Aviseringar
Rensa alla

Hur många vegetarianer finns det i Sverige?


nrg89

Tydligen runt 3% i Umeå, som är ett extremfall, så jag antar att det nog handlar om mellan 1-2% i hela landet, och fler i storstäderna och universitetsstäderna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

7-8% (Du röstade på detta alternativ)

Åtminstone här jag bor.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Varför?

för att vi har ätit kött i alla tider


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PixPoxy:

för att vi har ätit kött i alla tider

men nu har vi möjligheten att avstå och sluta. vi kan göra det etiska valet att avstå från lidande, istället för att bidra till det mer än någonsin. vi äter 3 gånger mer kött idag än någonsin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

0,5% av befolkningen var veganer.

Yeah, vi är så fett unique sånna som jag! [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

men nu har vi möjligheten att avstå och sluta. vi kan göra det etiska valet att avstå från lidande, istället för att bidra till det mer än någonsin. vi äter 3 gånger mer kött idag än någonsin.

Köttätare blir bara irriterade när någon kastar skit på dem och säger Rädda djuren det är så synd om dem det vi måste göra är fram med yxan och mörda varenda likätare i stan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

2.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

7-8% (Du röstade på detta alternativ)

Anarkandi:

men nu har vi möjligheten att avstå och sluta. vi kan göra det etiska valet att avstå från lidande, istället för att bidra till det mer än någonsin. vi äter 3 gånger mer kött idag än någonsin.

Ser ingen anledning till att sluta med sådant som är gott.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Yeah, vi är så fett unique sånna som jag!

Och jag också i princip.


   
SvaraCitera
nrg89

Anarkandi:

vi kan göra det etiska valet att avstå från lidande, istället för att bidra till det mer än någonsin.

Växter reagerar på beröring, ljud, ljus och aromer och de är väl medvetna om du drar upp en potatis ur marken.

Vart någonstans går gränsen för hur medvetet ett liv måste vara så att man kan sätta stämpeln "lidande"? Om du vill ta bort allt lidande måste du ha en hård, fast definition av vilka som kan lida, för om vi skall avstå från kött i fördel för växter så sänks inte lidandet då organismer fortfarande dör, plågsamt.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

För många! (Du röstade på detta alternativ)

Använd kondom![bigcheers]


   
SvaraCitera

Anarkandi:

vi äter 3 gånger mer kött idag än någonsin.

Ironiskt nog slänger vi också 4-5 gånger mer kött idag än någonsin.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

men nu har vi möjligheten att avstå och sluta. vi kan göra det etiska valet att avstå från lidande, istället för att bidra till det mer än någonsin. vi äter 3 gånger mer kött idag än någonsin.

för att det är gott


   
SvaraCitera

Anarkandi:

4-5% (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nrg89:

Vart någonstans går gränsen för hur medvetet ett liv måste vara så att man kan sätta stämpeln "lidande"?

Ur en ren nihilistisk synvinkel finns ingen gräns och inget sådant här spelar någon roll, men trots detta väljer jag faktiskt en pliktetisk synvinkel, jag anser då att djur och människor bör likställas värdemässigt - anser man att människor har ett värde bör man också anse att andra djur har ett värde. Men det handlar om medvetna val. Du bör sträva efter att orsaka så lite lidande som möjligt. Men du bör också vara fullt medveten om att det är omöjligt att vandra på jordens yta utan att orsaka någon form av lidande. Du kan prata om växters medvetenhet, men deras förmåga att känna smärta är högst omtvistad, faktum är att det inte skulle gagna en växt att känna smärta rent evolutionärt - så varför skulle den kunna göra det?


   
SvaraCitera