Aviseringar
Rensa alla

Hur många timmar kan man vara vaken?


Smilen
Ämnesstartare

Jag har stor plan på att vara vaken riktigt länge och få gjort saker som jag inte brukar få gjort annars.
Hur ser man till att vara vaken en riktigt lång tid och inte däcka första natten? Jag vill verkligen göra saker nu och inte sova bort min tid. Om man är vaken över 3 nätter, hur mår man då? Kan man få skador av det?


   
Citera
Ämnesetiketter

Man kan vara vaken betydligt längre än man tror. Så länge man sysselsätter sig med något så är det mest mental styrka som krävs. 
Efter att ha varit vaken tre dygn i sträck så kommer du skita totalt i allt var det vad du ville ha gjort innan du börja. Du kommer bara ha sängen i tankarna. Men du kommer inte få några långvariga men.


   
SvaraCitera
frukt

Fantastiskt dålig idé om du faktiskt vill få saker gjorde. Vill du må dåligt och hallucinera kan du vaka över fyra nätter om du ens klarar det.


   
SvaraCitera
mens
 mens

Man kan ju vara vaken rätt länge men man mår ju varken bra av det eller får något ordentligt gjort. Jag hade kolik som spädbarn och krävde att bli runtburen merparten av dygnets timmar. Fattar inte hur mina päron orkade. 


   
SvaraCitera

Har varit vaken 72 timmar och enbart spelat .


   
SvaraCitera

vill du få saker gjort så sov ordentligt och var fokuserad vaken tid istället =)


   
SvaraCitera

Jag var vaken i 3 dygn och skulle sedan klippa mig. Haha jag somnade i stolen Galen


   
SvaraCitera

Så mycket som påverkas utav sömnbrist i kroppen så att säga allt är omöjligt, men man påverkas absolut.

Man blir oerhört ofokuserad, sinnena blir sämre (känsel, lukt, smak, syn....) ögonen får ej den vila dom behöver vilket resulterar i torra trötta ögon, suddig syn, oklar syn... Psyket får brister, oklart tänkande, orkeslös, sluddrig i talet, reaktionsnedsättning......

Nästan hela kroppen påverkas (negativt) om man inte får tillräckligt med sömn och vila. Visst att man inte påverkas som ovan efter tio timmar, det är individuellt men efter 24 timmar så märker man stor skillnad. Efter fem dygn så är nog de flesta som vissa säger, "En grönsak".

Det är "farligt" att inte få tillräckligt med sömn, klart att allt man hör och läser inte alltid stämmer men under fyra timmars sömn är dödligt i det långa loppet. 24 Timmar utan sömn motsvarar cirka 0,4 L vin i kroppen vad gäller reaktion osv...
Om detta är sant får du själv bedöma..

Läste/hörde någonstans att man under fyrtiotalet så var det ett experiment (militär+"forskare") där en handfull fångar experimenterades på, de var inlåsta i ett rum (vilket också säkert spelade sin roll)... där de ej fick sova. De fick en typ utav gas in i rummet som gjorde det "omöjligt" att fall till sömns... för att göra en lång historia kort så blev det fullständigt, hmm... galna, riktigt galna.

Läste/hörde även att den som dokumenterats som person utan sömn, var vaken i elva dygn.
     Man kräver bättre sömn beroende på mycket, om man sitter på en stol, stänger av mycket som syn, hörsel, fysisk aktivitet, tänkande osv så klarar man sig "bättre" som att sätta en apparat till "strömspar-läge".
    Att vara trött och sömnig är dock inte fullständigt synonymt.


   
SvaraCitera

Jag var vaken i ca 40 timmar i sträck påväg t USA och när jag då på kvällen satt på resturang kände jag mig jättekonstig som om att jag verkligen skulle decka när jag åt. Okej de låter inte så farligt men kändes som om jag inte lxm kunde kontrollera mig själv. Jättekonstig känsla så efter tre dygn skulle man inte orka eller framför allt KINNA göra ett piss. Föreslår att du inte är uppe så länge...


   
SvaraCitera

asså om du vill få saker gjort är det bara dumt att inte sova. När jag inte sovit på länge blir jag extremt ledsen, arg och irriterad och att pyssla med saker som kan misslyckas med fick mig att typ få panik osv... Så för mig är det viktigt att sova (och äta xD) när jag behöver för att inte bli som jag beskrev ovan. 


   
SvaraCitera

alla


   
SvaraCitera

läste naken, allt blev väldigt förvirrande


   
SvaraCitera