Aviseringar
Rensa alla

Hur många timmar per dag ska man arbeta?


Ämnesstartare

Tilda1988:

5 timmar (Du röstade på detta alternativ)

Något sånt hade varit lagom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

7 timmar (Du röstade på detta alternativ)

Känns lagom. Under de fyra åren jag jobbade på liseberg var standard 11 timmar :<


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

Annat: (Du röstade på detta alternativ)

Inget.


   
SvaraCitera

Tilda1988:

Annat: (Du röstade på detta alternativ)

så lite som möjligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

Annat: (Du röstade på detta alternativ)

0,5 h.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har inte jobbat så mycket ärligt talat, men hade 9-timmarspass (45 minuter rast inräknat tror jag) och det tog ju hela dagen [sad]


   
SvaraCitera
kachin

Tilda1988:

6 timmar (Du röstade på detta alternativ)

låter najs men samtidigt inte för kort


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är verkligen är så i dag att många människor arbetar på tok för mycket och inte har tid att umgås med nära och kära eller för den delen att syssla med sådant som de själva tycker är viktigt. Detta tillstånd är synnerligen korkat med tanke på att vi samtidigt har massvis med människor som går arbetslösa.

Men utöver kvantiteten på arbete så borde man även diskutera kvaliteten på arbetet. I dag så blir nästan alla människor reducerade till en viss yrkesroll, det är vissa specifika arbetsuppgifter som man ska repetera om och om och om och om igen. Visst man kan hävda att det är "effektivt" men jag är säker på att nackdelarna på det stora hela är mycket större än fördelarna, bara svårare att överblicka.

Jag skulle vilja se ett system som tillåter alla människor att få den stimulans de behöver. Istället för att jobba 8 timmar med samma grej så borde man jobba ex:

2 timmar med produktivt arbete (ex. snickra eller montera)
2 timmar med intellektuellt arbete (ex. algebra eller fysik)
2 timmar med socialt arbete (ex. ta hand om barn eller sjuka)
2 timmar med kreativt arbete (ex. komponera eller måla)

Alla människor har ju trots allt mycket mer skills än vad samhället utnyttjar, det är ett slöseri på mänsklig talang. Sedan är det synd om alla dessa miljoner människor som liksom är fastlåsta till ett visst yrke.

Jag säger inte att jag har värsta idén om hur allt skulle fungera, men det tåls i.a.f. att tänka på. Det är väldigt viktiga frågor det här, men som aldrig ens diskutera i politiska sammanhang. Istället diskuteras massa skit och obetydligheter, men vad är politik om inte idéer om olika sätt att organisera samhället?

Politiken borde vara ett stort projekt för människan frigörelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

2 timmar med produktivt arbete (ex. snickra eller montera)
2 timmar med intellektuellt arbete (ex. algebra eller fysik)
2 timmar med socialt arbete (ex. ta hand om barn eller sjuka)
2 timmar med kreativt arbete (ex. komponera eller måla)

Det skulle vara frivilligt hur man ville disponera sin arbetstid mellan ovan nämnda områden då?


   
SvaraCitera

Tilda1988:

8 timmar (Du röstade på detta alternativ)

Jobba åtta timmar i fem dagar, ledig helgen.
Så är verkligheten för dagens människor. Och oftast behöver man jobba så mycket för att få pengar så man klarar sig, hur mycket tjänar man på att jobba 20timmar i veckan? snabb matte.
80timmar i månaden.. Man tjänar kanske runt 120kr/timmen(jag har en grundlön på 103,28:- vet ej vad andra har) = 80*120kr = 9600kr.
Räcker det ifall man har familj? Nej.

Därför anser jag att man måste jobba 8timmar/dagen 5 dagar i veckan.
i torsdags jobbade jag 10timmar, igår 9timmar idag 6timmar. Duger mycket bra. 🙂

Edit: anser jag. Sen så säger jag inte att detta är fakta, och säger inte att andra ska tycka som jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lille_Marx:

Det skulle vara frivilligt hur man ville disponera sin arbetstid mellan ovan nämnda områden då?

Ja. Alltså ett samhälle bör inte tvinga människor att arbeta med någonting speciellt, man ska i stor utsträckning som möjligt syssla med sådant som man kan och som man trivs med. Politikens uppgift är snarare att skapa förutsättningar för människor att kunna göra olika saker i sitt arbete.

Det ultimata arbetet ska vara fritt, kreativt, stimulerande och givande för såväl individen som utför det som för samhället. Det är förstås ett mål som man inte kan uppnå till 100%, men det är likväl någonting att sträva mot. I dagsläget är vi långt därifrån och jag är övertygad om att vi i.a.f. kan komma bra mycket närmare.

Problemet med dagens samhälle är att vi inte kan göra rationella val över hur vi vill organisera samhället. Samhället blir istället resultatet av miljoner människor (med olika makt och inflytande) som gör individuella val, och då inskränks per automatik ens handlingsutrymme då man som enskild individ inte kan påverka speciellt mycket. Därför är jag övertygad om att ett demokratiskt plansamhälle är att föredra framför dagens modell.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

8 timmar (Du röstade på detta alternativ)

Såg "Annat" alternativet för sent.

Tilda1988:

Annat:

10-12 timmar. Eventuellt längre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

plansamhälle

Det ända jag vill höra^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fattar inte hur ni kan vara så lata. Har jobbat 14 timmar idag och det har inte varit några problem

Tilda1988:

Annat: (Du röstade på detta alternativ)

13 timmar, ledigt en dag i veckan. Så mycket skulle jag jobba om jag fick välja själv. Fast sedan när jag skaffar familj så kommer jag nog vilja gå ner lite i arbetstid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

2 timmar (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera