verkligen lyckas, är de som fortsätter sin positiva utvecklingskurva i 18-20-års åldern - den ålder där 99,9% inte når längre.

a det kan nog stämma, förstår nu vad du menar 🙂


   
SvaraCitera

Det gör inget, de kan gå till Arsenal, Wenger tar hand om de [wink]


   
SvaraCitera

Många faktorer spelar roll, mest i privatlivet.

I början är de kul, du är 11 bast och kallas talang, bäst i laget osv.

Du blir äldre, tonåren.

Tjejer kommer in i bilden, tjejen före sporten? händer ofta
Fester och skoj med kompisar är roligare än sporten, händer ofta
Kanske föräldrarna inte stöttar sitt barn.
"talangen" tar inte för sig och kanske har dåligt självförtroende.
De finns hur många som helst men för att lyckas krävs nog Passion,vilja och en jävla tur!

Skolan tar för mycket tid. Antingen är det skola eller tex fotboll inte båda.
Menar inte att man ska skippa skolan men det är svårt att bli advokat och samtidigt spela elitfotboll i Djugårn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XAVI:

Skolan tar för mycket tid. Antingen är det skola eller tex fotboll inte båda.
Menar inte att man ska skippa skolan men det är svårt att bli advokat och samtidigt spela elitfotboll i Djugårn

aa det är det nog :). men finns vissa fina undatag som jag beundrar.

Tomas Boström har både varit advokat o elitfotbollspelare, iof inte samtidigt.

Japp Stam (back i typ holland) spelade både i Milan och var utbildad läkare.

Vet att det fanns/finns en i brommapojkarna som både utbildar sig till läkare och spelade i BP:s a-lag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

glömde säga George Parros. spelar i anaheim ducks och är utbildad ekonom (tror jag det var) på princeton university (en topskola i USA). det betyder att han har både tränat sig till elitnivå i hockey plus att han var en stjärna i skolan.


   
SvaraCitera

XAVI:

Menar inte att man ska skippa skolan men det är svårt att bli advokat och samtidigt spela elitfotboll i Djugårn

Exakt. Jag förstår precis vad du menar. Jag spelar själv i Djurgården och det blir riktigt stressigt och man vet inte riktigt hur man ska göra. Ska man satsa på utbildningen eller sporten?

Det som sen skiljer olika talanger åt är till största del psyket. De som klarar av motgångarna är de som växer mest. Och de som inte ens försöker kämpa trots svåra tider är de som inte blir något.

Finns en bra text där man kan läsa om det här med talang osv.
​Revanschen

Leta efter Revanschen på sidan.


   
SvaraCitera

Det är ett extremt svårt val att välja mellan skola och fotboll.

Själv valde ja att prioritera skolan först så ja gick till ett lag som inte spelar för att bli proffs direkt.

Satsar man bara på tex fotboll och struntar mer eller mindre i skolan och sen inte blir proffs så står man där och putsar fönster.


   
SvaraCitera

Nja, att någon spelare blockera en talang håller jag inte med. Fortsätter utvecklingen som den ska om man nu är den talang som det påstås ska man ju kunna konkurrera ut denna, annars är man inte en tillräckligt bra talang. Alternativt så lär ju många få spelare i lagens diverse junior- och reservlag till de blivit tillräckligt bra. De flesta talanger tas nog till vara på och hamnar i a-laget om deras utvecklingskurva fortsatt åt rätt håll.

Vissa talanger är ju så bra att de landar i a-truppen väldigt tidigt, tänker då främst Bojan/Pato/Richards/Pjanic/Marin/Neuer/Balotelli etc.

Sedan tog du upp hockey, där vågar jag inte ha en åsikt, då jag inte tycker om sporten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

min känsla och uppfattning om ordet talang har nog varit lite skev :p. ofta blandat med förhoppningar om att personen i fråga kan gå hur långt som helst.

speciellt när man får höra sin tränare, vars ord alltid haft tyngd, säger det :).

sen när man får se alla dessa människor man trott ska bli något stort inte blev det.. så blir man besviken.

man ska nog ta det där med talang med en nypa salt och försöka inse att det är vad man presterar på planen som spelar roll. även om ens tränare säger att man har talang eller ej. resultat resultat resultat.

men det är svårt att förstå för en 10årig hockeyspelare. som inte lärt sig riktigt att tänka kritiskt osv. så har min uppfattning om talang vandrat vidare inom mig, okritiserat :p.

blockeringen finns fakitskt. iaf i hockeyn. detroit är ett bra exempel. man hoppas ju att deras talanger får gå till något sämre nhl lag o utvecklas där.

men det är väl svårt för en talang att komma till högsta ligan direkt och konkurrera ut stjärnan. talangen måste ju få träning i högsta ligan. man pratar väl om att vi i svensk fotboll tar in förmånga spelare från utlandet så att våra svenska talanger inte kan utvecklas. alltså att dessa spelare från utlandet blockar talanger från sverige.

men det finns så mycket man ska/kan visa hänsyn till när det gäller en talangs uteckling så det är svårt att komma fram till ngåot bra svar antar jag :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

text

men borde lägga till att ditt inlägg gav mig en lite nyare syn på det hela. jag hade en uppfattning som inte kändes logisk med verkligheten.

oj nu vart det snurrigt igen :P. gör flera saker samtidigt så vet knappt vad det var jag skulle skriva här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera