Aviseringar
Rensa alla

Hur många unga personer i Sverige kan Kinesiska?


Rosa
 Rosa
Ämnesstartare

Hur många unga personer(<30år) i sverige kan flytande kinesiska(som iaf kan kinesiska så pass bra så att hen tex skulle kunna arbeta i kina med kinesiska som språk, eller så pass bra så att hen skulle kunna agera tolk) Vad tror ni?
Hur vanligt(ovanligt) är det för ungdomar i sverige att lära sig kinesiska? De som pluggar kinesiska, blir de någonsin flytande på det?(typ lika flytande som vi blir i engelskan)?


   
Citera

423


   
SvaraCitera

Syftar du på svenskar som har svenska föräldrar eller syftar du på svenskar som har kinesiska föräldrar?

Vad beträffar den första gruppen så är det väl bara svenskar som har planer på att flytta till Kina och jobba annars har de väl inte så stor anledning att lära sig kinesiska. För övrigt misstänker jag att man måste skilja på kinesiska talspråket och det kinesiska skriftspråket.

Personligen vet jag bara en enda svensk som klarar kinesiska flytande och det är den där journalisten (som jag inte vet vad han heter) som bor i Kina och gör alla reportage för svensk TV från Kina. Men självklart finns det fler men frågan är väl lite svårbesvarad.

För övrigt tror jag att för att Kina ska bli världens största och mäktigaste ekonomi så måste fler kineser lära sig engelska.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Känner till en.. universitetet vill att hon skulle bli språklärare på kinesiska avdelningen så antar att hon är bra på det.


   
SvaraCitera

Jag känner några svenskar som talar flytande mandarin, men då hänger jag mycket runt kineser. Jag skulle säga att det är väldigt få svenskar som talar flytande mandarin, och ännu färre som behärskar skriftspråket.

Jag kan lite väldigt grundläggande, men om jag i framtiden kommer kunna tala mandarin flytande, det återstår att se.


   
SvaraCitera

Kinesiska är ju så brett och skiljer sig så pass mycket dialektalt att alla som kan sätta ihop x med i:n å säga ching chong antagligen hade gjort sig förstådda någonstans i Kina.


   
SvaraCitera

Har två kompisar som kan mandarin flytande, men det är för att de har det som modersmål. F.ö. så känns det lite konstigt att ha den här typen av tråd som en frågetråd, diskussion hade passat bättre.


   
SvaraCitera

Många unga personer i Sverige kan inte kinesiska. 


   
SvaraCitera

De som pluggar kinesiska blir nog inte särskilt flytande. De flesta kan nog enkla ord och fraser, ungefär som vårt tredje språk i skolan.


   
SvaraCitera

säkert nån


   
SvaraCitera